Propedeutics of scientific work
General data
Course ID: | WT-EM-PP |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Propedeutics of scientific work |
Name in Polish: | Propedeutyka pracy naukowej |
Organizational unit: | Institute of Media Education and Journalism |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia służą przygotowaniu studenta do poprawnej redakcji pracy dyplomowej. |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: 1. Pojęcie nauki. Systematyka nauk. Dziedziny nauki w Polsce. Problemy naukowe. 2. Style piśmiennictwa w ogólności. Rodzaje piśmiennictwa naukowego: prace ćwiczebne (w tym praca licencjacka i magisterska), praca doktorska, rozprawa habilitacyjna. 3. Metody pracy naukowej: ogólna charakterystyczna metod stosowanych w naukach w odniesieniu do postawionego problemu (metoda indukcyjna i dedukcyjna). Metody badań historycznych, socjologicznych, psychologicznych itp. 4. Cele pracy dyplomowej i etapy ich osiągania 5. Ustalenie celu i opracowywanie planu. Główne etapy przygotowania pracy magisterskiej 6. Wybór tematu pracy magisterskiej. Sformułowanie problemu naukowego w pracy magisterskiej. Kryteria poprawności redakcji tytułów 7. Struktura pracy magisterskiej. 8. Redakcja "Wstępu do pracy" -ćwiczenia 9. Oryginalność i pracochłonność pracy 10. Skróty i symbole 11. Cytaty i sposób cytowania. Przypisy 12. Bibliografia 13. Układ pracy i tekstu. Korekta. Zewnętrzna forma pracy 14. Normy UKSW w odniesieniu do prac magisterskich i licencjackich. Obrona pracy. 15. Plagiat. Etyka pracy naukowej 16. Tytuły i stopnie naukowe; wymogi dla poszczególnych stopni i tytułów naukowych 17. Wystąpienia publiczne i prezentacje multimedialne 18. Pisanie tekstów użytkowych i ich edytowanie (używanie edytorów tekstowych) 19. Fiszki - jako pomoc w zapamiętywaniu (pomoc komputerowa) 20. Analiza prac ćwiczebnych 21. Metodyka uczenia się |
Bibliography: |
(in Polish) Bielecki J. E., Metodologia. Seminaryjne i dyplomowe prace z teologii. Praktyczne wskazówki metodologiczne, Kraków 1993. Cottrell S., Podręcznik umiejętności studiowania, Poznań 2007. Drączkowski F., ABC pisania pracy magisterskiej, Pelplin 2000. Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007. Grzechowiak S., Wprowadzenie do pisania prac magisterskich z nauk teologicznych, Gniezno 1995. Ozorowski M., Przewodnik dla piszących pracę naukową, Warszawa 2006. Seweryniak H. – Sitkowska K. – Robak M., Kultura – Media – Teologia. Metodyka pisania prac dyplomowych, Płock 2013. Wyczawski H., Technika pisania pracy magisterskiej, Wrocław 1991. Zenderowski R., „Technika pisania prac magisterskich i licencjackich”, Warszawa 2008. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) W zakresie wiedzy - ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu teologicznego, kulturowego i dziennikarskiego. W zakresie umiejętności - posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania różnych wypowiedzi na piśmie w języku polskim i z wykorzystaniem wybranego języka obcego. W zakresie kompetencji społecznych - interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) EK nr 1 ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu Na ocenę: Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć z zakresu Dst (3): zna kluczowe pojęcia, potrafi ogólnie odnieść je do zasad interpretacji Db (4): potrafi samodzielnie korzystać z posiadanej wiedzy Bdb (5): precyzyjnie definiuje pojęcia, korzysta z wiedzy wyprowadzając samodzielne, trafne i rozwijające wnioski. EK nr 2 posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania różnych wypowiedzi na piśmie w języku polskim i z wykorzystaniem wybranego języka obcego. Ndst (2): Nie potrafi przygotować wypowiedzi pisemnej Dst (3): Jest w stanie przygotować prostą wypowiedz z użyciem odsyłaczy, bibliografii z podpowiedzią wykładowcy Db (4): Przygotowuje samodzielnie pełną wypowiedz pisemną z odniesieniami do badań Bdb (5): Przygotowuje samodzielnie pełną wypowiedz pisemną z odniesieniami do własnych badań. EK nr 3 określany jako interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii. Na ocenę: Ndst (2): nie odczuwa potrzeby krytycznego i analitycznego myślenia Dst (3): Analizuje pobieżnie, niejednokrotnie przytaczając popularne w społeczeństwie ogólne sądy Db (4): stosuje celowe metody badawcze w kontekście do badanego zagadnienia Bdb (5): stosuje celowe metody badawcze w kontekście do badanego zagadnienia, uważnie śledzi zachodzące zmiany, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.