Adult Catechesis
General data
Course ID: | WT-FK-KDO |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Adult Catechesis |
Name in Polish: | Katecheza dorosłych |
Organizational unit: | Theological Faculty, Centre for Science and Research in Kalisz |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest wyposażenie studenta w podstawową wiedzę i umiejętności, które pozwolą mu na zrozumieć charakter katechezy dorosłych w perspektywie jej późniejszego organizowania i prowadzenia. Wymagania wstępne: lektura Dyrektorium Ogólnego o Katechizacji |
Full description: |
(in Polish) 1. Określenie statusu metodologicznego katechezy dorosłych. 2. Zarys historii katechezy dorosłych. 3. Wpływ Soboru Watykańskiego II na rozwój katechezy doro-słych. 4. Dokumenty Kościoła na temat katechezy dorosłych. 5. Znaczenie katechezy dorosłych: wymiar pedagogiczny i kultu-ralny. 6. Znaczenie katechezy dorosłych: wymiar pastoralny. 7. Dorosły: jego rozwój ludzki i chrześcijański. 8.. Poznawanie charakteru rozwoju człowieka dorosłego na przykładzie wybranych teorii, szczególnie z dziedziny psychologii rozwoju (E. Eriksona, D. Levinsona, R. Kegana i innych). 9. Cele katechezy dorosłych na poziomie indywidualnym i ekle-zjalnym 10. Cele na poziomie eklezjalnym: w kierunku nowej koncepcji Kościoła |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: - Międzynarodowa Rada do Spraw Katechezy, Katecheza doro-słych we wspólnocie chrześcijańskiej. Niektóre linie i ukierunko-wania, Watykan 1990, wyd. polskie WAM, Kraków 2001 - Katecheza dorosłych we wspólnocie Kościoła, red. K. Misiaszek, Warszawa 2002. Literatura uzupełniająca: -- D. Kurzydło, Koncepcja katechezy dorosłych we współczesnych dokumentach Kościoła, Kraków 2003. - K. Misiaszek, Katecheza dorosłych, w: Katechetyka szczegółowa, red. J. Stala, Tarnów 2003, s. 218-254. - A. Walulik, Edukacyjne wspomaganie dorosłych w refleksji nad życiem, Kraków 2012. - P.-A. Giguere, Dorosły człowiek, dojrzała wiara, Kraków 1997; - J. Kraszewski, Katecheza dorosłych wypełnieniem katechizacji dzieci i młodzieży, AK 2(2002), s. 290-308. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć student w zakresie wiedzy: EK 1 –: rozumie ogólne pojęcie katechezy, aby na tej podstawie określić cele katechezy dorosłych i ich kryteria doboru. Wskazuje praktyczne aspekty celów katechezy dorosłych i przenosi je w rzeczywistości Kościoła, życia społecznego i kultury. Zna, określa, rozróżnia treści tej katechezy. Zna i charakteryzuje rozwój religijny człowieka dorosłego, jak i poszczególne teorie na ten temat. w zakresie umiejętności: EK 2 -: analizuje podstawowe cele i treści katechezy dorosłych. Ocenia ich znaczenie dla rozwoju człowieka dorosłego, jak rów-nież dla rozwoju Kościoła. Korzysta z odpowiednich źródeł czy dokumentów w tej mierze. w zakresie kompetencji społecznych: EK 3 –: docenia znaczenie właściwie sformułowanych celów w katechezie dorosłych i przenosi je w pracę wychowawczą Kościoła. Postrzega potrzebę znajomości rozwoju religijnego człowieka dorosłego dla efektywnego prowadzenia pracy wychowawczej z dorosłymi. Opis ECTS: Aktywny udział w zajęciach: 16 godz. Praca własna studenta: 10 godz. Konsultacje z prowadzącym: 10 godz. Razem: 36 godz. = 4 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) EK nr 1 określany jako " student zna podstawowe cele, zadania i treści katechezy dorosłych" Na ocenę: Ndst (2): nie zna celów, zadań i treści katechezy dorosłych Dst (3): zna i wymienia podstawowe cele, treści i zadania kate-chezy Db (4): Wymienia cele, treści i zadania katechezy dorosłych w ich odniesieniu do rozwoju religijnego człowieka dorosłego i Kościo-ła. Bdb (5): precyzyjnie zna kryteria doboru celów, treści i zadań katechezy dorosłych, a także potrafi wskazać, w jaki sposób katecheza dorosłych przyczynia się do odnowy Kościoła. EK nr 2 określany jako "potrafi posługiwać się celami, treściami i metodami katechezy dorosłych dla oceny i programowania katechezy dorosłych" Ndst (2): nie potrafi odnieść się do celów, zadań, treści i metod katechezy dorosłych w ich funkcji tworzenia katechezy Dst (3): posiada elementarną orientację odnośnie do krytycznego ustosunkowania się co do możliwości programowania katechezy poprzez jej cele, zadania, treści i metody Db (4): potrafi ocenić przydatność celów, treści i metod do reali-zacji zadań związanych z katechezą dorosłych Bdb (5): potrafi zaprojektować katechezę dorosłych, umiejętnie wykorzystując cele, treści, zadania i metody. EK nr 3 określany jako "przekonanie o sensie i wartości działań na rzecz katechezy dorosłych" Ndst (2): nie ma przekonania o sensie i wartości działań na rzecz tworzenia katechezy dorosłych Dst (3): ma świadomość potrzeby działań na rzecz katechezy dorosłych Db (4): dostrzega i formułuje cele i zadania katechezy dorosłych, także w aspekcie potrzebnych dla rozwoju dorosłego treści. Bdb (5): ma świadomość konieczności tworzenia katechezy dorosłych w celu rozwoju religijnego dorosłego oraz wspólnoty Kościoła. Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin końcowy. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z: - obecności na zajęciach: dst – od 60%; db – 60-95%, bdb – 95-100%. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.