Acts and Corpus Paulinum
General data
Course ID: | WT-EM-NTA |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Acts and Corpus Paulinum |
Name in Polish: | Nowy Testament - Dzieje Apostolskie i Pisma Pawłowe |
Organizational unit: | Institute of Media Education and Journalism |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
Type of course: Obligatory. Objectives of the course: to present to the student the principal introductory problems of the discussed books for the better knowledge of Paul’s work and person, Paul’s communities, the date and milieu of the Letters. In this way the student may be able to make the exegesis and theological analysis of the Paul’s doctrine. |
Full description: |
Course contents 1. Introductory matters of Acts. 2. Paul’s missionary journeys. 3. Speeches in Acts. 4. Introductory matters of Rom (authorship, date, place of composition, theological contents); exegesis of chosen fragments about relations with political authority and about justification. 5. Introductory matters of Gal (authorship, date, place of composition, theological contents); exegesis of chosen fragments about justification. 6. Introductory matters of 1 Cor (authorship, date, place of composition, theological contents); exegesis of chosen fragments. 7. Doctrine about marriage, opposition of human wisdom and God’s wisdom, doctrine about Eucharist, about charismas in the Church and about resurrection. 8. Introductory matters of 2 Cor (literary unity), principal theological contents. 9. Introductory matters of Eph (authorship), principal theological contents, doctrine about marriage. 10. Introductory matters of Col and Philemon (authorship of Col, principal theological contents of the letters), exegesis of the chosen fragments of Col. 11. Introductory matters of Philipians (literary unity, theological contents), exegesis of the chosen fragment (Christological hymn). 12. Introductory matters of 1 Thes (literary unity, theological contents), exegesis of the chosen fragments (Parousia). 13. Introductory matters of 2 Thes (authorship and theological contents), exegesis of the chosen fragments (premonitory signs of Parousia). 14. Introductory matters of Pastoral Letters (authorship and theological contents), exegesis of the chosen fragments (women in 1 Tim and Tit). 15. Introductory matters of Hebr (authorship, recipients and theological contents). |
Bibliography: |
Lektura podstawowa i uzupełniająca: Literatura podstawowa: J. Załęski, Chrześcijanin wobec władzy świeckiej w Rz 13,1-7 i 1 Pt 2,13-17, Warszawa 1996. J. Załęski, Obraz kobiety w listach Nowego Testamentu, Ząbki 2005, Ząbki 20072. B. Adamczewski, List do Filemona. List do Kolosan (Nowy komentarz biblijny), Częstochowa 2006. M. Bednarz, 1-2 List do Tesaloniczan (Nowy komentarz biblijny), Częstochowa 2007 oraz polskie komentarze wcześniej wydawane do pozostałych ksiąg biblijnych Nowego Testamentu. J. Załęski, Integralność 1 Listu do Tesaloniczan, w: Pieśniami dla mnie Twoje przykazania (red. W. Chrostowski), Warszawa 2003, ss. 389-420. Dzieje Apostolskie i Listy św. Pawła (Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych t. 9), Warszawa 1997 (red. J. Frankowski i S. Mędala); A. Paciorek, Paweł Apostoł - Pisma, część pierwsza, Tarnów 1995, część druga, Tarnów 1997. Literatura uzupełniająca: M. Rosik (red.), Teologia Nowego Testamentu t. 1 i 2, Wrocław 2008; J. Stępień,Teologia św. Pawła, Warszawa 1979. K. Romaniuk, Soteriologia św. Pawła, Warszawa 1983 R. Rubinkiewicz (red.), Wstęp do Nowego Testamentu, Poznań 1996. W. Rakocy, Paweł Apostoł. Chronologia życia i pism, Częstochowa 2003. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) EFEKTY KSZTAŁCENIA: 1. Wiedza: student zna przesłanie tekstów biblijnych będących przedmiotem wykładów, posiada wiedzę nt. historii pierwotnej wspólnoty Kościoła, pierwszych działań ewangelizacyjnych głównych protagonistów Księgi Dziejów Apostolskich, a także tła oraz samej problematyki poruszanej przez Pawła Apostoła w jego listach do poszczególnych wspólnot. 2. Umiejętności: student potrafi posługiwać się zaproponowaną metodą interpretacji Dziejów Ap. oraz listów Pawłowych; tłumaczy kluczowe wątki biblijne w perspektywie tradycji literackiej i kulturowej. 3. Kompetencje: student posiada umiejętność interpretowania źródeł, docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe Biblii; zachowuje zdrowy krytycyzm w odczytywaniu i odnoszeniu się do opinii i poglądów dotyczących Biblii, a w szczególności Dziejów Ap. i epistolarium Paulinum. OPIS ECTS: aktywność studenta nakład pracy w godz. udział w wykładzie 45 przygotowanie do wykł. 15 przygotowanie do kolokw. 20 lektura literatury 45 _____________________________ 135 godz./45 godz= 3 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) EK 1 określany jako: posiadanie pogłębionej wiedzy z zakresu Dziejów Ap. oraz listów Pawłowych. Na ocenę: Ndst (2): nie ma podstawowej wiedzy z zakresu Dziejów Ap. oraz listów Pawłowych; Dst (3): potrafi ogólnie odnieść się do autorstwa, adresatów, przesłania i teologii Dziejów Ap. oraz listów Pawłowych; Db (4): poprawnie definiuje autorstwo, adresatów, przesłanie i teologię Dziejów Ap. oraz listów Pawłowych; Bdb (5): precyzyjnie i z podaniem źródeł definiuje zagadnienia autorstwa, adresatów, przesłania i teologii Dziejów Ap. oraz listów Pawłowych. EK 2 określany jako: " potrafi posługiwać się zaproponowaną metodą interpretacji Dziejów Ap. oraz listów Pawłowych" Na ocenę: Ndst (2): nie potrafi posługiwać się zaproponowaną metodą interpretacji Dziejów Ap. oraz listów Pawłowych, ani podać syntezy ich przesłania; Dst (3): jest w stanie przedstawić prostą syntezę przesłania Dziejów Ap. oraz listów Pawłowych; Db (4): przygotowuje analizę tekstu i adekwatną syntezę teologiczną; Bdb (5): przygotowana analiza tekstu i synteza teologiczna wyróżnia się na tle innych. EK 3 określany jako: "posiada umiejętność interpretowania źródeł teologicznych, jakimi są Dzieje Ap. oraz listy Pawłowe" Na ocenę: Ndst (2): nie widzi potrzeby zgłębiania źródeł teologicznych; Dst (3): sięga do źródeł teologicznych pobieżnie; Db (4): z zainteresowaniem potrafi odnaleźć powiązania pomiędzy różnymi tekstami Dziejów Ap. oraz listów Pawłowych; Bdb (5): posiada umiejętność interpretowania tekstów źródłowych, jakimi są Dzieje Ap. oraz listyPawłowe, potrafi je umieścić w szerszym kontekście tradycji biblijnej i z pasją przedstawić wyniki swoich poszukiwań. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.