Dogmatic Theology - Mariology
General data
Course ID: | WT-FK-TDM |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Dogmatic Theology - Mariology |
Name in Polish: | Teologia dogmatyczna - Mariologia |
Organizational unit: | Theological Faculty, Centre for Science and Research in Kalisz |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) TMA_W06, TMA_W13, TMA_U01, TMA_U04, TMA_K08, |
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu: Celem wykładu jest ukazanie nauki Kościoła o Najświętszej Maryi Pannie i Jej roli w tajemnicy Chrystusa i Kościoła. Najpierw zostanie omówiona nauka o Błogosławionej Dziewicy w Piśmie Świętym a następnie poszczególne dogmaty maryjne. Ponadto zostaną omówione kwestie: pośrednictwa Maryi, Jej udziału w dziele Odkupienia a także relacje: Maryja a Kościół. Na zakończenie zostanie podjęta kwestia prywatnych objawień maryjnych. Wymagania wstępne:ogólna znajomość teologii |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: 1. Proroctwa dotyczące Maryi w Starym Testamencie. 2. Postać Maryi w Nowym Testamencie. 3. Boże Macierzyństwo NMP i Jej wieczyste Dziewictwo. 4. Niepokalane Poczęcie Maryi. 5. Wniebowzięcie NMP. 6. Udział Maryi w dziele Odkupienia, Jej powszechne macierzyństwo i pośrednictwo. 7.Maryja a Kościół. Cechy charakterystyczne współczesnego kultu maryjnego. Zasady odnowy kultu maryjnego wg adhortacji "Marialis Cultus". 8.Kryteria prawdziwości objawień maryjnych |
Bibliography: |
(in Polish) Zalecana literatura Podręczniki: E. Adamiak, Traktat o Maryi, w: Dogmatyka, t. 2, red. E. Adamiak, A. Czaja, J. Majewski, Warszawa 2006, s. 15-287. Lektura obowiązkowa: Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o Kościele Lumen gentium, rozdział VIII. Literatura zalecana (wybór): S. Gręś, Maryja wzorem życia w Duchu Świętym, Włocławek 1995. J. Kudasiewicz, Matka Odkupiciela, Kielce 1991. R. Laurentin, Matka Pana. Krótki traktat teologii maryjnej, Warszawa 1989. Maryja w tajemnicy Chrystusa, red. S. C. Napiórkowski, S. Longosz, Niepokalanów 1997. J. McHugh, Maryja w Nowym Testamencie, Niepokalanów 1998. S. C. Napiórkowski, J. Usiądek, Matka i Nauczycielka. Mariologia Soboru Watykańskiego II, Niepokalanów 1992. J. Ratzinger, Córa Syjonu. Maryja w refleksji Kościoła, Warszawa 1997. T. Siudy, Służebnica Pańska, Niepokalanów 1995. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć student w zakresie wiedzy: EK 1 – ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii dogmatycznej – mariologii (TMA_W06); - ma pogłębioną wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych w zakresie teologii dogmatycznej – mariologii (TMA_W13) w zakresie umiejętności: EK 2 – potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej (TMA_U01); - posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych z zakresu mariologii, z wykorzystaniem tekstów oryginalnych (TMA_U04) w zakresie kompetencji społecznych: EK 3 – interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii (TMA_K08). Opis ECTS: Aktywny udział w zajęciach: 16 godz. Praca własna studenta: 20 godz. Konsultacje z prowadzącym: 10 godz. Razem: 46 godz. = 4 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) EK nr 1 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii dogmatycznej – mariologii Na ocenę: Ndst (2): nie zna podstawowych wiadomości z mariologii Dst (3): zna podstawowe wiadomości o historii rozwoju dogmatu mariologicznego Db (4): wykazuje orientacje w podstawach biblijnych mariologii jak i w rozwoju dogmatu mariologiczengo, a także zna podstawową wykładnie nauczania posoborowego Bdb (5): posiada precyzyjne informacje o podstawach biblijnych dogmatu, zna bardzo dobrze historyczny rozwój dogmatu a także potrafi dokonać właściwej syntezy traktatu mariologicznego EK nr 2 posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów Ndst (2): Nie potrafi interpretować tekstu i ukazać syntezy teologicznej Dst (3): dokonuje prostej interpretacji tekstu i wyszczególnia podstawowe elementy jego przesłania Db (4): Dobrze interpretuje tekst i wykazuje jego zasadnicze myśli. Bdb (5): Wykazuje się szeroką umiejętnością interpretacji tekstu biblijnego i teologicznego, umie powiązać korespondujące ze sobą teksty, potrafi dokonać głębokiej syntezy teologicznej z odniesieniem do całego traktatu mariologicznego EK nr 3 ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów Na ocenę: Ndst (2): nie widzi powiązań tekstu dla innych dyscyplin teologicznych i ośrodków badawczych Dst (3): Dokonuje pobieżnych powiązań tekstu z życiem człowieka i pozostałymi dyscyplinami teologicznymi. Db (4): potrafi wskazywać zasadnicze związki tekstu biblijnego i teologicznego z otaczającą go rzeczywistością, zdaje sobie sprawę ze znaczenia jego orędzia dla innych dziedzin i widzi możliwość wykorzystania wiedzy tych dziedzin dla głębszego zrozumienia roli Maryi w tajemnicy zbawienia Bdb (5): Dostrzega wielopłaszczyznowe odniesienie Maryi i pobożności maryjnej do egzystencji człowieka, wykazuje pełną świadomość przydatności jej przesłania dla innych dyscyplin teologicznych i poza-teologicznych. Zdaje sobie sprawę z możliwości wykorzystywania wiedzy innych dziedzin teologicznych Metoda weryfikacji efektów kształcenia: Metody oceny: Egzamin ustny z całości materiału. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.