State-Catholic Church relations between 1945-1989 (Period of the Polish People's Republic - communist government)
General data
Course ID: | WT-DTE-WRP |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | State-Catholic Church relations between 1945-1989 (Period of the Polish People's Republic - communist government) |
Name in Polish: | Relacje Państwo-Kościół 1945-1989 |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: |
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (studia II stopnia) (in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) MS TEAMS KOD ZESPOŁU efklwgg Poziom przedmiotu: Podstawowy Cele przedmiotu: Celem wykładu jest zapoznanie się studentów UKSW z historią Kościoła katolickiego w czasach najnowszych 1945-1989. Jest to okres, w którym totalitarne państwo Polski Ludowej dążyło do całkowitego podporządkowania Kościoła katolickiego i stopniowego ograniczania jego wpływu na społeczeństwo. Wymagania wstępne: podstawowadza wiedza z dziedziny nauk humanistycznych, w tym z historii i teologii. |
Full description: |
(in Polish) Wykład ma za zadanie dokonanie analizy relacji komunistycznych władz PRL wobec Kościoła katolickiego w latach 1945-1989. Przedstawienie ideologicznej walki wrogiego wobec Kościoła systemu ma ma celu ukazanie poszczególnych etapów walki, mechanizmy mające na celu ograniaczanie działalności kościelnej, a także ateizację społeczeństwa w Polsce po II wojnie światowej. |
Bibliography: |
(in Polish) Dudek A., Gryz R., Komuniści i Kościół w Polsce 1945–1989, Kraków 2003. Krasowski K., Państwo a Kościół katolicki w Polsce 1945–1955, Poznań 1997. Musiał F., Szarek J. (red.), Operacja: zniszczyć Kościół, Kraków 2007. Raina P., Kardynał Wyszyński. Losy więzienne, Warszawa 1993. Raina P., Kościół w PRL. Kościół katolicki a państwo w świetle dokumentów 1945–1989, 1994. 1, lata 1945 – 1989, Poznań 1994. Zieliński Z., Kościół w Polsce 1944–2002, Radom 2003. Żaryn J., Kościół a władza w Polsce 1945–1950, Warszawa 1997. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) MS TEAMS KOD ZESPOŁU efklwgg Zajęcia w semestrze zimowym odbywają się w formie zajęć stacjonarnych. W przypadku wzrostu zagrożenia pandemicznego dopuszcza się możliwość całkowitego przejścia na formę online. Udział w wykładach odbywa się za pośrednictwem aplikacji MS Teams. Wiedza: student posiada podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej. Rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym. Definiuje przedmiot Historii Kościoła jako naukę oraz metodologię nauk historycznych i teologicznych, poznaje i analizuje źródła oraz literaturę przedmiotu, wymienia podstawowe tematy zagadnienia analizowane w trakcie bieżacego semestru, objaśnia terminy i pojęcia, tłumaczy i podsumowuje cechy charakterystyczne analizowanego zagadnienia. Umiejętności: posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów. Dobiera, analizuje i porównuje źródła historyczne, ustala fakty, poddaje je krytyce, na podstawie faktów wyprowadza wnioski, poznaje genezę, przebieg i skutki wydarzeń, tworzy podsumowanie. Kompetencje: student dyskutuje na temat poznanej wiedzy, dąży do możliwie szerokiego i obiektywnego poznania kontekstu rzeczywistości, wyraża swoje opinie i oceny, troszczy się o swoją indywidualność i wolność w wyrażaniu opinii. Punty ECTS: udział w wykładzie - 30 h, analiza źródeł - 5 h, czas na napisanie referatu/pracy - 5 h, przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 10 h. w sumie 50 h. Liczba ECTS 50 h - 2 punkty. Weryfikacja efektów kształcenia. Zaliczenie przedmiotu. W ramach zaliczenia przedmiotu każdy student przygotowuje opracowanie konkretnego tematu bezpośrednio związanego z tematyka wykładu, uzgodnionego z wykładowcą. Na zakończenie cyklu kształcenia studenci przesyłaja wykładowcy opracowany tekst. Po jego sprawdzeniu prowadzący zajęcia wystawia ocenę pracy studenta. Na ocenę 2 (ndst) - nie posiadł wiedzy, umiejętności ani kompetencji zawartych w EK w wymaganym minimalnym zakresie 65%. Na ocenę 3 (dst) / 3,5 (dst+) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i kompetencje założone w EK w przedziale 66% - 80%. Na ocenę 4 (db) / 4,5 (db+) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i kompetencje założone w EK w przedziale 81% - 90%. Na ocenę 5 (bdb) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i kompetencje założone w EK w przedziale 91%-100%. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zajęcia mają formę wykładu. Stosowany jest wykład informacyjny, konwersatoryjny, z wykorzystaniem opowiadań i opisów. Tekst programowy jest uzupełniony wykorzystaniem map do poszczególnych tematów oraz prezentacji multimedialnych. Będzie także inicjowana dyskusja poprzez stawianie studentom pytań problemowych, wykorzystanie giełdy pomysłów, a także inicjowanie dyskusji. W ciągu semestru studenci kilkakrotnie będą mieli okazję do samodzielnego analizowania źródeł historycznych i recenzowania podręczników wykorzystywanych na wykładach. Weryfikacja efektów kształcenia. Zaliczenie przedmiotu. W ramach zaliczenia przedmiotu każdy student przygotowuje opracowanie konkretnego tematu bezpośrednio związanego z tematyka wykładu, uzgodnionego z wykładowcą. Na zakończenie cyklu kształcenia studenci przesyłaja wykładowcy opracowany tekst. Po jego sprawdzeniu prowadzący zajęcia wystawia ocenę pracy studenta. Na ocenę 2 (ndst) - nie posiadł wiedzy, umiejętności ani kompetencji zawartych w EK w wymaganym minimalnym zakresie 65%. Na ocenę 3 (dst) / 3,5 (dst+) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i kompetencje założone w EK w przedziale 66% - 80%. Na ocenę 4 (db) / 4,5 (db+) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i kompetencje założone w EK w przedziale 81% - 90%. Na ocenę 5 (bdb) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i kompetencje założone w EK w przedziale 91%-100%. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.