Sacrum and Art
General data
Course ID: | WT-DTK-SIS |
Erasmus code / ISCED: |
15.1
|
Course title: | Sacrum and Art |
Name in Polish: | Sacrum i sztuka |
Organizational unit: | Institute of General Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) DL_W16 DL_U18 DL_K06 |
Short description: |
- possibilities of presentation sacrum in art based on several examples |
Full description: |
The lecture concerns charachteristic elements of sacrum which were beginning of arts and which despite some development have never stoped to exist. The subject of learning will lie in both the typical works of religious art and tke works which lie beneath the layer of symbolism. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Wierzyć i widzieć, red. N. Mojżyn i in., Sandomierz 2013 Eliade M., Sacrum i profanum: o istocie sfery religijnej, przeł. B. Baran, Warszawa 2008 Eliade M., Sacrum, mit, historia, przeł. A. Tatarkiewicz, Warszawa 1976 Jan Paweł II, List do artystów, w: www.opoka.org.pl/bibliotek / Jan Paweł II, Wiara i kultura. Dokumenty, przemówienia, homilie, red. M. Radwan, S. Wylężek, T. Gorzkula, Rzym-Lublin 1988 Literatura uzupełniająca: Baldock J., Symbolika chrześcijańska, Poznań 1994 Carr-Gomm S., Słownik symboli w sztuce, przeł. B. Stokłosa, Warszawa 2001 Cieślińska N., Kościół a sztuka współczesna. Bibliografia polska za lata 1945-1986, s. 243n. Eliade M., Traktat o historii religii, przeł. J. Wierusz-Kowalski, Warszawa 1966 Evdokomov P., Sztuka ikony. Teologia piękna, przeł. M. Żurowska, Warszawa 2003 Forstner D., Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa 1990 (oraz wydanie późniejsze) Guardini R., Znaki święte, Wrocław 1982 Gieysztor-Miłobędzka E., Ze studiów nad wnętrzem kościelnym, „Studia Theologica Varsaviensia” 25/1987/nr1, s. 41-74 Hani J., Symbolika świątyni chrześcijańskiej, przeł. A.Q. Lavique, Kraków 1994 Jaroszyński P., Metafizyka i sztuka, Lublin 1986 (Warszawa 1996) Michalski S., Protestanci a sztuka, spór o obrazy w Europie nowożytnej, Warszawa 1989 Pasierb J. S., Człowiek i jego świat w sztuce religijnej renesansu, Warszawa 1999. Jazykowa I., Świat ikony, przeł. H. Paprocki, Warszawa 2003 Karpiński R., Symbolika kościoła w świetle tradycji biblijnej. Wypowiedzi Ojców Kościoła i pisarzy średniowiecznych, „Anamnesis” 2004 nr 36 s. 75n. Kobielus S., Podstawy biblijne i symboliczne budowli sakralnych, „Ateneum Kapłańskie” 1989 nr 448 s. 3n Kowalewski M., A. M. Królikowska, Miasto i sacrum, Kraków 2011 Krasny P., Visibilia signa ad pietatem excitantes. Teoria sztuki sakralnej w pismach pisarzy kościelnych epoki nowożytnej, Universitas, Kraków 2002 Królikowski J., Nieme słowo. Teologia w sztuce, Biblos, Tarnów 2008 Luft A., Funkcja i treści sztuki wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej, w: 300 lat Seminarium Duchownego Św. Jana Chrzciciela w Warszawie 1682-1982, Warszawa 1983, s.231 nn. Lurker M., Słownik obrazów i symboli biblijnych, Poznań 1989. Malraux A., Przemiana bogów. Nadprzyrodzone, przeł. E. Bąkowska, Warszawa 1985 Marcel G., Mądrość i poczucie sacrum, przeł. K. Chodacki, P. Chołda,Kraków 2011 Mojżyn N., Między kulturą i teologią wizualną: antropologia obrazu Hansa Beltinga, w: Kultura wizualna - teologia wizualna, Warszawa 