Introduction to Canon Law
General data
Course ID: | WT-EM-WPK |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Introduction to Canon Law |
Name in Polish: | Wstęp do prawa kanonicznego |
Organizational unit: | Institute of Media Education and Journalism |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) TMA_W02 TMA_W09 TMA_U13 |
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu: poznanie specyfiki prawa kanonicznego i podstawowych instytucji prawa kanonicznego, interpretacja wybranych norm prawa kanonicznego Wymagania wstępne: znajomość eklezjologii Soboru Watykańskiego II |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot wykładów: Prawo kanoniczne jako zbiór przepisów i dziedzina wiedzy Źródła prawa kanonicznego Prawo Kościoła łacińskiego i katolickich Kościołów wschodnich Normy ogólne Status prawny osób fizycznych Ustawa kościelna Czynność i akt prawny Władza rządzenia Urzędy kościelne Prawa i obowiązki wiernych chrześcijan Ustrój Kościoła Cenzura prewencyjna Dopuszczenie dziecka do chrztu Wychowanie chrześcijańskie Proces o nieważność małżeństwa Sankcje karne w Kościele |
Bibliography: |
(in Polish) T. Pawluk. Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II, Olsztyn 1984 W. Góralski, Kościelne prawo małżeńskie, Warszawa 2006 J. Krajczyński, Prawo rodziny do opieki duszpasterskiej, Warszawa 2007 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: Rozumie znaczenie norm prawnych w życiu indywidualnym i zbiorowym. Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie prawa kanonicznego. Zna wybrane przepisy prawa kanonicznego. Zna główne zasady działalności ustawodawczej i pastoralnej Kościoła. Umiejętności: Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami właściwymi dla kanonistyki. Potrafi wykorzystać zdobyta wiedzę do rozstrzygania problemów duszpasterskich i administracyjnych pojawiających się w życiu Kościoła. Kompetencje: Zna podstawowe instytucje Kościoła, rozumie cele i zadania tych instytucji. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w życiu codziennym. Ma świadomość znaczenia zachowania się w sposób zgodny z prawem. Potrafi angażować inne osoby dla dobra wspólnego Kościoła i społeczności ludzkiej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza (EK 1-3) ocena 2 (ndst): student nie zna źródeł prawa kanonicznego i podstawowej terminologii z zakresu kanonistyki; student nie ma wiedzy na temat instytucji kościelnych i zasad prawa dotyczących życia chrześcijańskiego; student nie ma uporządkowanej znajomości problematyki dotyczącej sytuacji prawnej osoby we wspólnocie kościelnej ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu źródła prawa kanonicznego i podstawową terminologię z zakresu kanonistyki; student ma niewielką wiedzę na temat instytucji kościelnych i zasad prawa dotyczących życia chrześcijańskiego; student ma słabo uporządkowaną znajomość problematyki dotyczącej sytuacji prawnej osoby we wspólnocie kościelnej ocena 4 (db): student zna podstawowe źródła prawa kanonicznego i podstawową terminologię z zakresu kanonistyki; student ma częściową wiedzę na temat instytucji kościelnych i zasad prawa dotyczących życia chrześcijańskiego; student ma średnio uporządkowaną znajomość problematyki dotyczącej sytuacji prawnej osoby we wspólnocie kościelnej ocena 5 (bdb): student zna w pełni źródła prawa kanonicznego i terminologię z zakresu kanonistyki; student ma kompletną wiedzę na temat instytucji kościelnych i zasad prawa dotyczących życia chrześcijańskiego; student posiada w pełni uporządkowaną znajomość problematyki dotyczącej sytuacji prawnej osoby we wspólnocie kościelnej Umiejętności (EK 4-6) ocena 2 (ndst): student nie potrafi analizować, streszczać i prezentować problematyki dotyczącej sytuacji kanonicznej wiernych chrześcijan oraz zasad prawa kanonicznego stosujących się do podstawowych instytucji kościelnych; student nie potrafi wykorzystać środków prawnych przewidzianych dla ochrony podmiotowych praw wiernych; student nie potrafi znaleźć i wykorzystać rzetelnie źródeł i literatury z zakresu prawa kanonicznego. ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i prezentować problematykę dotyczącą sytuacji kanonicznej wiernych chrześcijan oraz zasady prawa kanonicznego stosujące się do podstawowych instytucji kościelnych; student potrafi wykorzystać niektóre środki prawne przewidziane dla ochrony podmiotowych praw wiernych; student powoli i z błędami znajduje i wykorzystuje źródła i literaturę z zakresu prawa kanonicznego. ocena 4 (db): student potrafi właściwie analizować, streszczać i prezentować problematykę dotyczącą sytuacji kanonicznej wiernych chrześcijan oraz zasad prawa kanonicznego stosujących się do podstawowych instytucji kościelnych; student potrafi wykorzystać środki prawne przewidziane dla ochrony podmiotowych praw wiernych; w przeważającej liczbie przypadków student potrafi znaleźć i wykorzystać rzetelnie źródła i literaturę z zakresu prawa kanonicznego. ocena 5 (bdb): student potrafi bezbłędnie i szybko analizować, streszczać i prezentować problematykę dotyczącą sytuacji kanonicznej wiernych chrześcijan oraz zasad prawa kanonicznego stosujących się do podstawowych instytucji kościelnych; student potrafi w pełni wykorzystać środki prawne przewidziane dla ochrony podmiotowych praw wiernych; student z łatwością potrafi znaleźć i wykorzystać rzetelnie źródła i literaturę z zakresu prawa kanonicznego. Kompetencje (EK 7-8) ocena 2 (ndst): student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu prawa kanonicznego; student nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, nie bierze udziału w dyskusjach, nie formułuje własnych wypowiedzi oraz konstruktywnych uwag krytycznych. ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mająca na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu prawa kanonicznego; student okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. ocena 4 (db): student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualna pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu prawa kanonicznego; student często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. ocena 5 (bdb): student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu prawa kanonicznego; student bardzo często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.