Catechetics
General data
Course ID: | WT-FLR-K3 |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Catechetics |
Name in Polish: | Katechetyka |
Organizational unit: | Theological Faculty (Łódź-Retkinia) |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot ma na celu przekazanie wiedza dotyczącej uwarunkowań, natury, celów, treści i metod katechezy. |
Full description: |
(in Polish) 1. Zajęcia integrują wiedzę z dydaktyki i katechetyki. 2. Ukazuja strategię pracy nauczyciela religii z uczniami oraz jej skuteczność w praktyce. 3. Ukazują stan prawny katechezy w Polsce. 4. Ukazana jest specyfika pracy katechetycznej z dziećmi, młodzieżą oraz elementy katechezy dorosłych. 5. Studenci nabywają umiejętność tworzenia konspektu katechezy oraz właściwego doboru metod katechetycznych. 6. Mają możliwość zapoznania się z pomocami katechetycznymi oraz ich praktycznym wykorzystaniem. 7. Poznają podstawowe dokumenty prawne dotyczące nauczania religii w Polsce oraz sytuację tego nauczania w pozostałych krajach UE. 8. Ukazana jest specyfika pracy katechetycznej z dziećmi, młodzieżą oraz elementy katechezy dorosłych. 9. Studenci nabywają umiejętność tworzenia konspektu katechezy oraz właściwego doboru metod katechetycznych. 10. Mają możliwość zapoznania się z pomocami katechetycznymi oraz ich praktycznym wykorzystaniem. 11. Poznają podstawowe dokumenty prawne dotyczące nauczania religii w Polsce oraz sytuację tego nauczania w pozostałych krajach UE. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: - R. Chaupniak, J. Kostorz, Wybrane zagadnienia z katechetyki, Opole 2002; - Współczesna katecheza: kryzysy i nadzieja, red. R. Chałupniak, Opole 2010; - Vademecum katechety, red. Z. Barciński, Kraków-Lublin 2006. Literatura uzupełniająca: - czasopismo „Paedagogia Christiana” (Toruń) - czasopismo „Katecheta” (Poznań) - M. Korgul, Dydaktyka dla katechetów, Świdnica 2007. - Z. Barciński, Vademecum katechety. Metody aktywizujące, Kraków-Lublin 2006. - R. Chałupniak, J. Kostorz, BW. Spyra, Aktywizacja w katechezie - szansa czy zagrożenie?, Opole 2002. - B. Twardzicki, Katechetyka formalna w służbie wiary, Przemyśl 2001. - P. Duksa, Metody katechetyczne, Olsztyn 1998. - A. Długosz, Jak przygotowywać i oceniać katechezę, Częstochowa 1997. - R. Podpora, Pomoce audiowizualne w katechezie, Lublin 1997. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć student w zakresie wiedzy: EK 1 – zna terminologię wykorzystywaną do opisu zjawisk pedagogicznych oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych, a także w odniesieniu do teologii; - ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych i katechetycznych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących; - posiada wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach i dobrych praktykach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogiczno-katechetycznej (przedszkola, szkoły ogólnodostępne, szkoły specjalne, oddziały integracyjne); w zakresie umiejętności: EK 2 – posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i z wykorzystaniem wybranego języka obcego; - ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii; - potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogiczno-katechetycznej z wykorzystaniem nowoczesnych strategii edukacyjnych; - potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogiczno-katechetycznych, także tych o specjalnych potrzebach edukacyjnych, oraz wspierać ich w procesie samowychowania; - potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole; - potrafi popularyzować wiedzę teologiczną, przekazywać ją i dzielić się doświadczeniem religijno-duchowym, zwłaszcza przez posługę duszpasterską w Kościele katolickim. w zakresie kompetencji społecznych: EK 3 – rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny; - dostrzega i formułuje problemy teologiczno-moralne i dylematy etyczne związane z ludzką aktywnością, poszukuje optymalnych rozwiązań z punktu widzenia światopoglądu chrześcijańskiego; postępuje zgodnie z zasadami moralności chrześcijańskiej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka; - jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i ewangelizacyjno-katechetyczne; - odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczno-katechetyczne; - utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogiczno-katechetycznej; odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowanie, planowanie i realizowanie działań pedagogiczno-katechetycznych; - podejmuje przez całe życie osobisty religijno-duchowy rozwój i potrafi kierować rozwojem religijno-duchowym innych osób. Opis ECTS: Aktywny udział w ćwiczeniach: 30 godz. Praca własna studenta: 20 godz. Konsultacje z prowadzącym: 10 godz. Razem: 60 godz. = 2 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) EK nr 1 określany jako „zna terminologię wykorzystywaną do opisu zjawisk pedagogicznych i katechetycznych i ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych i katechetycznych” Na ocenę: Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć z zakresu dydaktyki, Dst (3): zna kluczowe pojęcia z zakresu dydaktyki katechezy, Db (4): poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu dydaktyki pedagogicznej i katechetycznej, Bdb (5): precyzyjnie definiuje pojęcia z zakresu dydaktyki i ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych i katechetycznych . EK nr 2 określany jako „ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii i potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogiczno-katechetycznej” Ndst (2): Nie potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań, Dst (3): Jest w stanie przygotować prostą propozycję lekcyjną z uwzględnieniem typowych metod katechetycznych, Db (4): Ma dobre relacje interpersonalne i potrafi przygotować odpowiednie zajęcia dydaktyczne z wykorzystaniem różnych metod dydaktycznych, Bdb (5): Przygotowana zajęcia wyróżnia się na tle innych lekcji, ma nietypowe podejście oraz cechuje się bardzo efektywnym wykorzystaniem metod katechetycznych. EK nr 3 określany jako „rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób i dostrzega i formułuje problemy teologiczno-moralne i dylematy etyczne związane z ludzką aktywnością, poszukuje optymalnych rozwiązań z punktu widzenia światopoglądu chrześcijańskiego” Na ocenę: Ndst (2): nie odczuwa potrzeby intelektualnego i religijno-duchowego formowania siebie i innych osób, Dst (3): jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne , Db (4): utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogiczno-katechetycznej; odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowanie działań katechetycznych, Bdb (5): posiada zaawansowane plany zawodowe, rozpoczyna intelektualny i duchowy proces formowania się, inspiruje i organizuje proces kształcenia się innych osób i dostrzega i formułuje problemy teologiczno-moralne. Metoda weryfikacji efektów kształcenia: kolokwium końcowe. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z: 1. Praca zaliczeniowa – 50% 2. Aktywność na zajęciach – 25% 3. Znajomość zadanych lektur – 25% |
Practical placement: |
(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną, praca w grupach, dyskusja, rozwiązywanie zadań, analiza przypadków. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.