Christianity and Rabbinic Judaism
General data
Course ID: | WT-DTKB-CAJ |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Christianity and Rabbinic Judaism |
Name in Polish: | Chrześcijaństwo a judaizm rabiniczny |
Organizational unit: | Institute of General Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: Podstawowy - wprowadzający. Cele przedmiotu: Celem wykładów jest ukazanie początków i okoliczności narodzin i okrzepnięcia chrześcijaństwa i judaizmu rabinicznego (do czasu podbojów arabskich). Wymagania wstępne: brak. |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne (na każdą jednostkę tematyczną dwa wykłady): 1. Judaizm palestyński w I wieku. 1.1. Tło polityczne i ekonomiczne. 1.2. Tło religijne i przemiany religijne w Palestynie. 1.3. Ugrupowania żydowskie. 1.4. Przemiany kulturowe w Palestynie. 2. Judaizm diaspory w I wieku. 2.1. Tło polityczne i ekonomiczne. 2.2. Tło religijne i sukcesy żydowskiego prozelityzmu. 2.3. Tło kulturowe. 3. Życie Jezusa 3.1. Źródła do poznania życia Jezusa i metodologia badań. 3.2. Kontekst i zarys działalności Jezusa. 3.3. Konflikt z władzami żydowskimi oraz proces i śmierć Jezusa. 3.4. Problematyka zmartwychwstania Jezusa. 4. Ekspansja chrześcijaństwa od Jerozolimy do Rzymu (lata 30-70). 4.1. Źródła do historii początków chrześcijaństwa. 4.2. Wyłonienie się chrześcijaństwa i Kościół-matka w Jerozolimie. 4.3. Helleniści i początek działalności poza Judeą. 4.4. Zarys życia i twórczości Apostoła Pawła. 5. Judaizm od zburzenia Jerozolimy do upadku drugiego powstania żydowskiego (lata 70-135). 5.1. Skutki i reakcje (rzymskie i żydowskie) po zburzeniu świątyni jerozolimskiej. 5.2. Okres Yavne. 5.3. Rabbi Jochanan Ben Zakkaj i jego działalność. 5.4. Rabban Gamaliel II i jego działalność. 6. Judaizm w okresie od upadku drugiego powstania żydowskiego do redakcji Miszny (lata 135-220). 6.1. Skutki upadku powstania oraz dejudaizacja Jerozolimy. 6.2. Żydzi a imperium rzymskie w latach 135-220. 6.3. Życie żydowskie w diasporze oraz relacje z judaizmem palestyńskim. 6.4. Zróżnicowanie życia żydowskiego w Palestynie i okrzepnięcie judaizmu rabinicznego. 6.5. Rabbi Juda ha-Nasi i redakcja Miszny. 7. Między Miszną a Talmudem. 7.1. Organizacja życia żydowskiego i instytucja patriarchatu. 7.2. Talmud Palestyński i Talmud Babiloński. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: - Chrześcijaństwo a judaizm rabiniczny. Historia początków oraz wczesnego rozwoju, red. H. SHANKS, przekł. W. CHROSTOWSKI, Podręczniki biblijne 2, Warszawa 2013. Literatura uzupełniająca: - Kościół a Synagoga (30-313 po Chr.) na rozdrożu, M. ROSIK, Wrocław 2016. - Jezus i Jego wyznawcy w Talmudzie. Analiza tekstologiczna, historyczna i socjologiczna, M.S. WRÓBEL, Lublin 2013. - Jezus i chrześcijanie w źródłach rabinicznych. Perspektywa historyczna, społeczna, religijna i dialogowa, red. K. PILARCZYK i A. MROZEK, Kraków 2012. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA: EK 1 (por. TMA_W24; H2A_W04; S2A_W05) posiada podstawową wiedzę na temat religii monoteistycznych oraz ich instytucji religijnych i kulturalnych, zwłaszcza w tym, co dotyczy judaizmu rabinicznego i chrześcijaństwa w ważnym momencie ich początków. EK 2 (por. TMA_W12; H2A_W05) student ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii (w zakresie biblistyki) z innymi dziedzinami nauki (w tym z historią i archeologią), pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych. Posiada wiedzę w zakresie historii czasów Nowego Testamentu oraz początków i okrzepnięcia chrześcijaństwa i judaizmu rabinicznego (do czasu podbojów arabskich). UMIEJĘTNOŚCI: EK 3 (por. TMA_U01; H2A_U01) potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii czasów Nowego Testamentu, początków Kościoła i judaizmu rabinicznego, z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy. EK 4 (por. TMA_U05; H2A_U03) umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze; samodzielnie wyszukuje informacje na omawiany temat w źródłach polsko- i obcojęzycznych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: EK 5 (por. TMA_K11; H1A_K02; S1A_K02) umie wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu historii początków Kościoła i judaizmu rabinicznego do lepszego zrozumienia procesów zachodzących między tymi dwiema wspólnotami również współcześnie. Udział w zajęciach: 30 godz.; przygotowanie do kolokwium: 30 godz. - w sumie 60 godz. (2 punkty ECTS) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na wykładach i osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. Metoda weryfikacji efektów kształcenia: kolokwium końcowe (przeprowadzane w formie ustnej na koniec semestru). O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje wynik kolokwium końcowego. KOLOKWIUM: NDST (2): student nie zna treści materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, nie zna pojęcia judaizmu rabinicznego, nie zna dziejów początków Kościoła i dróg rozejścia się tych dwóch wspólnot. Nie posiada wiedzy w zakresie historii czasów Nowego Testamentu oraz początków i okrzepnięcia chrześcijaństwa i judaizmu rabinicznego (do czasu podbojów arabskich). DST (3): student w niewielkim stopniu zna treść materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, zna pobieżnie pojęcie judaizmu rabinicznego i dzieje początków Kościoła, a także drogę rozejścia się tych dwóch wspólnot. Posiada niewielką wiedzę w zakresie historii czasów Nowego Testamentu oraz początków i okrzepnięcia chrześcijaństwa i judaizmu rabinicznego (do czasu podbojów arabskich). DB (4): student dobrze zna treść materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, zna pojęcie judaizmu rabinicznego i dzieje początków Kościoła, a także drogę rozejścia się tych dwóch wspólnot. Posiada wystarczającą wiedzę w zakresie historii czasów Nowego Testamentu oraz początków i okrzepnięcia chrześcijaństwa i judaizmu rabinicznego (do czasu podbojów arabskich). BDB (5): student szczegółowo zna treść materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, zna pojęcie judaizmu rabinicznego i historię początków Kościoła, a także drogę rozejścia się tych dwóch wspólnot. Posiada szczegółową wiedzę w zakresie historii czasów Nowego Testamentu oraz początków i okrzepnięcia chrześcijaństwa i judaizmu rabinicznego (do czasu podbojów arabskich). |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.