Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Catechetics

General data

Course ID: WT-FLR-K3
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Catechetics
Name in Polish: Katechetyka
Organizational unit: Theological Faculty (Łódź-Retkinia)
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Przedmiot ma na celu przekazanie wiedza dotyczącej uwarunkowań, natury, celów, treści i metod katechezy.

Full description: (in Polish)

1. Zajęcia integrują wiedzę z dydaktyki i katechetyki.

2. Ukazuja strategię pracy nauczyciela religii z uczniami oraz jej skuteczność w praktyce.

3. Ukazują stan prawny katechezy w Polsce.

4. Ukazana jest specyfika pracy katechetycznej z dziećmi, młodzieżą oraz elementy katechezy dorosłych.

5. Studenci nabywają umiejętność tworzenia konspektu katechezy oraz właściwego doboru metod katechetycznych.

6. Mają możliwość zapoznania się z pomocami katechetycznymi oraz ich praktycznym wykorzystaniem.

7. Poznają podstawowe dokumenty prawne dotyczące nauczania religii w Polsce oraz sytuację tego nauczania w pozostałych krajach UE.

8. Ukazana jest specyfika pracy katechetycznej z dziećmi, młodzieżą oraz elementy katechezy dorosłych.

9. Studenci nabywają umiejętność tworzenia konspektu katechezy oraz właściwego doboru metod katechetycznych.

10. Mają możliwość zapoznania się z pomocami katechetycznymi oraz ich praktycznym wykorzystaniem.

11. Poznają podstawowe dokumenty prawne dotyczące nauczania religii w Polsce oraz sytuację tego nauczania w pozostałych krajach UE.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

- R. Chaupniak, J. Kostorz, Wybrane zagadnienia z katechetyki, Opole 2002;

- Współczesna katecheza: kryzysy i nadzieja, red. R. Chałupniak, Opole 2010;

- Vademecum katechety, red. Z. Barciński, Kraków-Lublin 2006.

Literatura uzupełniająca:

- czasopismo „Paedagogia Christiana” (Toruń)

- czasopismo „Katecheta” (Poznań)

- M. Korgul, Dydaktyka dla katechetów, Świdnica 2007.

- Z. Barciński, Vademecum katechety. Metody aktywizujące, Kraków-Lublin 2006.

- R. Chałupniak, J. Kostorz, BW. Spyra, Aktywizacja w katechezie - szansa czy zagrożenie?, Opole 2002.

- B. Twardzicki, Katechetyka formalna w służbie wiary, Przemyśl 2001.

- P. Duksa, Metody katechetyczne, Olsztyn 1998.

- A. Długosz, Jak przygotowywać i oceniać katechezę, Częstochowa 1997.

- R. Podpora, Pomoce audiowizualne w katechezie, Lublin 1997.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć student

w zakresie wiedzy:

EK 1 – zna terminologię wykorzystywaną do opisu zjawisk pedagogicznych oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych, a także w odniesieniu do teologii;

- ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych i katechetycznych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących;

- posiada wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach i dobrych praktykach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogiczno-katechetycznej (przedszkola, szkoły ogólnodostępne, szkoły specjalne, oddziały integracyjne);

w zakresie umiejętności:

EK 2 – posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i z wykorzystaniem wybranego języka obcego;

- ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii;

- potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogiczno-katechetycznej z wykorzystaniem nowoczesnych strategii edukacyjnych;

- potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogiczno-katechetycznych, także tych o specjalnych potrzebach edukacyjnych, oraz wspierać ich w procesie samowychowania;

- potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole;

- potrafi popularyzować wiedzę teologiczną, przekazywać ją i dzielić się doświadczeniem religijno-duchowym, zwłaszcza przez posługę duszpasterską w Kościele katolickim.

w zakresie kompetencji społecznych:

EK 3 – rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny;

- dostrzega i formułuje problemy teologiczno-moralne i dylematy etyczne związane z ludzką aktywnością, poszukuje optymalnych rozwiązań z punktu widzenia światopoglądu chrześcijańskiego; postępuje zgodnie z zasadami moralności chrześcijańskiej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka;

- jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i ewangelizacyjno-katechetyczne;

- odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczno-katechetyczne;

- utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogiczno-katechetycznej; odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowanie, planowanie i realizowanie działań pedagogiczno-katechetycznych;

- podejmuje przez całe życie osobisty religijno-duchowy rozwój i potrafi kierować rozwojem religijno-duchowym innych osób.

Opis ECTS:

Aktywny udział w ćwiczeniach: 30 godz.

Praca własna studenta: 20 godz.

Konsultacje z prowadzącym: 10 godz.

Razem: 60 godz. = 2 ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

EK nr 1 określany jako „zna terminologię wykorzystywaną do opisu zjawisk pedagogicznych i katechetycznych i ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych i katechetycznych”

Na ocenę:

Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć z zakresu dydaktyki,

Dst (3): zna kluczowe pojęcia z zakresu dydaktyki katechezy,

Db (4): poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu dydaktyki pedagogicznej i katechetycznej,

Bdb (5): precyzyjnie definiuje pojęcia z zakresu dydaktyki i ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych i katechetycznych .

EK nr 2 określany jako „ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii i potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogiczno-katechetycznej”

Ndst (2): Nie potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań,

Dst (3): Jest w stanie przygotować prostą propozycję lekcyjną z uwzględnieniem typowych metod katechetycznych,

Db (4): Ma dobre relacje interpersonalne i potrafi przygotować odpowiednie zajęcia dydaktyczne z wykorzystaniem różnych metod dydaktycznych,

Bdb (5): Przygotowana zajęcia wyróżnia się na tle innych lekcji, ma nietypowe podejście oraz cechuje się bardzo efektywnym wykorzystaniem metod katechetycznych.

EK nr 3 określany jako „rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób i dostrzega i formułuje problemy teologiczno-moralne i dylematy etyczne związane z ludzką aktywnością, poszukuje optymalnych rozwiązań z punktu widzenia światopoglądu chrześcijańskiego”

Na ocenę:

Ndst (2): nie odczuwa potrzeby intelektualnego i religijno-duchowego formowania siebie i innych osób,

Dst (3): jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne ,

Db (4): utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogiczno-katechetycznej; odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowanie działań katechetycznych,

Bdb (5): posiada zaawansowane plany zawodowe, rozpoczyna intelektualny i duchowy proces formowania się, inspiruje i organizuje proces kształcenia się innych osób i dostrzega i formułuje problemy teologiczno-moralne.

Metoda weryfikacji efektów kształcenia: kolokwium końcowe.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.

O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:

1. Praca zaliczeniowa – 50%

2. Aktywność na zajęciach – 25%

3. Znajomość zadanych lektur – 25%

Practical placement: (in Polish)

Wykład z prezentacją multimedialną, praca w grupach, dyskusja, rozwiązywanie zadań, analiza przypadków.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)