Old Testament - The Prophetic
General data
Course ID: | WT-FK-KP |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Old Testament - The Prophetic |
Name in Polish: | Stary Testament - Księgi Prorockie |
Organizational unit: | Theological Faculty, Centre for Science and Research in Kalisz |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) TMA_W05, TMA_U02, TMA_U04, TMA_U19, |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot ma na celu zapoznanie z działalnością biblijnych proroków i podstawami orędzia prorockiego wyrażonymi w księgach prorockich Starego Testamentu. |
Full description: |
(in Polish) 1. Pojęcie profetyzmu na starożytnym Bliskim Wschodzie. 2. Specyfika profetyzmu izraelickiego. 3. Opisy powołań prorockich. 4. Formy wypowiedzi proroków. 5. Prorocy przedwygnaniowi i ich orędzie. 6. Prorocy okresu wygnania i ich orędzie. 7. Prorocy okresu odbudowy i ich orędzie. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: - Harrington W.J., Klucz do Biblii, Warszawa 1984. - Brzegowy T., Prorocy Izraela, cz I, Tarnów 1999. - Brzegowy T., Prorocy Izraela, cz II, Tarnów 2003. - Brzegowy T., Frankowski J., Gołębiewski M, Wielki świat starotestamentalnych proroków I. Od początków profetyzmu do Niewoli Babilońskiej, Wprowadzenie w myśl i we-zwanie ksiąg biblijnych, t. 4, Warszawa 2001. - Brzegowy T., Gołębiewski M., Strus A., Wielki świat starotestamentalnych proroków II. Od Niewoli Babilońskiej i proroctw Deutero-Izajasza do apokaliptyki Daniela, Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych, t. 5, Warszawa 2001. - Stachowiak L., Wstęp do Starego Testamentu, Poznań 1990. Literatura uzupełniająca: - Shanks H, Starożytny Izrael. Od Abrahama do zburzenia Świątyni Jerozolimskiej przez Rzymian, Warszawa 2007. - Stachowiak L., Prorocy – słudzy słowa, Katowice 1980. - Marconcini B., Księga Izajasza, Kraków 2000. - Jelonek T., Prorocy Starego Testamentu, Kraków 2007. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) w zakresie wiedzy: EK 1 – ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej (TMA_W05); w zakresie umiejętności: EK 2 – posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów (TMA_U02); w zakresie kompetencji społecznych: EK 3 – ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów (TMA_K05). Opis ECTS: Aktywny udział w zajęciach: 16 godz. Praca własna studenta: 20 godz. Konsultacje z prowadzącym: 10 godz. Razem: 46 godz. = 4 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) EK nr 1 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej Na ocenę: Ndst (2): nie zna podstawowych wiadomości o literaturze profetycznej Dst (3): zna podstawowe wiadomości o prorokach i ich orędziu Db (4): wykazuje orientacje w przesłaniu ksiąg prorockich i potrafi ukazywać je na tle epoki, zna zasadnicze proroctwa biblijne i ich przesłanie Bdb (5): posiada precyzyjne informacje o prorokach, ich księgach oraz przesłaniu, zna bardzo dobrze tło historyczne ksiąg, umie wskazać rozwój orędzia prorockiego w po-szczególnych epokach biblijnego Izraela, ma syntetyczne spojrzenie na teologię ksiąg prorockich. EK nr 2 posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tek-stów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów Ndst (2): Nie potrafi interpretować tekstu i ukazać syntezy myśli prorockiej Dst (3): dokonuje prostej interpretacji tekstu i wyszczególnia podstawowe elementy jego przesłania Db (4): Dobrze interpretuje tekst i wykazuje jego zasadnicze myśli. Bdb (5): Wykazuje się szeroką umiejętnością interpretacji tekstu biblijnego, umie powiązać korespondujące ze sobą teksty, potrafi dokonać głębokiej syntezy myśli prorockiej z odniesieniem do całego przesłania orędzia biblijnego. EK nr 3 ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów Na ocenę: Ndst (2): nie widzi powiązań tekstu z rzeczywistością egzystencjalną, nie dostrzega zna-czenia tego tekstu dla innych dyscyplin teologicznych Dst (3): Dokonuje pobieżnych powiązań tekstu z życiem człowieka i pozostałymi dyscy-plinami teologicznymi. Db (4): potrafi wskazywać zasadnicze związki tekstu biblijnego z otaczającą go rzeczywi-stością, zdaje sobie sprawę ze znaczenia jego orędzia dla innych dziedzin i widzi możli-wość wykorzystania wiedzy tych dziedzin dla głębszego zrozumienia Biblii. Bdb (5): Dostrzega wielopłaszczyznowe odniesienie Biblii do egzystencji człowieka, wy-kazuje pełną świadomość przydatności jej przesłania dla innych dyscyplin teologicznych i poza-teologicznych. Zdaje sobie sprawę z możliwości wykorzystywania wiedzy innych dziedzin dla zrozumienia tekstu biblijnego Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin końcowy. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z: - obecności na zajęciach: dst – od 60%; db – 60-95%, bdb – 95-100%. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.