2010, ss.35-52 Mojżyn N. i in., Miejsca teologiczne w kulturze wizualnej, Kraków-Warszawa 2013 Nadrowski H., Sacrum przestrzeni kościelnych, Kielce 2005 Nowiński J., Ars Eucharistica, Warszawa 2000 Nowiński J., Sakralna przestrzeń - charakterystyka oraz wybrane treści ideowe i symboliczne, "Seminare" 2011, t. 29, s. 269-283 - art. dostępny w wersji PDF www.seminare.pl Olszewski A. K., Próba typologii współczesnych kościołów w Polsce, w: Sacrum i sztuka, Kraków 1989, s. 85n. Osowiecki A., Współczesna architektura kościelna w Polsce, Warszawa ATK 1976 Otto R., Świętość. Elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich stosunek do elementów racjonalnych, przeł. B. Kupis, Warszawa 1968 Pasierb J. S., Sobory o sztuce, „Znak” 16, 1964, z. 12, s. 1460 – 1482 Pasierb J., Teoria sztuki sakralnej w postanowieniach Vaticanum II, w: „Collectanea Theologica” (1970) Rożek M., Idee i symbole sztuki chrześcijańskiej, Kraków 2010 Sinka S., Symbole liturgiczne, Kraków 1991 Tresidder J., Słownik symboli, przeł. B. Stokłosa, Warszawa 2001 Pasierb J., Problematyka sztuki w postanowieniach soborów, „Znak”, 1964 nr 12 s. 1460n Rosier-Siedlecka M. E., Posoborowa architektura sakralna. Aktualne problemy projektowania architektury kościelnej, Lublin 1979 Sacrum i sztuka, [oprac.] Cieślińska N., Kraków 1989 Świerzawski W., Przestrzeń sakralna i misterium liturgii, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 1982 nr 4 s. 269n Urbanowicz B., Przestrzeń sacrum, „Zeszyty Naukowe Stowarzyszenia PAX” 1978 nr 1 s. 102n Uspienski L., Teologia ikony, przeł. M. Żurowska, Poznań 1993 Wawrzyniak W., Sacrum w architekturze, Wrocław 1996 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Przedmiotowe efekty kształcenia: EK 1: student w oparciu o wiedzę zakresu sztuki sakralnej oraz form sakralizacji artystycznej zna i rozumie współczesne procesy kulturowe związane z upowszechnieniem się technik wizualnych; EK 2: student umie rozpoznać i przeprowadzać krytyczną analizę różnych rodzajów sztuki i dzięki temu potrafi tworzyć i interpretować przekazy wizualne i audiowizualne w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym; EK 3: student świadomie wpływa na zachowanie i percepcję sztuki ze strony jej odbiorców dzięki łatwości rozpoznawania i analizy zjawisk artystycznych i ideowych obecnych w dziełach sztuki sakralnej; kreuje klimat sacrum w przestrzeni i czasie oraz przestrzega zasad etyki zawodowej i norm współżycia społecznego. Nakład pracy studenta: - udział w wykładzie: 30 godz. - 1 ECTS - samodzielna lektura, konsultacje z wykładowcą , przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 30 godz. - 1 ECTS Razem 60 godz. - 2 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody dydaktyczne: EK 1 Metoda podająca z zastosowaniem: wykładu informacyjnego; pogadanki; opisu; prelekcji; anegdoty. EK 2 Metoda problemowa: wykład problemowy lub konwersatoryjny; dyskusja dydaktyczna; EK 3 Metoda eksponująca: film; ogląd obiektów in situ - pokaz połączony z przeżyciem; Kryteria oceniania: Na ocenę końcową składają się: 1/ referat (prezentacja multimedialna) – 1/3; 2/ zaliczenie wskazanej lektur -1/3, 3/ frekwencja na zajęciach – 1/3. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.