Sekty i nowe ruchy religijne w kulturze Zachodu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DTE-WO-SN |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Sekty i nowe ruchy religijne w kulturze Zachodu |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | DL_W01 DL_W02 DL_W03 DL_W11 DL_W18 TMA_W01 TMA_W06 TMA_W09 TMA_W11 TMA_W15 TMA_W16 TMA_W18 TMA_W21 TMA_W22 TMA_W23 TMA_W26 TMA_W28 TMA_W29 DL_U01 DL_U02 DL_U03 DL_U15 DL_U20 TMA_U01 TMA_U11 TMA_U14 TMA_U17 TMA_U18 TMA_U20 DL_K01 DL_K02 DL_K04 DL_K06 TMA_K01 TMA_K04 TMA_K06 TMA_K08 TMA_K09 TMA_K12 TMA_K13 TMA_K18 TMA_K19 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest ukazanie sekt i nowych ruchów religijnych jako zjawiska społeczno-kulturowego w cywilizacji Zachodu. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć Blok: Pojęcie i społeczno-kulturowy wymiar sekt i nowych ruchów religijnych 1. Geneza i charakterystyka sekt i nowych ruchów religijnych 1.1. Kwestie terminologiczne i systematyka 1.2. Uwarunkowania powstawania i rozwoju sekt i nowych ruchów religijnych 1.3. Podział sekt i nowych ruchów religijnych oraz ich główne cechy 1.4. Przyczyny atrakcyjności 1.5. Przykłady oraz charakterystyka polskich sekt i nowych ruchów religijnych 2. Sekty i nowe ruchy religijne jako fenomen kulturowo-religijny 2.1. Formy patologii społecznej w sektach i nowych ruchach religijnych 2.2. Zjawisko konwersji 2.3. Społeczne reakcje na sekty i nowe ruchy religijne 3. Obraz sekt i nowych ruchów religijnych w mediach 3.1. Prasa 3.2. Radio 3.3. Telewizja 3.4. Internet |
Literatura: |
Barker E., Nowe ruchy religijne, wyd. 2, Kraków 2012. Bartczak J., Fenomen sekt religijnych – rozważania na temat przyczyn atrakcyjności sekt religijnych, „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo” 2009 nr 2, s. 33-55. Bartnicki M., Obraz sekt w dyskursie publicznym na podstawie analizy artykułów prasowych z lat 2000-2007, „Studia Medioznawcze” 2008 nr 1, s. 66-77. Beźnic Sz., Sekty w opinii Polaków – badania Demoskopu, „Nomos” 2002 nr 39-40, s. 99-120. Brożyniak R., Winiarczyk-Kossakowska M., Mniejszości wyznaniowe. Prawo wewnętrzne (statutowe), Warszawa 2014. Bukowska-Pastwa A., Patologie związane z działalnością sekt religijnych, „Zeszyty Naukowe Collegium Civitas” 2011 nr 18, s. 121-152. Chrzczonowicz P., Sekty destrukcyjne. Wybrane zagadnienia prawne, kryminologiczne i społeczne, Toruń 2013. Chrzczonowicz P., Kamiński I. (red.), Sekty i nowe ruchy religijne – wolność czy zniewolenie? Zagadnienia interdyscyplinarne, Toruń 2012. Doktór T., Nowe ruchy religijne i parareligijne w Polsce. Mały słownik, Warszawa 1999. Gajewski M. (red.), Grupy kultowe. Uwarunkowania społeczne, Kraków 2012. Grzymała-Moszczyńska H., Społeczne reakcje na nowe ruchy religijne (nrr), „Nomos” 2002 nr 39-40, s. 55-66. Hryciuk D., Sposoby prezentacji sekty na przykładzie wybranych filmów,„Biuletyn Edukacji Medialnej” 2009 nr 1, s. 32-40. Ibek M., Obraz sekt w polskiej prasie katolickiej na podstawie wybranych tytułów z lat 1989-1994, „Nomos” 1996 nr 14, s. 59-103. Kuncewicz D., Sekty – panorama definicji, „Społeczeństwo i Rodzina” 3(2006) nr 2, s. 111-119. Libiszowska-Żółtkowska M., Konwertyci nowych ruchów religijnych, Lublin 2003. Libiszowska-Żółtkowska M., Kościoły i związki wyznaniowe w Polsce. Mały słownik, Warszawa 2001. Libiszowska-Żółtkowska M., Nowe ruchy religijne w zwierciadle socjologii, Lublin 2001. Libiszowska-Żółtkowska M., Wokół definicji i kategoryzacji nowych ruchów religijnych, „Kultura i Społeczeństwo” 51(2007) nr 2, s. 199-217. Moczuk E., Mikrut G., Sekty jako zjawisko społeczne, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Prawo” 2005 nr 3, s. 229-261. Nowak W., Ropiak S. (red.), Sekty jako wyzwanie społeczne i religijne, Olsztyn 2005. Romańczuk-Grącka M., Kryminologiczne aspekty sekt destrukcyjnych, Olsztyn 2008. Stachowski Z. (red.), Sekty czy nowe ruchy religijne. Wybrane zagadnienia, Tyczyn 2005. Szarszewski P., Antykultowy wizerunek nowych ruchów religijnych w perspektywie rzeczywistości medialnej, Poznań-Opole 2010. Szuppe P., Nowe ruchy religijne z perspektywy teologiczno-duszpasterskiej Kościoła katolickiego, Lublin 2017. Wojtkowiak M., Sekta jako środowisko realizacji potrzeb podmiotowych i społecznych, „Zeszyty Wszechnicy Świętokrzyskiej” 2004 nr 19, s. 153-162. Wołpiuk A., Przyczyny i motywy przynależności do sekt i nowych ruchów religijnych, Kraków 2006. Zimniak-Hałajko M., Raj oswojony. Antropologia nowych ruchów religijnych, Gdańsk 2003. