Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Church History

General data

Course ID: WT-FLR-HK
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Church History
Name in Polish: Historia Kościoła
Organizational unit: Theological Faculty (Łódź-Retkinia)
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Wykład ma na celu wyposażenie studentów w podstawową wiedzę z zakresu historii Kościoła w czasach nowożytnych i najnowszych.

Full description: (in Polish)

1. Reformacja protestancka w Europie.

2. Katolicka reforma Kościoła.

3. Oświecenie i Kościół katolicki.

4. Kościół katolicki w okresie rewolucji francuskiej i wojen napoleońskich.

5. Kościół katolicki w okresie Oświecenia i rozbiorów państwa polskiego.

6. Kościół katolicki w okresie restauracji.

7. Stolica Apostolska i jej działalność w latach 1914-1990.

8. Kościół katolicki wobec systemów totalitarnych XX w.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Kumor B., Historia Kościoła. Cz. 5: Czasy nowożytne. Rozłam w chrześcijaństwie zachodnim, Lublin 1984.

Kumor B., Historia Kościoła. Cz. 6: Czasy nowożytne. Kościół w okresie absolutyzmu i Oświecenia, Lublin 1985.

Kumor B., Historia Kościoła. Cz. 7: Czasy najnowsze 1815-1914. Okres restauracji, odrodzenia religijnego i centralizmu papieskiego. Kościół wobec kwestii społecznej i nowoczesnej kultury. Podział Kościoła bizantyjskiego. Rozbicie w protestantyzmie, Lublin 1991.

Literatura uzupełniająca:

Deszczyńska M., Polskie kontroświecenie, Warszawa 2011.

Kumor B., Ustrój i organizacja Kościoła polskiego w okresie niewoli narodowej (1772-1918), Kraków 1980.

Najnowsza historia Kościoła. Katolicy i Kościoły chrześcijańskie w czasie pontyfikatu Jana Pawła II (1978-2005), red. E. Guerriero i M. Impagliazzo, Kraków 2006.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć student posiada w zakresie wiedzy:

TMA_W01 - pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej w zakresie historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej.

TMA_W14 - rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym.

TMA_W18 - pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi oraz o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa, zwłaszcza w odniesieniu do roli chrześcijaństwa w kształtowaniu się kultury Europy.

W zakresie umiejętności:

TMA_U12 - potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi.

W zakresie kompetencji społecznych:

TMA_K01 - ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności.

TMA_K05 - ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów.

Opis ECTS:

Udział w wykładach - 15 godzin,

Konsultacje z prowadzącym - 10 godz.

Praca własna studenta - 35 godzin.

Razem 60 godzin = 2 ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

TMA_W01 określany jako "posiada pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej w zakresie historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej".

Na ocenę:

Ndst (2): nie posiada podstawowej wiedzy o specyfice przedmiotowej i metodologicznej w zakresie historii Kościoła.

Dst (3): zna kluczowe pojęcia z zakresu przedmiotowym i metodologicznym historii Kościoła.

Db (4): poprawnie identyfikuje specyfikę przedmiotową i metodologiczną historii Kościoła.

Bdb (5): precyzyjnie identyfikuje specyfikę przedmiotową i metodologiczną historii Kościoła.

TMA_W14 - określany jako "rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym".

Ndst (2): Nie rozumie kulturotwórczej roli Kościoła w aspekcie historycznym.

Dst (3): zna najważniejsze funkcje Kościoła w jego kulturotwórczym oddziaływaniu.

Db (4): Poprawnie identyfikuje kulturotwórczą rolę Kościoła w aspekcie historycznym.

Bdb (5): Precyzyjnie identyfikuje kulturotwórczą rolę Kościoła w aspekcie historycznym.

TMA_W18 - określany jako "posiada pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi oraz o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa, zwłaszcza w odniesieniu do roli chrześcijaństwa w kształtowaniu się kultury Europy".

Ndst (2): Nie potrafi określić między strukturami i instytucjami społecznymi oraz o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa.

Dst (3): potrafi określić podstawowe relacje między strukturami i instytucjami społecznymi oraz o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa.

Db (4): Poprawnie określa relacje między strukturami i instytucjami społecznymi oraz o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa.

Bdb (5): Precyzyjnie określa relacje między strukturami i instytucjami społecznymi oraz o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa.

TMA_U12 - określany jako "potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi".

Ndst (2): Nie potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi,

Dst (3): Jest w stanie interpretować i wyjaśniać podstawowe i najważniejsze zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi.

Db (4): Prawidłowo interpretuje i wyjaśnia zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi.

Bdb (5): Precyzyjnie i wyczerpująco interpretuje i wyjaśnia zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi.

TMA_K01 - określane jako "ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności".

Ndst (2): Nie posiada krytycznej świadomości poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności.

Dst (3): Posiada wystarczającą posiada krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności.

Db (4): Posiada dobrą świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności.

Bdb (5): Posiada pełną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności.

TMA_K05 - określane jako "ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów".

Ndst (2): nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów.

Dst (3): Posiada wystarczającą świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów.

Db (4): Posiada dobrą świadomośćś złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów.

Bdb (5): Posiada pełną świadomość złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów.

Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin końcowy.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)