Church and politics
General data
Course ID: | WT-EM-KAP |
Erasmus code / ISCED: |
15.2
|
Course title: | Church and politics |
Name in Polish: | Kościół a polityka |
Organizational unit: | Institute of Media Education and Journalism |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) TMA_W11 TMA_W14 TMA_U11 TMA_U20 TMA_K02 |
Short description: |
(in Polish) Zasady teoretyczne i praktyka działalności wspólnoty Kościoła co do polityki pojmowanej jako dobro wspólne oraz aktywności polityków. |
Full description: |
(in Polish) Katolicy są i powinni być aktywni w życiu politycznym; istnieje szereg zasad regulujących działalność i postępowanie wiernych świeckich w tej dziedzinie – ogłasza je zarówno Stolica Apostolska, jak i Kościoły lokalne. W politykę, zwłaszcza pojmowana jako dobro wspólne, angażują się media i dziennikarze katoliccy. Episkopat Polski, zwłaszcza przed wyborami do parlamentu bądź samorządu apeluje do wszystkich ludzi dobrej woli o wzięcie udziału w tej formie demokracji. Zwykle od strony etyczno-moralnej ocenia też ogólnie programy wyborcze. I choć nie opowiada się za żadną partią i tak jest zwykle oskarżany o mieszanie się do polityki. Wykłady „Kościół a polityka” objaśniają studentom także m.in. zagadnienia neutralności oraz świeckości państwa, jak również istotę laicyzmu, tolerancji religijnej i ocen postępowania polityków pod względem moralnym w odniesieniu do problemów bioetycznych (eutanazja, in vitro, aborcja tp.). Uzupełniają też wiedzę na temat odniesienia do Kościoła w Polsce rządów komunistycznych (1945-98) oraz demokratycznych (po 1998 roku). Tłumaczą również znaczenie współczesnych wydarzeń powojennych (wymiana listów między polskim a niemieckim episkopatem), jak i współczesnych (wspólne przesłanie na temat pojednania narodów Polski i Rosji oraz Polski i Ukrainy). |
Bibliography: |
(in Polish) II Polski Synod Plenarny (1991-1999), Warszawa-Poznań 2001. Burgoński P., Sowiński S. (red.), Ile Kościoła w polityce, ile polityki w Kościele, Katowice 2009 D’Agostino F., Giorello G., Kościół a polityka, Kraków 2011. Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994. Kodeks Prawa Kanonicznego, Poznań 1984. Kompendium Katechizmu Kościoła Katolickiego, Kielce 2005. Kongregacja Nauki Wiary, Nota doktrynalna o niektórych aspektach działalności i postępowania katolików w życiu politycznym, [na www.opoka.org.pl] http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WR/kongregacje/kdwiary/nota_polityka_24112002.html Konkordat, Warszawa 1997. Seria: Państwo – Kościół. Dokumenty, komentarze, nr 1. Oświadczenie Przewodniczącego KEP abpa dra Józefa Michalika i Przewodniczącego KEN abpa dra Roberta Zollitscha z okazji 70.rocznicy rozpoczęcia II wojny światowej 1 września 1939 roku, Tarnów 2009. Państwo i Kościół w krajach Unii Europejskiej, red. G. Robbers, Wrocław 2007. Papieska Rada Justitia et Pax, Kompendium Nauki Społecznej Kościoła, Kielce 2005. Ratzinger J., Czas przemian w Europie. Miejsce Kościoła i świata, Kraków 2001 Ratzinger J., Demokracja w Kościele. Możliwości i ograniczenia, Kraków 2004 Ratzinger J., Europa. Jej podwaliny dzisiaj i jutro, Kielce 2005 Sobór Watykański II. Konstytucje, dekrety, deklaracje, Poznań 2002. Walencik D., Rewindykacja nieruchomości Kościoła katolickiego w postępowaniu przed Komisją Majątkową, Lublin 2008. Weigel G., Katedra i sześcian. Europa, Stany Zjednoczone i polityka bez Boga, Warszawa 2005. Wspólne przesłanie do narodów Polski i Rosji, Lublin 2013. