Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Teologiczne i antropologiczne wymiary współczesnego kryzysu rodziny I

General data

Course ID: WT-DTE-WMTA
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Teologiczne i antropologiczne wymiary współczesnego kryzysu rodziny I
Organizational unit: Institute of General Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

intermediate

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

W związku z Synodem w Rzymie (2014 - 2015), poświęconym wyzwaniom pastoralnym wobec rodziny, na wykładzie podejmuje się teologiczną i antroplogiczną analizę przyczyn i skutków współczesnego kryzysu rodziny chrześcijańskiej. Zarówno nowy styl przygotowania Synodu, jak i szczera dyskusja synodalna, stanowią nie tylko doskonały material do identyfjkacji moralnych aspektów dyskusji, ale takze okazję do podjecia refleksji w takich kwestiach jak argumentacja naturalnoprawna w chrześcijańskim orędziu o małżeństwie i rodzinie, jak i moralnych konsekwencjach sakramentalności małżeństwa.

Full description: (in Polish)

1. Synodalny sposób refleksji nad małżenstwem i rodziną. Analiza wyników ankiety papieża Franciszka i dokumentu końcowego (Relatio Synodi).

2. Identyfikacja najważniejszych wyzwań dla rodziny. Oblicza kryzysów (1980 - 1984).

3. Porównnaie ujęcia Bożego zamysłu wobec malżenstwa i rodziny w "Familiaris consortio" i dyskusji synodalnej w 2014 r.

4. Motywy i przyczyny trudności w recepcji chrześcijańskiego modelu rodziny (brak przekazu autentycznego doświadczenia chrześcijańskiego, odrzucenie wyborów definitywnych w kulturze liberalnej, postmodernizm, materializm, wzrastajacy sekularyzm).

5. Istotne elementy rodziny w najważniejszych religiach świata: hinduizmie, buddyzmie i islamie.

6. Feministyczna krytyka tradycyjnego modelu rodziny.

7. Ideologizacja ujęć feminisytycznych.

8. Społeczna teoria płci. Powstanie i założenia.

9. Analiza biologicznej, psychologicznej, kulturowej i społecznej seksualności człowieka.

10. Społeczna teoria płci w perspektywie integralnego ujęcia osoby.

11. Kościół wobec feminizmu. Historia i współczesność.

12 Nowy feminzm Jana Pawła II.

13. Obszary dialogu z femiznizmem.

14. Nauczanie Jezusa o kobiecie.

15. Grzech antyfrmizizmu.

Bibliography: (in Polish)

Literatur a podstawowa:

1. Jan Paweł II, Familiaris consortio, Rzym 1981.

2. Instrumentum laboris. Wyzwania duszpasterskie rodziny w komntekście ewangelizacji, Rzym 2014.

3. Papież Franciszek, Adhortacja "Evangelii gaudium", Rzym 2013.

4. I. Mroczkowski, Rodzina, gender i nowy feminzim. Podstawy chrześcijańskiej obrony i promocji rodziny, Płock 2014.

Literatura uzupełniająca:

1. Międzynarodowa Komisja Teologiczna, W poszukiwaniu etyki uniwersalnej: nowe spojrzenie na prawo naturalne, Rzym 2009.

2. Rada Europy, Konwencja o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej, Bruksela 2010.

3. Biuro Regionalne WHO dla Europy, Standardy edukacji seksualnej w Europie. Podstawowe zalecenia dla decydentów oraz specjalistów zajmijących sie edukacją i zdrowiem, Lublin 2012.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza

EK 1 - student identyfikuje przyczyny zwołania synodu w sprawie rodziny w roku 2014.

EK 2 - student rozpoznaje różnice między katolickim dyskursem o małżeństwie i kulturą postmodernistyczną.

EK 3 - student objaśnia przyczyny powstania społecznej teorii płci w kontekście rozwoju feminizmu.

Umiejętności

Ek 4 - student analizuje odpowiedzi na "ankietę Franciszka" w kontekście podstawowych pojęć antropologii chrześcijańskiej.

EK 5 - student rozpoznaje motywy podziałów w katolickikim dyskursie o rodzinie.

EK 6 - student ocenia szanse dialogu teologicznego z różnymi odłamami feminizmu.

Kompetencje

Ek 7 - student zachowuje krytycym wobec radykalonych postilatów synodalnych.

EK 8 - Student zachowuje otwartość na postulaty kobiet katolickich w sprawie ich roli w Kościele.

EK 9 - student ma świadomość istnienia grzechu antyfemizmu.

ECTS:

udział w wykładzie - 30 godz.

udział w konwersatorium - 20 godz.

przygotowanie do pracy semestralnej - 15 godz.

samodzoielna lektura literatury przedmiotu - 15 godz.

Suma godzin: 80 [30(25) godz. = 1 ECTS]

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

METODY:

Efekty wiedzy (EK 1 - 3):

metoda dydaktyczna - wykład informacyjny; wykład problemowy; studium przypadków; indywidualna lektura literatury przedmiotu.

Efekty umiejętności (EK 4 - 6):

wykład konwersacyjny, metoda problemowa sytuacyjna, dyskusja panelowa.

Efekty kompetencji (EK 7 - 9):

burza mózgów, studium przypadków, dyskusja panelowa.

Kryteria oceniania:

Wiedza (EK 1- 3)

Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi podać ani daty ostatnich synodów o rodzinie, ani ich organizacji, ani ich roli w definiowaniu nauczania Kościoła.

Ocena 3 (dst) - student rozpoznaje przynajmiej dwa główne założenia "Familiaris consortio" i ich związek z wyzwaniami początku lat osiemdzoesiątych ubiegłego wieku.

Ocena 4 (db) - student poprawnie definiuje podstawowe założenia społecznej teoriii płci i ich wpływ na katolicki model rodziny.

Ocena 5 (bdb) - student dokladnie wyjaśnia związki między współczesną kulturą posmodernistyczną, a przejawami kryzysu rodziny

Umiejętności (EK 4 - 6)

Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi skonfrontować odpowiedzi na "ankietę Franciszka" z żadnym pojęciem antropologii chrześcijańskiej.

Ocena 3 (dst) - Student porządkuje przynajmniej niektóre problemy teologiczno - moralne w dyskusji synodalnej 2014 r.

Ocena 4 (db) - student wyprowadza wnioski z z dyskusji synodalnej oraz ocenia ich zgodność z dotychczasową nauką Kościoła na temat małżeństwa i rodziiny.

Ocena 5 (bdb) - student wyprowadza wnioski z nauczania Jana Pawla II na temat nowego feminizmu i konfrontuje je ze współczesnymi żądaniami feministycznymi.

Kompetencje społeczne (EK 7 - 9)

Ocena 2 (ndst) - student jest bezkrytyczny wobec twierdzeń radykalnych i umiarkowanych, jakie funkcjonują we współczesnym dyskursie na temat rodziny.

Ocena 3 (dst) - student w minimalnym (ograniczonym) stopniu jest zorientowany na dialog Kościoła z umiarkowanymi nurtami feminzimu.

Ocena 4 (db) - student docenia zło grzechu antyfeminizmu i ma świadomość jego inegatywnych skutków w życiou wspóolnoty.

Ocena 5 (bdb) - student postrzega relacje między pdstawami antropologii chrześcijanskiej a strukturą życia współczesnej rodziny chrześcijańskiej.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)