Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Church and politics

General data

Course ID: WT-EM-KAP
Erasmus code / ISCED: 15.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Church and politics
Name in Polish: Kościół a polityka
Organizational unit: Institute of Media Education and Journalism
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

intermediate

Learning outcome code/codes:

(in Polish) TMA_W11

TMA_W14

TMA_U11

TMA_U20

TMA_K02

Short description: (in Polish)

Zasady teoretyczne i praktyka działalności wspólnoty Kościoła co do polityki pojmowanej jako dobro wspólne oraz aktywności polityków.

Full description: (in Polish)

Katolicy są i powinni być aktywni w życiu politycznym; istnieje szereg zasad regulujących działalność i postępowanie wiernych świeckich w tej dziedzinie – ogłasza je zarówno Stolica Apostolska, jak i Kościoły lokalne. W politykę, zwłaszcza pojmowana jako dobro wspólne, angażują się media i dziennikarze katoliccy. Episkopat Polski, zwłaszcza przed wyborami do parlamentu bądź samorządu apeluje do wszystkich ludzi dobrej woli o wzięcie udziału w tej formie demokracji. Zwykle od strony etyczno-moralnej ocenia też ogólnie programy wyborcze. I choć nie opowiada się za żadną partią i tak jest zwykle oskarżany o mieszanie się do polityki.

Wykłady „Kościół a polityka” objaśniają studentom także m.in. zagadnienia neutralności oraz świeckości państwa, jak również istotę laicyzmu, tolerancji religijnej i ocen postępowania polityków pod względem moralnym w odniesieniu do problemów bioetycznych (eutanazja, in vitro, aborcja tp.). Uzupełniają też wiedzę na temat odniesienia do Kościoła w Polsce rządów komunistycznych (1945-98) oraz demokratycznych (po 1998 roku). Tłumaczą również znaczenie współczesnych wydarzeń powojennych (wymiana listów między polskim a niemieckim episkopatem), jak i współczesnych (wspólne przesłanie na temat pojednania narodów Polski i Rosji oraz Polski i Ukrainy).

Bibliography: (in Polish)

II Polski Synod Plenarny (1991-1999), Warszawa-Poznań 2001.

Burgoński P., Sowiński S. (red.), Ile Kościoła w polityce, ile polityki w Kościele, Katowice 2009

D’Agostino F., Giorello G., Kościół a polityka, Kraków 2011.

Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994.

Kodeks Prawa Kanonicznego, Poznań 1984.

Kompendium Katechizmu Kościoła Katolickiego, Kielce 2005.

Kongregacja Nauki Wiary, Nota doktrynalna o niektórych aspektach działalności i postępowania katolików w życiu politycznym, [na www.opoka.org.pl] http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WR/kongregacje/kdwiary/nota_polityka_24112002.html

Konkordat, Warszawa 1997. Seria: Państwo – Kościół. Dokumenty, komentarze, nr 1.

Oświadczenie Przewodniczącego KEP abpa dra Józefa Michalika i Przewodniczącego KEN abpa dra Roberta Zollitscha z okazji 70.rocznicy rozpoczęcia II wojny światowej 1 września 1939 roku, Tarnów 2009.

Państwo i Kościół w krajach Unii Europejskiej, red. G. Robbers, Wrocław 2007.

Papieska Rada Justitia et Pax, Kompendium Nauki Społecznej Kościoła, Kielce 2005.

Ratzinger J., Czas przemian w Europie. Miejsce Kościoła i świata, Kraków 2001

Ratzinger J., Demokracja w Kościele. Możliwości i ograniczenia, Kraków 2004

Ratzinger J., Europa. Jej podwaliny dzisiaj i jutro, Kielce 2005

Sobór Watykański II. Konstytucje, dekrety, deklaracje, Poznań 2002.

Walencik D., Rewindykacja nieruchomości Kościoła katolickiego w postępowaniu przed Komisją Majątkową, Lublin 2008.

Weigel G., Katedra i sześcian. Europa, Stany Zjednoczone i polityka bez Boga, Warszawa 2005.

Wspólne przesłanie do narodów Polski i Rosji, Lublin 2013.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

EK W_1: Wyjaśnia rolę katolików w przestrzeni polityki.

EK W_2: Wykazuje się znajomością polityki państwa polskiego wobec Kościoła i osób wierzących.

EK U_3: Umie zastosować zasady głoszone przez Kościół w odniesieniu do ocen etyczno-moralnych oraz wyborów (parlamentarnych, samorządowych, prezydenckich, do struktur Unii Europejskiej).

