Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

State-Catholic Church relations between 1945-1989 (Period of the Polish People's Republic - communist government)

General data

Course ID: WT-DTE-WRP
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religion and theology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: State-Catholic Church relations between 1945-1989 (Period of the Polish People's Republic - communist government)
Name in Polish: Relacje Państwo-Kościół 1945-1989
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups: (in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (studia II stopnia)
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia)
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

MS TEAMS KOD ZESPOŁU efklwgg

Poziom przedmiotu: Podstawowy

Cele przedmiotu: Celem wykładu jest zapoznanie się studentów UKSW z historią Kościoła katolickiego w czasach najnowszych 1945-1989. Jest to okres, w którym totalitarne państwo Polski Ludowej dążyło do całkowitego

podporządkowania Kościoła katolickiego i stopniowego ograniczania jego wpływu na społeczeństwo.

Wymagania wstępne: podstawowadza wiedza z dziedziny nauk humanistycznych, w tym z historii i teologii.

Full description: (in Polish)

Wykład ma za zadanie dokonanie analizy relacji komunistycznych władz PRL wobec Kościoła katolickiego w latach 1945-1989. Przedstawienie ideologicznej walki wrogiego wobec Kościoła systemu ma ma celu ukazanie poszczególnych etapów walki, mechanizmy mające na celu ograniaczanie działalności kościelnej, a także ateizację społeczeństwa w Polsce po II wojnie światowej.

Bibliography: (in Polish)

Dudek A., Gryz R., Komuniści i Kościół w Polsce 1945–1989, Kraków 2003.

Krasowski K., Państwo a Kościół katolicki w Polsce 1945–1955, Poznań 1997.

Musiał F., Szarek J. (red.), Operacja: zniszczyć Kościół, Kraków 2007.

Raina P., Kardynał Wyszyński. Losy więzienne, Warszawa 1993.

Raina P., Kościół w PRL. Kościół katolicki a państwo w świetle dokumentów 1945–1989, 1994. 1, lata 1945 – 1989, Poznań

1994.

Zieliński Z., Kościół w Polsce 1944–2002, Radom 2003.

Żaryn J., Kościół a władza w Polsce 1945–1950, Warszawa 1997.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

MS TEAMS KOD ZESPOŁU efklwgg

Zajęcia w semestrze zimowym odbywają się w formie zajęć stacjonarnych. W przypadku wzrostu zagrożenia pandemicznego dopuszcza się możliwość całkowitego przejścia na formę online. Udział w wykładach odbywa się za pośrednictwem aplikacji MS Teams.

Wiedza: student posiada podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej. Rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym. Definiuje przedmiot Historii Kościoła jako naukę oraz metodologię nauk historycznych i teologicznych, poznaje i analizuje źródła oraz literaturę przedmiotu, wymienia podstawowe tematy zagadnienia analizowane w trakcie bieżacego semestru, objaśnia terminy i pojęcia, tłumaczy i podsumowuje cechy charakterystyczne analizowanego zagadnienia.

Umiejętności: posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów.

Dobiera, analizuje i porównuje źródła historyczne, ustala fakty, poddaje je krytyce, na podstawie faktów wyprowadza wnioski, poznaje genezę, przebieg i skutki wydarzeń, tworzy podsumowanie.

Kompetencje: student dyskutuje na temat poznanej wiedzy, dąży do możliwie szerokiego

i obiektywnego poznania kontekstu rzeczywistości, wyraża swoje opinie i oceny, troszczy się o swoją indywidualność i wolność w wyrażaniu opinii.

Punty ECTS: udział w wykładzie - 30 h, analiza źródeł - 5 h, czas na napisanie referatu/pracy - 5 h, przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 10 h. w sumie 50 h. Liczba ECTS 50 h - 2 punkty.

Weryfikacja efektów kształcenia. Zaliczenie przedmiotu. W ramach zaliczenia przedmiotu każdy student przygotowuje opracowanie konkretnego tematu bezpośrednio związanego z tematyka wykładu, uzgodnionego z wykładowcą. Na zakończenie cyklu kształcenia studenci przesyłaja wykładowcy opracowany tekst. Po jego sprawdzeniu prowadzący zajęcia wystawia ocenę pracy studenta.

Na ocenę 2 (ndst) - nie posiadł wiedzy, umiejętności ani kompetencji zawartych w EK

w wymaganym minimalnym zakresie 65%.

Na ocenę 3 (dst) / 3,5 (dst+) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i

kompetencje założone w EK w przedziale 66% - 80%.

Na ocenę 4 (db) / 4,5 (db+) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i

kompetencje założone w EK w przedziale 81% - 90%.

Na ocenę 5 (bdb) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i kompetencje

założone w EK w przedziale 91%-100%.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zajęcia mają formę wykładu. Stosowany jest wykład informacyjny, konwersatoryjny, z wykorzystaniem opowiadań i opisów. Tekst programowy jest uzupełniony wykorzystaniem map do poszczególnych tematów oraz prezentacji multimedialnych. Będzie także inicjowana dyskusja poprzez stawianie studentom pytań problemowych, wykorzystanie giełdy pomysłów, a także inicjowanie dyskusji. W ciągu semestru studenci kilkakrotnie będą mieli okazję do samodzielnego analizowania źródeł historycznych i recenzowania podręczników wykorzystywanych na wykładach.

Weryfikacja efektów kształcenia. Zaliczenie przedmiotu. W ramach zaliczenia przedmiotu każdy student przygotowuje opracowanie konkretnego tematu bezpośrednio związanego z tematyka wykładu, uzgodnionego z wykładowcą. Na zakończenie cyklu kształcenia studenci przesyłaja wykładowcy opracowany tekst. Po jego sprawdzeniu prowadzący zajęcia wystawia ocenę pracy studenta.

Na ocenę 2 (ndst) - nie posiadł wiedzy, umiejętności ani kompetencji zawartych w EK

w wymaganym minimalnym zakresie 65%.

Na ocenę 3 (dst) / 3,5 (dst+) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i

kompetencje założone w EK w przedziale 66% - 80%.

Na ocenę 4 (db) / 4,5 (db+) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i

kompetencje założone w EK w przedziale 81% - 90%.

Na ocenę 5 (bdb) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i kompetencje

założone w EK w przedziale 91%-100%.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)