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Kod dostępu do przedmiotu na MS TEAMS: pbli15p Wiedza Student: - ma wiedzę z zakresu nauk społecznych w stopniu zaawansowanym; - ma fundamentalną wiedzę o instytucjach społecznych; - ma wiedzę w stopniu zaawansowanym o człowieku jako podmiocie tworzącym więzi i struktury społeczne; - ma wiedzę dotyczącą procesu komunikowania się osób i instytucji z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym; - ma wiedzę o związkach współczesnej kultury i polityki; - wykazuje pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, szczególnie w zakresie teologii biblijnej, systematycznej, praktycznej oraz dialogu międzyreligijnego; - prezentuje pogłębioną wiedzę na temat religii monoteistycznych i ich instytucji religijnych i kulturalnych; - wykazuje pogłębioną znajomość faktów z historii Kościoła powszechnego i w Polsce; - prezentuje pogłębioną wiedzę na temat działalności misyjnej Kościoła i dialogu międzyreligijnego; - omawia zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego; - rozpoznaje współczesne zagrożenia życia duchowego i sytuacje kryzysowe i podaje propozycje przeciwdziałania im; - wskazuje możliwości kształtowania życia osobistego, społecznego i zawodowego w świetle nauki Kościoła; - omawia proces rozwoju religijno-duchowego, jego uwarunkowania i zagrożenia; - podaje przykłady aktualnego odczytywania nauki Kościoła w różnych kontekstach zawodowych i społecznych; - wskazuje uniwersalne zasady etyczne i uzasadnia ich obowiązywalność w zmieniających się warunkach; - charakteryzuje procesy zmian zachodzące w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa w kształtowaniu się kultury Europy; - omawia kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii w aspekcie historycznym i społecznym; - dowodzi orientacji we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym uwzględnieniem kultury chrześcijańskiej i jej zagrożeń. Umiejętności Student: - potrafi posługiwać się terminologią z zakresu nauk społecznych; - potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów społecznych i kulturowych; - potrafi analizować i łączyć ze sobą różne fakty, problemy i procesy historyczne; - posiada umiejętności prezentowania własnych poglądów i pomysłów, a także przekonywania do nich rozmówców; - potrafi posługując się metodami naukowymi interpretować zjawiska społeczne; - dobiera źródła i metody dla własnej działalności naukowej; - posługuje się dostępnymi metodami i narzędziami interpretacji tekstów teologicznych; - prawidłowo konstruuje i interpretuje przekazy komunikacyjne, posługując się różnymi formami komunikacji; - wyraża złożone zagadnienia teologiczne w języku zrozumiałym dla odbiorcy; - prawidłowo interpretuje i wyjaśnia zjawiska społeczne, od których zależna jest jego działalność naukowa lub zawodowa; - dobiera argumenty i kontrargumenty w ramach dyskusji na tematy teologiczne i w dialogu światopoglądowym, międzyreligijnym i ekumenicznym; Kompetencje społeczne Student: - zna zakres swojej wiedzy i poziom umiejętności, ma świadomość konieczności ciągłego rozwijania się; - jest odpowiednio przygotowany do pracy w zespole, rozumie swoją rolę w grupie zawodowej; - jest otwarty na podejmowanie kontaktów społecznych i zawodowych; - przestrzega zasad etyki zawodowej i norm współżycia społecznego; - krytycznie odnosi się do zebranych źródeł teologicznych w ramach wypowiedzi i autorskich opracowań naukowych; - potwierdza słuszność swych opinii, powołując się na oficjalne nauczanie Kościoła; - wskazuje możliwości włączenia się w działania na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy; - wskazuje możliwość zaangażowania inspirowanego Ewangelią w ramach różnych form działalności społecznej i zawodowej; - dokonuje oceny własnych możliwości myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy, zgodnie z nauką Kościoła, w ramach działalności społecznej i zawodowej; - wskazuje powinności wynikające z pełnienia określonych ról w ramach posłannictwa Kościoła; - proponuje możliwości twórczego realizowania zadań w ramach posłannictwa Kościoła; - przedstawia propozycję myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy, zgodny z chrześcijańskim systemem wartości; - krytycznie ocenia współczesne działania społeczne sprzeczne z chrześcijańskim systemem wartości. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa obejmuje: - aktywne uczestnictwo w zajęciach; - pracę w grupie; - rozmowę lub pracę pisemną śródsemestralną; - zaliczenie w postaci krótkiej rozmowy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Szuppe | |
Prowadzący grup: | Paweł Szuppe | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.