Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sztuka sakralna i muzyka jako środek ewangelizacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DTE-WSME
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Sztuka sakralna i muzyka jako środek ewangelizacji
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie)
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM)
Strona przedmiotu: http://rjyteao
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

KOD DOSTĘPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS: rjyteao


Po zakończeniu zajęć student posiada

a) wiedzę w zakresie:

EK 1 – znaczenia i roli, jaką przypisywano sztuce sakralnej i muzyce w dziele misyjnym w ostatnich pięciu wiekach.

b) w zakresie umiejętności:

EK 2 – potrafi omówić czy też merytorycznie skomentować główne założenia i nurty artystyczne wykorzystywane w dziele misyjnym w ostatnich pięciu wiekach na obszarach pozaeuropejskich.

c) w zakresie kompetencji społecznych:

EK 3 – potrafi wskazać aktualnie i efektywne zastosowanie sztuki sakralnej i muzyki. Zdobywa umiejętność doceniania pozaeuropejskiego zmysłu artystycznego.

Skrócony opis:

Sztuka sakralna oraz muzyka odgrywały i nadal odgrywają wielką rolę w dziele chrystianizacji oraz ewangelizacji świata. Przykładem jest europejskie średniowiecze, a później rozwój sztuki i muzyki o charakterze sakralnym na Dalekim Wschodzie i w Nowym Świecie. Wiele z tych bogatych tradycji przetrwało do czasów teraźniejszych i współtworzy współczesną kulturę chrześcijańską na wszystkich zamieszkanych kontynentach. Na szczególną uwagę zasługuje kreatywność misjonarzy, którzy sztukę oraz muzykę traktują jako jeden z efektywnych środków ewangelizacji, realizując imperatyw adaptacji misyjnej czy też inkulturacji. Treść wykładów będzie skoncentrowana głównie na sztuce sakralnej oraz muzyce z obszarów pozaeuropejskich w ostatnich pięciu wiekach.

Pełny opis:

1. Tradycja jezuickich szkół muzycznych na wschodzie Boliwii.

2. Tradycja muzyki i baletu religijnego w Indiach.

3. Chińskie oblicza Jezusa Chrystusa.

4. Ars Sacra Pekinensis.

5. Latynoamerykańskie oblicza Jezusa Chrystusa.

6. Szkoły artystyczne świata andyjskiego w okresie kolonialnym.

7. Sztuka sakralna w systemie redukcji jezuickich.

8. Trójca Święta w tradycji baroku misyjnego w Nowym Świecie.

9. Architektura sakralna Nowego Świata w służbie chrystianizacji.

10. Tradycja muzyczna w okresie kolonialnym w Nowym Świecie.

11. Sztuka sakralna na kontynencie afrykańskim.

12. Nowy Testament wyrażony obrazem w tradycji afrykańskiej.

13. Muzyka w służbie ewangelizacji w Afryce.

14. Sztuka sakralna na Nowej Gwinei.

15. Sztuka i muzyka chrześcijańska w Indonezji.

Literatura:

Alcalá L.E. (red.), Fundaciones jesuíticas en Iberoamérica, Bilbao 2002.

Escudero Albornoz X., Escultura colonial quiteña arte y oficio, Quito 2007.

Nawrot P., Muzyka instrumentem ewangelizacji w redukcjach Indian Chiquitos, „Teologia Praktyczna”, tom 4, 2003, s. 49-76.

Sebastian S., El Barroco iberoamericano. Mensaje iconográfico, Madrid 1990.

Sustersic B.D., Imágenes Guaraní-Jesuíticas, Asunción 2010.

Sztuka Ameryki Łacińskiej, Biblioteka Gazety Wyborczej, Kraków 2010.

Szyszka T., Chińskie oblicza Jezusa Chrystusa. Wystawa autorstwa ojca Romana Malka SVD, „Nurt SVD” (2014), nr 2, s. 87-121.

Szyszka T., Muzyka i śpiew jako środek ewangelizacji kolumbijskich Indian na przykładzie jezuickiej doktryny Fontibón, [w:] J. Różański (red.), Misje i religie. Księga pamiątkowa poświęcona ks. prof. dr. hab. Władysławowi Kowalakowi SVD z okazji 45-lecia działalności misjologii w ATK i UKSW w Warszawie, Górna Grupa 2014, s. 141-159.

