History of Contemporary Philosophy
General data
Course ID: | WT-FK-HFW |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | History of Contemporary Philosophy |
Name in Polish: | Historia filozofii- Współczesność |
Organizational unit: | Theological Faculty, Centre for Science and Research in Kalisz |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) TMA_W02, TMA_W09, TMA_W013, TMA_U02, |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: Studia zaoczne magisterskie Cele przedmiotu: Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi problemami filozofii współczesnej i umiejętne zastosowanie jej w praktyce dydaktycznej. Idzie o analizę najważniejszych kategorii i problemów związanych z ewolucją myślenia transcendentalnego w kierunku filozofii życia, etyki i myślenia dialogicznego jako nowej filozofii pierwszej. Wymagania wstępne: Znajomość historii filozofii ze szczególnym uwzględnieniem filozofii nowożytnej. |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: Zakres znaczeniowy i historyczny filozofii współczesnej. Filozofia neokantowska jako reakcja na kantowski aprioryzm i Heglowski teleologiom i spekulatywizm. Neokantyzm - próba otwarcia filozofii transcendentalnej na dziejowość. W. Windelband i H. Rickert – wątek aksjologiczny, kulturowy i humanistyczny filozofii współczesnej. Filozofia życia – W. Dilthey, G. Misch, G. Simmel. S. Kierkegaard i F. Nietzsche – początki egzystencjalizmu, narratywizmu, perspektywizmu i myślenia hermeneutycznego w filozofii współczesnej. Filozofia dialogu – problem egzystencji i transcendencji w filozofii Levinasa, Rozenzweiga, Ebnera. Hermeneutyka - H.G. Gadamer, M. Heidegger, G. Vattimo. Postmodernizm - przykład dekonstrukcji obiektywizmu aksjologicznego. Metody oceny: Rozmowa egzaminacyjna. |
Bibliography: |
(in Polish) Lektura obowiązkowa: M. Jędraszewski, Filozofia i modlitwa, Poznań 2001. M. Jędraszewski, Bóg filozofów i Bóg Jezusa Chrystusa, Poznań 2011. Teksty źródłowe, podręczniki, opracowania: Filozofia. Materiały do ćwiczeń dla studentów teologii, red. J. Grzeszczak, Poznań 2010. Oblicza filozofii XVII wieku, red. S. Janeczek, Lublin 2008. G. Rodis-Lewis, Kartezjusz i racjonalizm, tłum. S. Cichowicz, Warszawa 2000. J. Cottingham, Descartes. Kartezjańska filozofia umysłu, tłum. J. Hołówka, Warszawa 1998. R. Plant, Hegel. O religii i filozofii, tłum. J. Szafrańska, Warszawa 1998. R. Hayman, Nietzsche. Głosy Nietzschego, tłum. J. Hołówka, Warszawa 1998. D. Scott-Kakures, S. Castagnetto, H. Benson, W. Taschek, P. Hurley, Wstęp do historii filozofii, tłum. J. Ruszkowski, Poznań 1999. W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. II: Filozofia nowożytna do roku 1830, Warszawa 1983. T. Gadacz, Historia filozofii XX wieku. Nurty, t. I: filozofia życia, pragmatyzm, filozofia ducha, Kraków 2009. T. Gadacz, Historia filozofii XX wieku. Nurty, t. II: neokantyzm. filozofia egzystencji. filozofia dialogu, Kraków 2009. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) tłumaczy genezę i okoliczności kartezjańskiego przełomu w filozofii opisuje poglądy filozofów nowożytnych i współczesnych ze zwróceniem uwagi ich dzisiejszą aktualność wskazuje kierunki rozwoju europejskiej filozofii nowożytnej i współczesnej ocenia wpływ wybranych nurtów filozoficznych epoki nowożytnej i współczesności na refleksję teologiczną interpretuje zjawiska filozoficzne w świetle przemian politycznych, społecznych i religijnych w Europie korzysta z dzieł filozofów i literatury przedmiotu wyodrębnia te kierunki filozoficzne, które inspirowały chrześcijańską duchowość i teologię jest wrażliwy na wymogi racjonalności dyskursu teologicznego posiada pogłębioną zdolność oceny wpływu filozofii nowożytnej i współczesnej na kulturę europejską |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.