Church History
General data
Course ID: | WT-FLR-HK |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Church History |
Name in Polish: | Historia Kościoła |
Organizational unit: | Theological Faculty (Łódź-Retkinia) |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Wykład ma na celu wyposażenie studentów w podstawową wiedzę z zakresu historii Kościoła w czasach nowożytnych i najnowszych. |
Full description: |
(in Polish) 1. Reformacja protestancka w Europie. 2. Katolicka reforma Kościoła. 3. Oświecenie i Kościół katolicki. 4. Kościół katolicki w okresie rewolucji francuskiej i wojen napoleońskich. 5. Kościół katolicki w okresie Oświecenia i rozbiorów państwa polskiego. 6. Kościół katolicki w okresie restauracji. 7. Stolica Apostolska i jej działalność w latach 1914-1990. 8. Kościół katolicki wobec systemów totalitarnych XX w. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Kumor B., Historia Kościoła. Cz. 5: Czasy nowożytne. Rozłam w chrześcijaństwie zachodnim, Lublin 1984. Kumor B., Historia Kościoła. Cz. 6: Czasy nowożytne. Kościół w okresie absolutyzmu i Oświecenia, Lublin 1985. Kumor B., Historia Kościoła. Cz. 7: Czasy najnowsze 1815-1914. Okres restauracji, odrodzenia religijnego i centralizmu papieskiego. Kościół wobec kwestii społecznej i nowoczesnej kultury. Podział Kościoła bizantyjskiego. Rozbicie w protestantyzmie, Lublin 1991. Literatura uzupełniająca: Deszczyńska M., Polskie kontroświecenie, Warszawa 2011. Kumor B., Ustrój i organizacja Kościoła polskiego w okresie niewoli narodowej (1772-1918), Kraków 1980. Najnowsza historia Kościoła. Katolicy i Kościoły chrześcijańskie w czasie pontyfikatu Jana Pawła II (1978-2005), red. E. Guerriero i M. Impagliazzo, Kraków 2006. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć student posiada w zakresie wiedzy: TMA_W01 - pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej w zakresie historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej. TMA_W14 - rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym. TMA_W18 - pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi oraz o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa, zwłaszcza w odniesieniu do roli chrześcijaństwa w kształtowaniu się kultury Europy. W zakresie umiejętności: TMA_U12 - potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi. W zakresie kompetencji społecznych: TMA_K01 - ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności. TMA_K05 - ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów. Opis ECTS: Udział w wykładach - 15 godzin, Konsultacje z prowadzącym - 10 godz. Praca własna studenta - 35 godzin. Razem 60 godzin = 2 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) TMA_W01 określany jako "posiada pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej w zakresie historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej". Na ocenę: Ndst (2): nie posiada podstawowej wiedzy o specyfice przedmiotowej i metodologicznej w zakresie historii Kościoła. Dst (3): zna kluczowe pojęcia z zakresu przedmiotowym i metodologicznym historii Kościoła. Db (4): poprawnie identyfikuje specyfikę przedmiotową i metodologiczną historii Kościoła. Bdb (5): precyzyjnie identyfikuje specyfikę przedmiotową i metodologiczną historii Kościoła. TMA_W14 - określany jako "rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym". Ndst (2): Nie rozumie kulturotwórczej roli Kościoła w aspekcie historycznym. Dst (3): zna najważniejsze funkcje Kościoła w jego kulturotwórczym oddziaływaniu. Db (4): Poprawnie identyfikuje kulturotwórczą rolę Kościoła w aspekcie historycznym. Bdb (5): Precyzyjnie identyfikuje kulturotwórczą rolę Kościoła w aspekcie historycznym. TMA_W18 - określany jako "posiada pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi oraz o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa, zwłaszcza w odniesieniu do roli chrześcijaństwa w kształtowaniu się kultury Europy". Ndst (2): Nie potrafi określić między strukturami i instytucjami społecznymi oraz o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa. Dst (3): potrafi określić podstawowe relacje między strukturami i instytucjami społecznymi oraz o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa. Db (4): Poprawnie określa relacje między strukturami i instytucjami społecznymi oraz o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa. Bdb (5): Precyzyjnie określa relacje między strukturami i instytucjami społecznymi oraz o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa. TMA_U12 - określany jako "potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi". Ndst (2): Nie potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi, Dst (3): Jest w stanie interpretować i wyjaśniać podstawowe i najważniejsze zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi. Db (4): Prawidłowo interpretuje i wyjaśnia zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi. Bdb (5): Precyzyjnie i wyczerpująco interpretuje i wyjaśnia zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi. TMA_K01 - określane jako "ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności". Ndst (2): Nie posiada krytycznej świadomości poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności. Dst (3): Posiada wystarczającą posiada krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności. Db (4): Posiada dobrą świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności. Bdb (5): Posiada pełną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności. TMA_K05 - określane jako "ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów". Ndst (2): nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów. Dst (3): Posiada wystarczającą świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów. Db (4): Posiada dobrą świadomośćś złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów. Bdb (5): Posiada pełną świadomość złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów. Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin końcowy. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.