Szyszka T., Meandry zamierzeń inkulturacyjnych w Chinach, [w:] P. Zając (red.), Konflikty perspektyw w historii i praktyce misyjnej, „Colloquia Disputationes” nr 13, Poznań 2009, s. 263- 280.

Szyszka T., Redukcje jezuickie i muzyka baroku misyjnego, w: M. Gawrycki (red.), Dzieje kultury latynoamerykańskiej, Warszawa 2009, s. 131-140.

Szyszka T., Sztuka sakralna w redukcjach jezuickich, [w:] W. Cisło, D. Jaszewska, A. Piwko (red.), Wizualizacja a ewangelizacja, Warszawa 2015, s. 235-260.

Szyszka T., Sztuka w kontekście misyjnej działalności Kościoła, [w:] T. Szyszka (red.), Trójca Święta w kontekstach kulturowych, Warszawa 2018, s. 13-33.

Szyszka T., Trójca Święta w sztuce baroku hiszpańsko-amerykańskiego okresu kolonialnego, [w:] T. Szyszka (red.), Trójca Święta w kontekstach kulturowych, Warszawa 2018, s. 233-292.

Szyszka T., Zaangażowanie Zgromadzenia Słowa Bożego w dzieło ewangelizacji Chin, [w:] D. Klejnowski-Różycki (red.), Chrystologia chińska. Teologia i Kościół w kontekście chińskim, Opole 2008, s. 157-170.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

EK nr 1 określany jako posiadanie wiedzy:

Ndst (2): nie potrafi przedstawić znaczenia i roli, jakie przypisywano sztuce sakralnej i muzyce na przestrzeni ostatnich pięciu wieków na poszczególnych obszarach pozaeuropejskich.

Dst (3): jest w stanie w miarę poprawnie przedstawić znaczenie i rolę, jaką przypisywano sztuce sakralnej i muzyce na przestrzeni ostatnich pięciu wieków na poszczególnych obszarach pozaeuropejskich.

Db (4): potrafi prawidłowo i kompetentnie mówić o znaczeniu i roli, jaką przypisywano sztuce sakralnej i muzyce na przestrzeni ostatnich pięciu wieków na poszczególnych obszarach pozaeuropejskich.

Bdb (5): potrafi z wielkim wyczuciem oraz kompetentnie mówić o znaczeniu i roli, jaką przypisywano sztuce sakralnej i muzyce na przestrzeni ostatnich pięciu wieków na poszczególnych obszarach pozaeuropejskich.

EK nr 2 określany jako umiejętność:

Ndst (2): nie kojarzy podstawowych faktów z omówionego na wykładach zakresu, tj. znaczenia i roli, jaką przypisywano sztuce sakralnej i muzyce na przestrzeni ostatnich pięciu wieków na poszczególnych obszarach pozaeuropejskich.

Dst (3): jedynie powierzchownie kojarzy i przedstawia materiał omówiony na wykładach.

Db (4): potrafi dobrze zaprezentować swoją wiedzę na temat znaczenia i roli, jaką przypisywano sztuce sakralnej i muzyce na przestrzeni ostatnich pięciu wieków na poszczególnych obszarach pozaeuropejskich.

Bdb (5): potrafi płynnie, z pasją i metodycznie mówić o znaczeniu i roli, jaką przypisywano sztuce sakralnej i muzyce na przestrzeni ostatnich pięciu wieków na poszczególnych obszarach pozaeuropejskich.

EK nr 3 określany jako kompetencje społeczne:

Ndst (2): nie potrafi wskazać żadnych współczesnych przykładów zastosowania omawianych na wykładach tematów.

Dst (3): potrafi jedynie powierzchownie wskazać na współczesne przykłady założeń ewangelizacyjnych względem sztuki sakralnej i muzyki na przestrzeni ostatnich pięciu wieków na poszczególnych obszarach pozaeuropejskich.

Db (4): potrafi wskazać niektóre praktyczne zastosowania dotyczące znaczenia i roli sztuki sakralnej oraz muzyki w krajach pozaeuropejskich, dla środowiska, w którym żyje.

Bdb (5): potrafi bardzo trafnie wskazać liczne i różnorodne praktyczne zastosowania znaczenia i roli sztuki sakralnej oraz muzyki w krajach pozaeuropejskich, dla środowiska, w którym żyje.

Metody i kryteria oceniania:

Obowiązek uczestniczenia online we wszystkich przewidzianych wykładach. Dopuszczalne są trzy nieobecności

Zaliczenie przedmiotu: test na zakończenie semestru.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)