Theology of Culture
General data
Course ID: | WT-DTK-TK |
Erasmus code / ISCED: |
15.1
|
Course title: | Theology of Culture |
Name in Polish: | Teologia kultury |
Organizational unit: | Institute of General Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
Theology plays a significant culture-creating role. Culture also influences theology. Faith that does not become culture is one that has not been deliberated on and not lived faithfully.The objective of the lecture is to introduce the student into the world of theology on the one hand, and the world of culture on the other, in order to teach him to find the ever coexistent dialogue of faith and culture.This dialogue, also present in numerous artistic fields, is also justified in the scope of anthropology.The lecture is to prepare the student for the ability to recognise mutual areas of theology and culture. |
Full description: |
how should culture be understood?; what is theology of culture?; anthropological presentation of culture; human being as a culture creator; human being - the objective and meaning of culture; axiological aspect of culture; the culture-creating human being and his world of values; theological vision of culture; relations between theology and culture; theological formation of culture; educational role of culture; marketisation and commercialisation of culture; areas of cultural involvement. |
Bibliography: |
Adamek Z., Elementy wiedzy o kulturze, Tarnów 2001. Adamski F., (red.) Spór o wartości w kulturze i wychowaniu, Kraków 1991. Bartnik Cz., Teologia kultury, Lublin 1999. Bauman Z., Sytuacja kultury, w: „O szansach i pułapkach ponowoczesnego świata”. Materiały z seminarium prof. Z. Baumana w Instytucie Kultury, Warszawa 1997. Bednarski W., Teologia kultury, Kraków 2000. Dawson Ch., Religia i kultura, Warszawa 1959. Dyczewski L., Rodzina twórcą i przekazicielem kultury, Lublin 2003. Jan Paweł II, Wiara i kultura. Dokumenty, przemówienia, homilie, Rzym 1986. Kawecki W., Ocalić człowieka – ocalić kulturę, Warszawa 2006. Kawecki W., Kościół i kultura w dialogu, Kraków 2008. Kowalczyk S., Filozofia kultury, Lublin 1996. Kroeber A. L., Istota kultury, Łódź 1989. Pasierb J., Pionowy wymiar kultury, Kraków 1983. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) W zakresie wiedzy: Zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z kulturą i teologią, rozumie funkcjonowanie współczesnych instytucji i systemów kulturowych, posiada orientację o współczesnej kulturze w aspekcie antropologicznym, aksjologicznym, pedagogicznym oraz jej oddziaływaniu na społeczeństwo (DL_W22). W zakresie umiejętności: (DL_W23) Potrafi zająć samodzielnie stanowisko w dyskusji nad kulturą funkcjonującą we współczesnym w świecie. Poprawnie stosuje poznaną terminologię kulturoznawczą i teologiczną z zakresu problematyki wykładu, zna i rozumie podstawowe zasady i metody analizy oraz interpretacji różnych wytworów kultury (DL_W23) W zakresie kompetencji społecznych: (DL_K08) Wykorzystuje wiedzę do właściwych orientacji i wyborów kulturowych, jest animatorem życia kulturowego, jest przygotowany do rozróżniania polityk kulturowych, jest przygotowany do uczestnictwa w instytucjach medialnych i współpracy ze specjalistami w tej dziedzinie (DL_K08). Punkty ECTS: Udział w wykładzie - 30 godz. Przygotowanie do zajęć -20 godzin Przygotowanie do kolokwiów - 15 godz. Konsultacje - 5 godz. Dyskusja w grupie - 10 godz. Suma godzin - 80= 3 ETS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) W zakresie wiedzy: zna pojęcia z zakresu teologii kultury i kultury oraz komunikacji medialnej Na ocenę: Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć z zakresu teologii kultury i kultury oraz komunikacji medialnej Dst (3): zna ogólnikowo podstawowe pojęcia z zakresu teologii kultury i kultury oraz komunikacji medialnej Db (4): dobrze rozeznaje i stosuje pojęcia z zakresu teologii kultury i kultury oraz komunikacji medialnej Bdb (5):bardzo dobrze zna i stosuje pojęcia z zakresu kultury i komunikacji medialnej W zakresie umiejętności: zna i poprawnie stosuje, uwzględniając odpowiednie metody, różne wytwory kultury i komunikacji kulturowej w pracy dziennikarskiej Ndst (2): nie zna i nie potrafi poprawnie stosować, uwzględniając odpowiednich metod, różnych wytworów kulturowych i z zakresu komunikacji kulturowej w pracy dziennikarskiej Dst (3): zna i stosuje w pracy dziennikarskiej pojęcia i wytwory kulturowe oraz dokonuje rozróżnień w ich funkcjonowaniu Db (4): umiejętnie wykorzystuje wiedzę kulturoznawczą i medialną w pracy dziennikarskiej Bdb (5):bardzo dobrze jest zorientowany w przestawianiu i analizowaniu wiedzy kulturoznawczej na potrzeby dziennikarskie W zakresie kompetencji społecznych: potrafi podejmować działania w obrębie animacji kulturowej i uprawiania dziennikarstwa kulturowego Ndst (2): nie potrafi podejmować działań w obrębie animacji kulturowej i uprawiania dziennikarstwa kulturowego Dst (3): częściowo potrafi podejmować działań w obrębie animacji kulturowej i uprawiania dziennikarstwa kulturowego Db (4): potrafi lokować posiadaną wiedzę w praktyce dziennikarskiej Bdb (5): Stosuje ze znawstwem orientację kulturoznawczą i z zakresu komunikacji do pracy dziennikarskiej |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.