Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

African cultures and religions

General data

Course ID: WT-DTE-WOK
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religion and theology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: African cultures and religions
Name in Polish: Kultury i religie Afryki
Organizational unit: Institute of General Theology
Course groups: (in Polish) Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie)
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest ukazanie bogactwa kultur i religii Afryki.

Full description: (in Polish)

Tematyka zajęć

1. Określenie kultury

2. Pojęcie religii

3. Historia badań nad tradycyjnymi religiami afrykańskimi

4. Próba zdefiniowania tradycyjnych religii afrykańskich i problemy terminologiczne

5. Cechy tradycyjnych religii afrykańskich

6. Wybrane komponenty w tradycyjnych religiach afrykańskich (duchowość, małżeństwo i rodzina, organizacja społeczna, kult wudu, teizm, kult przodków, wiara i tradycyjne zwyczaje, rytuały związane z gospodarką rolną, przywódcy rytualni, choroba, śmierć, pogrzeb i wiara w życie pozagrobowe, działalność Kościołów chrześcijańskich)

Bibliography: (in Polish)

Mbiti J.S., Afrykańskie religie i filozofia, Warszawa 1980; Piłaszewicz S., Religie Afryki, wyd. 2, Warszawa 2000; Różański J., Inkulturacja Kościoła wśród ludów Środkowego Sudanu, Poznań 2004; Sakowicz E., Religie ludów pierwotnych Afryki, "Nurt SVD" 2005 nr 1, s. 71-101; Zimoń H., Afrykańskie rytuały agrarne na przykładzie ludu Konkomba, Warszawa 1992; Zimoń H., Afrykańskie wartości duchowe i religijne, "Roczniki Teologiczne" 1999 z. 2, s. 107-123; Zimoń H., Geneza śmierci w tradycji mitycznej ludów afrykańskich, "Nomos" 2008 nr 63-64, s. 9-28; Zimoń H., Kapłani ziemi i sanktuaria ziemi u ludów północnej Ghany, "Quaestiones Selectae" 1999 z. 9, s. 5-23; Zimoń H., Koncepcja Istoty Najwyższej u wybranych ludów afrykańskich, "Studia Religiologica" 2000 z. 33, s. 173-186; Zimoń H.,Religijny wymiar wybranych rytuałów u ludu Konkomba z północnej Ghany, "Studia Etnologiczne i Antropologiczne" 1999 t. 3, s. 115-128; Zimoń H., Sakralność ziemi u ludu Konkomba z Afryki Zachodniej, Lublin 1998; Zimoń H., Symbolika rytuałów pogrzebowych u ludu Konkomba z północnej Ghany, "Toruńskie Studia o Sztuce Orientu" 2009 t. 4, s. 83-89; Zimoń H., Wielowymiarowe znaczenie afrykańskich rytuałów pogrzebowych (na przykładzie ludu Konkomba), "Człowiek i Społeczeństwo" 2009 t. 29, s. 215-226.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Kod dostępu do przedmiotu na MS TEAMS: 722twri

Wiedza

Student:

- ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych;

- ma elementarną wiedzę o instytucjach społecznych, w tym kulturalnych i religijnych;

- ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym więzi i struktury społeczne;

- ma podstawową wiedzę o współczesnej polityce, kulturze, religii i edukacji;

- ma wiedzę o związkach współczesnej kultury i polityki;

- zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego;

- rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym;

- ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń;

- ma rozszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem.

Umiejętności

Student:

- potrafi posługiwać się terminologią z zakresu nauk społecznych;

- potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów politycznych, kulturowych i religijnych;

- posiada umiejętności prezentowania własnych poglądów i pomysłów, a także przekonywania do nich rozmówców;

- potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej;

- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym;

- umie prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny oraz społeczny, szczególnie w obszarze podstawowych środowisk funkcjonowania człowieka;

- potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi.

Kompetencje społeczne

Student:

- zna zakres swojej wiedzy i poziom umiejętności, ma świadomość konieczności ciągłego rozwijania się;

- jest otwarty na podejmowanie kontaktów społecznych i zawodowych;

- przestrzega zasad etyki zawodowej i norm współżycia społecznego;

- ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności;

- ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;

- ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, religijnego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego;

- uczestniczy w życiu kulturalnym, religijnym i społecznym;

- uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena końcowa obejmuje

- aktywne uczestnictwo w zajęciach;

- egzamin w postaci pracy pisemnej.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)