Ecumenism
General data
Course ID: | WT-EM-EKU1 |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Ecumenism |
Name in Polish: | Ekumenizm |
Organizational unit: | Institute of Media Education and Journalism |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
Level of the subject: elementary Aims of the subject: The presentation the contemporary history of ecumenical movement, his theological base and essential forms. Preliminary requirements: no requirements |
Full description: |
Merits-related contents: Geography Christian division. General data from the ecumenical movement apart Roman Catholic Church. World Council of Churches. The ecumenical movement in Roman Catholic Church. Decree "Unitatis redintegratio" of II Vatican Council and the Ecumenical Directory. Models of unity. Ecumenical dialog and his reception. Baptism,Eucharist and marriage in the ecumenical context. Present ecumenism in Poland Methods of assessment: colloquium after the final semester. |
Bibliography: |
Sobór Watykański II: Dekret o ekumenizmie "Unitatis redintegratio"; Jan Paweł II, Encyklika "Ut unum sint"; Z.J. Kijas, Odpowiedzi na 101 pytań o ekumenizm, Kraków 2004; Ku chrześcijaństwu jutra. Wprowadzenie do ekumenizmu, red. W. Hryniewicz, J. S. Gajek, S. J. Koza, Lublin 1997; Ut unum. Dokumenty Kościoła katolickiego na temat ekumenizmu 1982-1998, red. S. C. Napiórkowski, K. Leśniewski, J. Leśniewska, Lublin 2000; A. Napiórkowski,Teologia jedności chrześcijan, Kraków 2011; J. E. Vercruysse, Wprowadzenie do teologii ekumenicznej, Kraków 2001. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA: Student... 1. Definiuje pojęcie ruchu ekumenicznego, wymienia jego formy oraz opisuje je. Zna modele jedności i charakteryzuje je. 2. Zna biblijne fundamenty jedności oraz ilustruje je przykładami i tekstami z Pisma Świętego. 3. Opisuje poszczególne tradycje chrześcijańskie: ich powstanie i ich główne cechy. Zna zasadnicze różnice pomiędzy nimi. 4. Odtwarza etapy historycznego rozwoju ruchu ekumenicznego i opisuje je. Wylicza główne postacie związane z ruchem ekumenicznym i przypisuje je do poszczególnych Kościołów. 5. Wymienia główne dokumenty Kościoła katolickiego na temat ekumenizmu, prezentuje ich treść oraz uzasadnia ich znaczenie. 6. Wymienia główne zagadnienia sporne w dialogu ekumenicznym oraz identyfikuje różnice konfesyjne w odniesieniu do nich. UMIEJĘTNOŚCI: Student... 1. Rozróżnia poszczególne tradycje chrześcijańskie. 2.Analizuje aktualne relacje pomiędzy Kościołami w oparciu o znajomość historii podziałów i dążeń zjednoczeniowych. 3. Dowodzi na podstawie tekstów biblijnych, że jedność Kościoła zakorzeniona jest w Biblii. 4. Uzasadnia racje bytu ruchu ekumenicznego argumentami biblijnymi, teologicznymi i duszpasterskimi. 5. Rozpoznaje historyczne przyczyny podziałów oraz porządkuje je w różnych kategoriach. 6. Wyprowadza wnioski praktyczne dla duszpasterstwa na podstawie zapisów zawartych w dokumentach ekumenicznych. 7. Poddaje krytyce postawę poszczególnych wyznań wobec kwestii spornych w teologii i duszpasterstwie, porównuje je, ocenia oraz wskazuje możliwości i trudności. KOMPETENCJE: Student... 1. Zachowuje krytycyzm w ocenie historycznych podziałów pomiędzy chrześcijanami i nie wypowiada pochopnych osądów co do osób i zdarzeń. 2. Jest otwarty wobec osób wywodzących się z innych Kościołów i tradycji religijnych oraz potrafi pracować z nimi w zespole. Odnosi się z szacunkiem i życzliwością do przedstawicieli innych wspólnot religijnych i ubogaca się ich tradycją. 3. Angażuje się osobiście w życie własnego Kościoła oraz bierze udział w wydarzeniach ekumenicznych, szczególnie na polu lokalnym. 4. Posiada ugruntowaną świadomość własnej tożsamości wyznaniowej i czuje się mocniej związany z własnym Kościołem. 5. Ceni jedność ale rozumie też potrzebę dozwolonej różnorodności w Kościele. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.