Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The Place of the Family in Cathechetics

General data

Course ID: WT-FG-MRWK
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: The Place of the Family in Cathechetics
Name in Polish: Miejsce rodziny we współczesnej katechezie
Organizational unit: Theological Faculty, Centre for Science and Research in Gdynia
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description:

Level of course: Elementary

Objectives of the course:As the result of the course the student should come to know the arguments that justify the catechetical mission of the family end the specific tasks for the catechesis of children and youth conducted inside the family..

Prerequisites: The knowledge of the notions of family and domestic Church, information concerning the importance of the family for the development of the human being and for one’s functioning in different societies, especially in the Church

Full description:

Course Contens: On the background of the main aims of catechesis underlined will be the tasks attributed to the family as an environment of catechesis. Some of these are directly connected with the education in faith, while others are concerned with aiding the personal-social development of the child, for the anthropological dimension is very accented in contemporary catechesis. A historical analysis will in turn allow to see the evolution in the content of catechetical tasks, which the Church placed before the family through the centuries. The greatest attention will be given to those catechetical tasks that are placed before the family today and in the nearest future.

Assessment methods:Oral exam

Bibliography:

Bagrowicz J., Kontekst społeczno-kulturowy i eklezjalny współczesnego wychowania religijnego, „Paedagogia Christiana” 1 (2002), s. 49-62.

Dudziak U., Rodzina pierwszym miejscem katechezy, w: Miejsca katechezy, red. S. Kulpaczyński, Lublin 2005, s. 13-36.

Dziekoński, Formacja chrześcijańska dziecka w nauczaniu Kościoła (od Leona XIII do Jana Pawła II), Warszawa 2006.

Gajda J., Chrześcijańskie koncepcje wychowania moralnego, „Katecheta” 36 (1992) 4, s. 204-212.

Hansemann G., Wychowanie religijne, Warszawa 1988

Karasiewicz W., Wychowanie współczesne a religia, „Ateneum Kapłańskie” 19 (1933) t. 32, s. 113-143.

Majka J., Wychowanie chrześcijańskie – wychowaniem personalistycznym, w: Wychowanie w rodzinie chrześcijańskiej, red. F. Adamski, Kraków 1982, s. 41-55.

Stala J., Istota i zasady katechezy rodzinnej, w: Rodzina – Szkoła – Kościół. Korelacja i Dialog, red. P. Tomasik, Warszawa 2003, s. 91-103.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)