EK U_4: Potrafi określić pozycję Kościoła w przestrzeni quasi-politycznej.

EK K_5: Dyskutuje na temat traktowania Kościoła przez państwo polskie po II wojnie światowej.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

30 godz. - aktywne uczestnictwo w wykładzie

15 godz. - przygotowanie do wykładu

15 godz. - przygotowanie pracy zaliczeniowej

RAZEM: 60 godz.

ECTS: 2

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

EK W_1: Wyjaśnia rolę katolików w przestrzeni polityki.

na ocenę 5: Całościowo wyjaśnia rolę katolików w przestrzeni polityki na podstawie dokumentów Kongregacji Nauki Wiary oraz II. Polskiego Synodu Plenarnego.

na ocenę 4: W znacznym zakresie wyjaśnia rolę katolików w przestrzeni polityki na podstawie dokumentów Kongregacji Nauki Wiary oraz II. Polskiego Synodu Plenarnego.

na ocenę 3: Wyjaśnia rolę katolików w przestrzeni polityki na podstawie dokumentów Kongregacji Nauki Wiary.

na ocenę 2: Fragmentarycznie wyjaśnia rolę katolików w przestrzeni polityki na podstawie dokumentów II. Polskiego Synodu Plenarnego.

EK W_2: Wykazuje się znajomością polityki państwa polskiego wobec Kościoła i osób wierzących.

na ocenę 5: Wykazuje się dużą znajomością polityki państwa polskiego wobec Kościoła i osób wierzących.

na ocenę 4: Wykazuje się częściową znajomością polityki państwa polskiego wobec Kościoła i osób wierzących.

na ocenę 3: Wykazuje się znajomością niektórych aspektów polityki państwa polskiego wobec Kościoła i osób wierzących.

na ocenę 2: Wykazuje się fragmentaryczną znajomością nielicznych aspektów polityki państwa polskiego wobec Kościoła i osób wierzących.

EK U_3: Umie zastosować zasady głoszone przez Kościół w odniesieniu do ocen etyczno-moralnych oraz wyborów (parlamentarnych, samorządowych, prezydenckich, do struktur Unii Europejskiej).

na ocenę 5: Umie zastosować wszystkie zasady głoszone przez Kościół w odniesieniu do ocen etyczno-moralnych oraz wyborów (parlamentarnych, samorządowych, prezydenckich, do struktur Unii Europejskiej).

na ocenę 4: Umie zastosować niektóre zasady głoszone przez Kościół w odniesieniu do ocen etyczno-moralnych oraz wyborów (parlamentarnych, samorządowych, prezydenckich, do struktur Unii Europejskiej).

na ocenę 3: Umie zastosować wybrane zasady głoszone przez Kościół w odniesieniu do ocen etyczno-moralnych oraz wyborów (parlamentarnych, samorządowych, prezydenckich).

na ocenę 2: Umie zastosować nieliczne zasady głoszone przez Kościół w odniesieniu do ocen etyczno-moralnych oraz wyborów (parlamentarnych, prezydenckich).

EK U_4: Potrafi określić pozycję Kościoła w przestrzeni quasi-politycznej.

na ocenę 5: Potrafi precyzyjnie określić pozycję Kościoła w przestrzeni quasi-politycznej w odniesieniu do episkopatów: polskiego, niemieckiego oraz Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego.

na ocenę 4: Potrafi określić pozycję Kościoła w przestrzeni quasi-politycznej w odniesieniu do episkopatów: polskiego, niemieckiego.

na ocenę 3: Potrafi określić pozycję Kościoła w przestrzeni quasi-politycznej w odniesieniu do polskiego episkopatu i Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego.

na ocenę 2: Potrafi mało precyzyjnie określić pozycję Kościoła w przestrzeni quasi-politycznej w odniesieniu do polskiego episkopatu i Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego.

EK K_5: Dyskutuje na temat traktowania Kościoła przez państwo polskie po II wojnie światowej.

na ocenę 5: Kompetentnie dyskutuje na temat traktowania Kościoła przez państwo polskie w latach 1945-1989 oraz po roku 1989.

na ocenę 4: Dyskutuje na temat traktowania Kościoła przez państwo polskie w latach 1945-1989 oraz po roku 1989.

na ocenę 3: Dyskutuje na temat traktowania Kościoła przez państwo polskie po roku 1989.

na ocenę 2: Dyskutuje na temat wybranych aspektów traktowania Kościoła przez państwo polskie po roku 1989.

20% nieusprawiedliwionych nieobecności na wykładzie uniemożliwia jego zaliczenie.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)