An outline of the history of material culture
General data
Course ID: | WT-DTK-ZKL |
Erasmus code / ISCED: |
15.1
|
Course title: | An outline of the history of material culture |
Name in Polish: | Zarys historii kultury materialnej |
Organizational unit: | Institute of General Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia dotyczą poznania i rozumienia węzłowych zjawisk i procesów generowania dziedzictwa kulturowego na przestrzeni dziejów, umiejętności interpretacji konkretnych przekazów wizualnych, interpretacji zjawisk kultury materialnej w oparciu o metody nauk o kulturze i nauk o mediach w celu aktywizacji na polu podejmowania nowych wyzwań zawodowych oraz implementacji dziedzictwa kulturowego do nowych zawodów i aktywności społecznych związanych z mediami. |
Full description: |
(in Polish) Opis: Przedmiot dotyczy ujęcia i definiowania zagadnienia kultury materialnej rozumianej jako część dziedzictwa kulturowego i przedstawienia badań nad nią; celem jest percepcja całej kultury i uczestniczenia w niej, jako organicznej struktury duchowo-materialnej; dziedzictwo materialne ludzkości jest ilustracją i egzemplifikacją określonych wartości i przekonań, idei określonej społeczności i samo przez się kreuje i konstytuuje określone wartości i idee. Szczególny nacisk zostanie położony na materialne dziedzictwo kulturowe ludzkości ukształtowane w dawnych epokach i kręgach kulturowych. Obiekty kultury światowej, europejskiej i polskiej, jako spuścizna kulturowa i dziedzictwo materialne (w tym szczególnie spuścizna kulturowa wielkich cywilizacji świata starożytnego); wśród omawianych obiektów - najcenniejsze pomniki kultury i sztuki zarejestrowane na liście światowego dziedzictwa UNESCO. W doborze tematów obowiązuje kryterium uniwersalnego znaczenia kulturowego obiektów, ich ranga artystyczna i typowość dla danego kręgu kulturowego. Zakres tematów: 1. Kultura materialna a niematerialna (duchowa). Dziedzictwo kultury materialnej - obszar zagadnień, pojęcia, metodologia. 2. Międzynarodowe i polskie instytucje ochrony dóbr kultury. 3. Dokumenty dotyczące ochrony dziedzictwa. Lista Światowego Dziedzictwa UNESCO. 4. Pomniki historii Polski. 5. Komunikacja - Cywilizacja - Kultura materialna. 6. Historia pisma i narzędzi pisarskich. Epigrafika. 7. Historia komunikacji i narzędzi transportu. 8. Cywilizacje pradziejowe. 9. Dziedzictwo materialne Mezopotamii. 10. Dziedzictwo materialne Egiptu . 11. Dziedzictwo materialne starożytnej Grecji. Urbanistyka. Plan hippodamejski. 12. Dziedzictwo materialne starożytnego Rzymu 13. Styl ludowy i narodowy w kulturze. 14. Rzemiosło artystyczne. Ebenistyka 15. Muzea i muzeologia. |
Bibliography: |
- European cultural heritage (vol. 1). Intergovernmental co-operation; collected texts, Council of Europe, October 2002. - Cemetery Art - Sztuka cmentarna - L'Art de cimetiere, Wrocław 1995. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Przedmiotowe efekty kształcenia: EK 1. Student rozpoznaje i charakteryzuje współczesne zjawiska kultury materialnej oraz zna i rozumie współczesne procesy kulturowe związane z upowszechnieniem się technik wizualnych; EK 2. Student zna i rozumie podstawowe zasady i metody analizy oraz interpretacji różnych wytworów kultury i potrafi tworzyć i interpretować przekazy wizualne i audiowizualne; zachowuje krytycyzm w ocenie wyników badań własnych i innych naukowców; organizuje własny warsztat pracy badawczej odpowiednio dobierając metodologię: EK 3. Student uczestniczy w życiu kulturalnym i medialnym korzystając z różnych jego form; w dyskursie medialnym potrafi zająć właściwe stanowisko korzystając z adekwatnych argumentów oraz przestrzega zasad etyki zawodowej i norm współżycia społecznego. Nakład pracy studenta: 30 godz. – aktywne uczestnictwo w zajęciach. 5 godz. – konsultacje z prowadzącym zajęcia. 15 godz. – samodzielna lektura, prowadzenie badań 10 godz. – przygotowanie do egzaminu. Razem 60 godz. – 2 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody dydaktyczne: EK 1 Metoda podająca z zastosowaniem: wykładu informacyjnego; pogadanki; opisu; prelekcji; anegdoty. EK 2 Metoda problemowa: wykład problemowy lub konwersatoryjny; dyskusja dydaktyczna; EK 3 Metoda eksponująca: film; ogląd obiektów in situ - pokaz połączony z przeżyciem; Kryteria oceniania: Na ocenę końcową składają się: 1/ referat (prezentacja multimedialna) – 1/3; 2/ zaliczenie wskazanej lektury -1/3, 3/ frekwencja na zajęciach – 1/3. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.