Sztuka sakralna i muzyka jako środek ewangelizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DTE-WSME |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Sztuka sakralna i muzyka jako środek ewangelizacji |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM) |
Strona przedmiotu: | http://rjyteao |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KOD DOSTĘPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS: rjyteao Po zakończeniu zajęć student posiada a) wiedzę w zakresie: EK 1 – znaczenia i roli, jaką przypisywano sztuce sakralnej i muzyce w dziele misyjnym w ostatnich pięciu wiekach. b) w zakresie umiejętności: EK 2 – potrafi omówić czy też merytorycznie skomentować główne założenia i nurty artystyczne wykorzystywane w dziele misyjnym w ostatnich pięciu wiekach na obszarach pozaeuropejskich. c) w zakresie kompetencji społecznych: EK 3 – potrafi wskazać aktualnie i efektywne zastosowanie sztuki sakralnej i muzyki. Zdobywa umiejętność doceniania pozaeuropejskiego zmysłu artystycznego. |
Skrócony opis: |
Sztuka sakralna oraz muzyka odgrywały i nadal odgrywają wielką rolę w dziele chrystianizacji oraz ewangelizacji świata. Przykładem jest europejskie średniowiecze, a później rozwój sztuki i muzyki o charakterze sakralnym na Dalekim Wschodzie i w Nowym Świecie. Wiele z tych bogatych tradycji przetrwało do czasów teraźniejszych i współtworzy współczesną kulturę chrześcijańską na wszystkich zamieszkanych kontynentach. Na szczególną uwagę zasługuje kreatywność misjonarzy, którzy sztukę oraz muzykę traktują jako jeden z efektywnych środków ewangelizacji, realizując imperatyw adaptacji misyjnej czy też inkulturacji. Treść wykładów będzie skoncentrowana głównie na sztuce sakralnej oraz muzyce z obszarów pozaeuropejskich w ostatnich pięciu wiekach. |
Pełny opis: |
1. Tradycja jezuickich szkół muzycznych na wschodzie Boliwii. 2. Tradycja muzyki i baletu religijnego w Indiach. 3. Chińskie oblicza Jezusa Chrystusa. 4. Ars Sacra Pekinensis. 5. Latynoamerykańskie oblicza Jezusa Chrystusa. 6. Szkoły artystyczne świata andyjskiego w okresie kolonialnym. 7. Sztuka sakralna w systemie redukcji jezuickich. 8. Trójca Święta w tradycji baroku misyjnego w Nowym Świecie. 9. Architektura sakralna Nowego Świata w służbie chrystianizacji. 10. Tradycja muzyczna w okresie kolonialnym w Nowym Świecie. 11. Sztuka sakralna na kontynencie afrykańskim. 12. Nowy Testament wyrażony obrazem w tradycji afrykańskiej. 13. Muzyka w służbie ewangelizacji w Afryce. 14. Sztuka sakralna na Nowej Gwinei. 15. Sztuka i muzyka chrześcijańska w Indonezji. |
Literatura: |
Alcalá L.E. (red.), Fundaciones jesuíticas en Iberoamérica, Bilbao 2002. Escudero Albornoz X., Escultura colonial quiteña arte y oficio, Quito 2007. Nawrot P., Muzyka instrumentem ewangelizacji w redukcjach Indian Chiquitos, „Teologia Praktyczna”, tom 4, 2003, s. 49-76. Sebastian S., El Barroco iberoamericano. Mensaje iconográfico, Madrid 1990. Sustersic B.D., Imágenes Guaraní-Jesuíticas, Asunción 2010. Sztuka Ameryki Łacińskiej, Biblioteka Gazety Wyborczej, Kraków 2010. Szyszka T., Chińskie oblicza Jezusa Chrystusa. Wystawa autorstwa ojca Romana Malka SVD, „Nurt SVD” (2014), nr 2, s. 87-121. Szyszka T., Muzyka i śpiew jako środek ewangelizacji kolumbijskich Indian na przykładzie jezuickiej doktryny Fontibón, [w:] J. Różański (red.), Misje i religie. Księga pamiątkowa poświęcona ks. prof. dr. hab. Władysławowi Kowalakowi SVD z okazji 45-lecia działalności misjologii w ATK i UKSW w Warszawie, Górna Grupa 2014, s. 141-159. Szyszka T., Meandry zamierzeń inkulturacyjnych w Chinach, [w:] P. Zając (red.), Konflikty perspektyw w historii i praktyce misyjnej, „Colloquia Disputationes” nr 13, Poznań 2009, s. 263- 280. Szyszka T., Redukcje jezuickie i muzyka baroku misyjnego, w: M. Gawrycki (red.), Dzieje kultury latynoamerykańskiej, Warszawa 2009, s. 131-140. Szyszka T., Sztuka sakralna w redukcjach jezuickich, [w:] W. Cisło, D. Jaszewska, A. Piwko (red.), Wizualizacja a ewangelizacja, Warszawa 2015, s. 235-260. Szyszka T., Sztuka w kontekście misyjnej działalności Kościoła, [w:] T. Szyszka (red.), Trójca Święta w kontekstach kulturowych, Warszawa 2018, s. 13-33. Szyszka T., Trójca Święta w sztuce baroku hiszpańsko-amerykańskiego okresu kolonialnego, [w:] T. Szyszka (red.), Trójca Święta w kontekstach kulturowych, Warszawa 2018, s. 233-292. Szyszka T., Zaangażowanie Zgromadzenia Słowa Bożego w dzieło ewangelizacji Chin, [w:] D. Klejnowski-Różycki (red.), Chrystologia chińska. Teologia i Kościół w kontekście chińskim, Opole 2008, s. 157-170. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EK nr 1 określany jako posiadanie wiedzy: Ndst (2): nie potrafi przedstawić znaczenia i roli, jakie przypisywano sztuce sakralnej i muzyce na przestrzeni ostatnich pięciu wieków na poszczególnych obszarach pozaeuropejskich. Dst (3): jest w stanie w miarę poprawnie przedstawić znaczenie i rolę, jaką przypisywano sztuce sakralnej i muzyce na przestrzeni ostatnich pięciu wieków na poszczególnych obszarach pozaeuropejskich. Db (4): potrafi prawidłowo i kompetentnie mówić o znaczeniu i roli, jaką przypisywano sztuce sakralnej i muzyce na przestrzeni ostatnich pięciu wieków na poszczególnych obszarach pozaeuropejskich. Bdb (5): potrafi z wielkim wyczuciem oraz kompetentnie mówić o znaczeniu i roli, jaką przypisywano sztuce sakralnej i muzyce na przestrzeni ostatnich pięciu wieków na poszczególnych obszarach pozaeuropejskich. EK nr 2 określany jako umiejętność: Ndst (2): nie kojarzy podstawowych faktów z omówionego na wykładach zakresu, tj. znaczenia i roli, jaką przypisywano sztuce sakralnej i muzyce na przestrzeni ostatnich pięciu wieków na poszczególnych obszarach pozaeuropejskich. Dst (3): jedynie powierzchownie kojarzy i przedstawia materiał omówiony na wykładach. Db (4): potrafi dobrze zaprezentować swoją wiedzę na temat znaczenia i roli, jaką przypisywano sztuce sakralnej i muzyce na przestrzeni ostatnich pięciu wieków na poszczególnych obszarach pozaeuropejskich. Bdb (5): potrafi płynnie, z pasją i metodycznie mówić o znaczeniu i roli, jaką przypisywano sztuce sakralnej i muzyce na przestrzeni ostatnich pięciu wieków na poszczególnych obszarach pozaeuropejskich. EK nr 3 określany jako kompetencje społeczne: Ndst (2): nie potrafi wskazać żadnych współczesnych przykładów zastosowania omawianych na wykładach tematów. Dst (3): potrafi jedynie powierzchownie wskazać na współczesne przykłady założeń ewangelizacyjnych względem sztuki sakralnej i muzyki na przestrzeni ostatnich pięciu wieków na poszczególnych obszarach pozaeuropejskich. Db (4): potrafi wskazać niektóre praktyczne zastosowania dotyczące znaczenia i roli sztuki sakralnej oraz muzyki w krajach pozaeuropejskich, dla środowiska, w którym żyje. Bdb (5): potrafi bardzo trafnie wskazać liczne i różnorodne praktyczne zastosowania znaczenia i roli sztuki sakralnej oraz muzyki w krajach pozaeuropejskich, dla środowiska, w którym żyje. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obowiązek uczestniczenia online we wszystkich przewidzianych wykładach. Dopuszczalne są trzy nieobecności Zaliczenie przedmiotu: test na zakończenie semestru. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.