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) EK W_1: Wyjaśnia rolę katolików w przestrzeni polityki. EK W_2: Wykazuje się znajomością polityki państwa polskiego wobec Kościoła i osób wierzących. EK U_3: Umie zastosować zasady głoszone przez Kościół w odniesieniu do ocen etyczno-moralnych oraz wyborów (parlamentarnych, samorządowych, prezydenckich, do struktur Unii Europejskiej). EK U_4: Potrafi określić pozycję Kościoła w przestrzeni quasi-politycznej. EK K_5: Dyskutuje na temat traktowania Kościoła przez państwo polskie po II wojnie światowej. NAKŁAD PRACY STUDENTA: 30 godz. - aktywne uczestnictwo w wykładzie 15 godz. - przygotowanie do wykładu 15 godz. - przygotowanie pracy zaliczeniowej RAZEM: 60 godz. ECTS: 2 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) EK W_1: Wyjaśnia rolę katolików w przestrzeni polityki. na ocenę 5: Całościowo wyjaśnia rolę katolików w przestrzeni polityki na podstawie dokumentów Kongregacji Nauki Wiary oraz II. Polskiego Synodu Plenarnego. na ocenę 4: W znacznym zakresie wyjaśnia rolę katolików w przestrzeni polityki na podstawie dokumentów Kongregacji Nauki Wiary oraz II. Polskiego Synodu Plenarnego. na ocenę 3: Wyjaśnia rolę katolików w przestrzeni polityki na podstawie dokumentów Kongregacji Nauki Wiary. na ocenę 2: Fragmentarycznie wyjaśnia rolę katolików w przestrzeni polityki na podstawie dokumentów II. Polskiego Synodu Plenarnego. EK W_2: Wykazuje się znajomością polityki państwa polskiego wobec Kościoła i osób wierzących. na ocenę 5: Wykazuje się dużą znajomością polityki państwa polskiego wobec Kościoła i osób wierzących. na ocenę 4: Wykazuje się częściową znajomością polityki państwa polskiego wobec Kościoła i osób wierzących. na ocenę 3: Wykazuje się znajomością niektórych aspektów polityki państwa polskiego wobec Kościoła i osób wierzących. na ocenę 2: Wykazuje się fragmentaryczną znajomością nielicznych aspektów polityki państwa polskiego wobec Kościoła i osób wierzących. EK U_3: Umie zastosować zasady głoszone przez Kościół w odniesieniu do ocen etyczno-moralnych oraz wyborów (parlamentarnych, samorządowych, prezydenckich, do struktur Unii Europejskiej). na ocenę 5: Umie zastosować wszystkie zasady głoszone przez Kościół w odniesieniu do ocen etyczno-moralnych oraz wyborów (parlamentarnych, samorządowych, prezydenckich, do struktur Unii Europejskiej). na ocenę 4: Umie zastosować niektóre zasady głoszone przez Kościół w odniesieniu do ocen etyczno-moralnych oraz wyborów (parlamentarnych, samorządowych, prezydenckich, do struktur Unii Europejskiej). na ocenę 3: Umie zastosować wybrane zasady głoszone przez Kościół w odniesieniu do ocen etyczno-moralnych oraz wyborów (parlamentarnych, samorządowych, prezydenckich). na ocenę 2: Umie zastosować nieliczne zasady głoszone przez Kościół w odniesieniu do ocen etyczno-moralnych oraz wyborów (parlamentarnych, prezydenckich). EK U_4: Potrafi określić pozycję Kościoła w przestrzeni quasi-politycznej. na ocenę 5: Potrafi precyzyjnie określić pozycję Kościoła w przestrzeni quasi-politycznej w odniesieniu do episkopatów: polskiego, niemieckiego oraz Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego. na ocenę 4: Potrafi określić pozycję Kościoła w przestrzeni quasi-politycznej w odniesieniu do episkopatów: polskiego, niemieckiego. na ocenę 3: Potrafi określić pozycję Kościoła w przestrzeni quasi-politycznej w odniesieniu do polskiego episkopatu i Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego. na ocenę 2: Potrafi mało precyzyjnie określić pozycję Kościoła w przestrzeni quasi-politycznej w odniesieniu do polskiego episkopatu i Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego. EK K_5: Dyskutuje na temat traktowania Kościoła przez państwo polskie po II wojnie światowej. na ocenę 5: Kompetentnie dyskutuje na temat traktowania Kościoła przez państwo polskie w latach 1945-1989 oraz po roku 1989. na ocenę 4: Dyskutuje na temat traktowania Kościoła przez państwo polskie w latach 1945-1989 oraz po roku 1989. na ocenę 3: Dyskutuje na temat traktowania Kościoła przez państwo polskie po roku 1989. na ocenę 2: Dyskutuje na temat wybranych aspektów traktowania Kościoła przez państwo polskie po roku 1989. 20% nieusprawiedliwionych nieobecności na wykładzie uniemożliwia jego zaliczenie. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.