Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Adult Catechesis

General data

Course ID: WT-FK-KDO
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Adult Catechesis
Name in Polish: Katecheza dorosłych
Organizational unit: Theological Faculty, Centre for Science and Research in Kalisz
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest wyposażenie studenta w podstawową wiedzę i umiejętności, które pozwolą mu na zrozumieć charakter katechezy dorosłych w perspektywie jej późniejszego organizowania i prowadzenia.

Wymagania wstępne:

lektura Dyrektorium Ogólnego o Katechizacji

Full description: (in Polish)

1. Określenie statusu metodologicznego katechezy dorosłych.

2. Zarys historii katechezy dorosłych.

3. Wpływ Soboru Watykańskiego II na rozwój katechezy doro-słych.

4. Dokumenty Kościoła na temat katechezy dorosłych.

5. Znaczenie katechezy dorosłych: wymiar pedagogiczny i kultu-ralny.

6. Znaczenie katechezy dorosłych: wymiar pastoralny.

7. Dorosły: jego rozwój ludzki i chrześcijański.

8.. Poznawanie charakteru rozwoju człowieka dorosłego na przykładzie wybranych teorii, szczególnie z dziedziny psychologii rozwoju (E. Eriksona, D. Levinsona, R. Kegana i innych).

9. Cele katechezy dorosłych na poziomie indywidualnym i ekle-zjalnym

10. Cele na poziomie eklezjalnym: w kierunku nowej koncepcji Kościoła

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

- Międzynarodowa Rada do Spraw Katechezy, Katecheza doro-słych we wspólnocie chrześcijańskiej. Niektóre linie i ukierunko-wania, Watykan 1990, wyd. polskie WAM, Kraków 2001

- Katecheza dorosłych we wspólnocie Kościoła, red. K. Misiaszek, Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca:

-- D. Kurzydło, Koncepcja katechezy dorosłych we współczesnych dokumentach Kościoła, Kraków 2003.

- K. Misiaszek, Katecheza dorosłych, w: Katechetyka szczegółowa, red. J. Stala, Tarnów 2003, s. 218-254.

- A. Walulik, Edukacyjne wspomaganie dorosłych w refleksji nad życiem, Kraków 2012.

- P.-A. Giguere, Dorosły człowiek, dojrzała wiara, Kraków 1997;

- J. Kraszewski, Katecheza dorosłych wypełnieniem katechizacji dzieci i młodzieży, AK 2(2002), s. 290-308.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć student

w zakresie wiedzy:

EK 1 –: rozumie ogólne pojęcie katechezy, aby na tej podstawie określić cele katechezy dorosłych i ich kryteria doboru. Wskazuje praktyczne aspekty celów katechezy dorosłych i przenosi je w rzeczywistości Kościoła, życia społecznego i kultury. Zna, określa, rozróżnia treści tej katechezy. Zna i charakteryzuje rozwój religijny człowieka dorosłego, jak i poszczególne teorie na ten temat.

w zakresie umiejętności:

EK 2 -: analizuje podstawowe cele i treści katechezy dorosłych. Ocenia ich znaczenie dla rozwoju człowieka dorosłego, jak rów-nież dla rozwoju Kościoła. Korzysta z odpowiednich źródeł czy dokumentów w tej mierze.

w zakresie kompetencji społecznych:

EK 3 –: docenia znaczenie właściwie sformułowanych celów w katechezie dorosłych i przenosi je w pracę wychowawczą Kościoła. Postrzega potrzebę znajomości rozwoju religijnego człowieka dorosłego dla efektywnego prowadzenia pracy wychowawczej z dorosłymi.

Opis ECTS:

Aktywny udział w zajęciach: 16 godz.

Praca własna studenta: 10 godz.

Konsultacje z prowadzącym: 10 godz.

Razem: 36 godz. = 4 ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

EK nr

1 określany jako " student zna podstawowe cele, zadania i treści katechezy dorosłych"

Na ocenę:

Ndst (2): nie zna celów, zadań i treści katechezy dorosłych

Dst (3): zna i wymienia podstawowe cele, treści i zadania kate-chezy

Db (4): Wymienia cele, treści i zadania katechezy dorosłych w ich odniesieniu do rozwoju religijnego człowieka dorosłego i Kościo-ła.

Bdb (5): precyzyjnie zna kryteria doboru celów, treści i zadań katechezy dorosłych, a także potrafi wskazać, w jaki sposób katecheza dorosłych przyczynia się do odnowy Kościoła.

EK nr 2 określany jako "potrafi posługiwać się celami, treściami i metodami katechezy dorosłych dla oceny i programowania katechezy dorosłych"

Ndst (2): nie potrafi odnieść się do celów, zadań, treści i metod katechezy dorosłych w ich funkcji tworzenia katechezy

Dst (3): posiada elementarną orientację odnośnie do krytycznego ustosunkowania się co do możliwości programowania katechezy poprzez jej cele, zadania, treści i metody

Db (4): potrafi ocenić przydatność celów, treści i metod do reali-zacji zadań związanych z katechezą dorosłych

Bdb (5): potrafi zaprojektować katechezę dorosłych, umiejętnie wykorzystując cele, treści, zadania i metody.

EK nr 3 określany jako "przekonanie o sensie i wartości działań na rzecz katechezy dorosłych"

Ndst (2): nie ma przekonania o sensie i wartości działań na rzecz tworzenia katechezy dorosłych

Dst (3): ma świadomość potrzeby działań na rzecz katechezy dorosłych

Db (4): dostrzega i formułuje cele i zadania katechezy dorosłych, także w aspekcie potrzebnych dla rozwoju dorosłego treści.

Bdb (5): ma świadomość konieczności tworzenia katechezy dorosłych w celu rozwoju religijnego dorosłego oraz wspólnoty Kościoła.

Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin końcowy.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.

O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:

- obecności na zajęciach: dst – od 60%; db – 60-95%, bdb – 95-100%.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)