Theology of Ecumenism
General data
Course ID: | WT-FLR-TEK |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Theology of Ecumenism |
Name in Polish: | Teologia ekumenizmu |
Organizational unit: | Theological Faculty (Łódź-Retkinia) |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Wielka tajemnica jedności Kościoła i związanego z nią ekumenizmu stanowi przedmiot godny nieustannych przemyśleń naukowych i wysiłków dydaktycznych. W ramach programu zwyczajnego studium teologii istnieje poważny obowiązek zapoznania słuchaczy z kluczowymi problemami związanymi ze sprawą podziału i zjednoczenia Kościoła. Najgłębszym uzasadnieniem jedności dla chrześcijan jest Trójca Święta. Wzorem jest Trójjedyny Bóg, który - choć ma jedną naturę - to objawił się w trzech Osobach. Właściwie ujęta jedność wręcz domaga się pluralizmu i wielości form, i to w znaku widzialnym. Natomiast w obszarze wewnętrznym wysiłki ekumeniczne mają prowadzić cały Kościół, czyli wszystkich ochrzczonych, nade wszystko do świętości, czyli komunii człowieka z Bogiem i ludzi między sobą. Dlatego nieustanne życie w łasce jest najlepszym wyrazem ekumenicznego zaangażowania ze strony każdego chrześcijanina. |
Full description: |
(in Polish) 1. Wprowadzenie: katolickie rodzaje ekumenizmu; 2. Ekumeniczne próby zjednoczeniowe w XIX w.; 3. Kościół rzymskokatolicki wobec ekumenizmu; 4. Teologia wobec chrześcijańskiej jedności; 5. Sobór Watykański II i ekumeniczne otwarcie; 6. Papieże przełomu ekumenicznego; 7. Encyklika "Ut unum sint" (1995); 8. Katolickie podstawy ekumenizmu; 9. Ekumeniczna formacja 10. Polskie dążenia ekumeniczne; 11. Modele jedności; 12. Komunia życia i dialogu |
Bibliography: |
(in Polish) Vercruysse Jos E., Wprowadzenie do ekumenizmu, przeł. M. Stebart, Wyd. WAM, Kraków 2001; Czaja A., Górka L. (red.), Kościół i dialog, Wyd. KUL, Lublin 2005; Skowronek A., Światła ekumenii, Wyd. Pax, Warszawa 1984; Hryniewicz W., Gajek S. (red.), Ku chrześcijaństwu jutra. Wprowadzenie do ekumenizmu, TN KUL, Lublin 1996; Konecki K., Pawlak Z. (red.), Ekumenizm - teologia - kultura. Księga pamiątkowa dedykowana ks. prof. W. Hancowi, Włocławek 2006; Napiórkowski A., Teologia jedności chrześcijan. Podręcznik ekumenizmu, Wyd. Salwator, Kraków 2011; Kantyka P., Kopiec P. (red.), O ekumenizmie w Roku Wiary. Księga pamiątkowa z okazji jubileuszu 30-lecia Instytutu Ekumenicznego KUL, Wyd. KUL, Lublin 2013; Choromański (red.), 50 lat dekretu o ekumenizmie Unitatis redintegratio, Wyd. UKSW, Warszawa 2014. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) E1. zna terminologię dotyczącą teologii dogmatycznej w ujęciu problemowym i historycznym E2. potrafi porównać wykazać różnice miedzy modelami teologicznymi proponowanymi przez rożne propozycje teologiczne E3. ocenia wartość propozycji teologiczno-dogmatycznych pod kątem ich skutków prakseologicznych Aktywny udział w zajęciach:30 godzin Praca własna studenta: 30 godzin Lektura zadanych tekstów - 29 godzin Konsultacje z prowadzącym 10 godzi Razem 90 godzin = 3 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1)Ek_1: potrafi kompetentnie korzystać z terminologii i zna zagadnienia poruszane w ramach wykładu - na ocenę 2 (ndst) nie zna podstawowych terminów i systematyzacji - na ocenę 3 (dost) poprawnie wykorzystuje podstawowe terminy i przedstawia podstawowe zagadnienia, stanowiące treść wykładu - na ocenę 4 (db) potrafi przedstawić podstawowe problemy zawarte w wykładzie z uwzględnieniem przyjętych systematyzacji i kontekstu historycznego - na ocenę 5 (bdb) potrafi wykorzystywać zdobyte pojęcia i wiedzę teologicznych dla oceny rożnych współczesnych problemów 2)Ek-2: potrafi prezentować i dyskutować treści zawarte w wykładzie; - na ocenę 2 (ndst) nie potrafi w najprostszy sposób odnieść się do treści zawartych w wykładzie - na ocenę 3 (dost) poprawnie prezentuje podstawowe problemy zawarte w wykładzie na ocenę 4 (db) efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, dokonuje analiz i porównań na ocenę 5 (bdb) - potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą wiedzę 3)EK-3 na ocenę 2 (ndst) nie widzi wpływu zagadnień teologicznych zawartych w wykładzie na sposób rozumienia świata przez człowieka na ocenę 3 (dost) pobieżnie analizuje problemy trynitarno-kreatologiczne, często odwołując się do wiedzy popularnej, przytaczając funkcjonujące w społeczeństwie schematy myślowe na ocenę 4 (db) dostrzega zachodzące procesy społeczne i w ich kontekście potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy, podejmuje sensowne, świadome decyzje na ocenę 5 (bdb) uważnie śledzi zachodzące zmiany, formułuje wnioski i samodzielne hipotezy. Egzamin ustny na koniec semestru Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągniecie wszystkich założeń efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z testu: dst-dst plus - 50-60%, db-db plus - 60-85%, bdb - 85-100% obecności na zajęciach: dst - od 60%, db 60-95%, bdb - 95-100% |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.