Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Fundamental Theology

General data

Course ID: WT-FLR-TF
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Fundamental Theology
Name in Polish: Teologia fundamentalna
Organizational unit: Theological Faculty (Łódź-Retkinia)
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Learning outcome code/codes:

(in Polish) TMA_W04, TMA_W06, TMA_U01, TMA_U02,

Short description: (in Polish)

Cele przedmiotu: charakterystyka teologii fundamentalnej jako dyscypliny teologicznej i jej znaczenia w kontekście współczesnej kultury oraz prezentacja podstawowych traktatów teologii fundamentalnej.

Wymaganie wstępne: ogólna znajomość zagadnień z zakresu teologii chrześcijańskiej i historii filozofii.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

- Podstawowe pojęcia i zagadnienia z zakresu teorii teologii fundamentalnej (cel, przedmiot materialny i formalny, metody, nurty itp.).

- Współczesny kontekst uprawiania dyscypliny.

- Interpretacja filozoficzno-teologiczna genezy religii oraz zagadnienie "homo capax Dei".

- Pojęcie wiarygodności oraz chrześcijańskie rozumienie wiary.

- Nauczanie Kościoła o Objawieniu Bożym.

- Współczesne wizerunki Jezusa Chrystusa i ich krytyka.

- Wiarygodność źródeł o Jezusie Chrystusie: pozachrześcijańskich, chrześcijańskich i archeologicznych.

- Boska tożsamość Mistrza z Nazaretu.

- Historyczność Chrystusowej Pasji i wiarygodność soteriologii katolickiej.

- Zmartwychwstanie Jezusa jako wydarzenie historyczne i nadprzyrodzone oraz zagadnienie pierwotnych elementów chrystologii popaschalnej.

- Drogi uzasadnienia wiarygodności Kościoła Chrystusowego.

- Pojęcia sukcesji apostolskiej, prymatu papieskiego i nieomylności Urzędu Nauczycielskiego Kościoła oraz ich uzasadnienie.

- Wiarygodność Kościoła w relacji do współczesnego świata i w relacji do innych religii.

Bibliography: (in Polish)

Podstawowa: (1) H. Seweryniak. Teologia fundamentalna. T. 1-2. Warszawa 2010. (2) Leksykon teologii fundamentalnej. Red. M. Rusecki i in. Lublin-Kraków 2002.

Uzupełniająca: (1) Teologia fundamentalna. Red. T. Dzidek, Ł. Kamykowski, A. Kubiś, A. Napiórkowski. T. 1-6. Kraków 1999-2014. (2) M. Rusecki. Wiarygodność chrześcijaństwa. Lublin 1994. (3) J. McDowell. Przewodnik apologetyczny. Warszawa 2002. (4) S. Rosa. Teologia fundamentalna. Cz. 1-2. Tarnów 2000. (5) Powszechna encyklopedia filozofii. Red. A. Maryniarczyk i in. T. 1-8. Lublin 2000-2007 (wybrane hasła w wersji elektronicznej: http://www.ptta.pl/pef). (6) Jan Paweł II. Encyklika "Fides et ratio".

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza

EK 1 - Student posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu podstaw teologii fundamentalnej: definiuje jej cel i przedmiot, opisuje zadania, metody i współczesne nurty. Zna historię nazwy dyscypliny i dzieje problematyki. Prezentuje nowożytny kontekst jej uprawiania.

EK 2 - Student wyjaśnia zjawisko pochodzenia religii: opisuje jego interpretację filozoficzną oraz genezę w perspektywie Objawienia. Tłumaczy relację między wiarą i wiarygodnością. Posiada pogłębioną wiedzę na temat Objawienia Bożego: jego istoty, etapów, rodzajów, znaków i sposobów przekazywania.

EK 3 - Student opisuje podstawowe zagadnienia z zakresu chrystologii fundamentalnej. Charakteryzuje różne typy źródeł mówiące o Jezusie Chrystusie i wyjaśnia ich wiarygodność. Zna pozakościelne wizerunki Mistrza z Nazaretu i potrafi poddać je krytyce. Objaśnia zagadnienie tożsamości Jezusa i tłumaczy wiarygodność wydarzeń zbawczych: Męki, Śmierci i Zmartwychwstania Chrystusa. Potrafi omówić filozoficzne i chrystologiczne rozumienie cierpienia oraz ukazać znaczenie tytułów popaschalnych.

EK 4 - Student posiada pogłębioną wiedzę o historycznych i współczesnych metodach argumentacyjnych wiarygodności Kościoła. Opisuje jego genezę i charakteryzuje podstawowe elementy jego struktury: sukcesję apostolską i prymat papieski. Wyjaśnia zjawiska cudu w Kościele i objawienia prywatnego. Tłumaczy zagadnienie wiarygodności Kościoła wobec współczesnej polityki, ekonomii, kultury i nauki oraz jego wiarygodność w relacji do judaizmu, islamu, hinduizmu i buddyzmu.

Umiejętności

EK 5 - W oparciu o posiadaną wiedzę student potrafi ukazać wiarygodność religii Objawionej, zwłaszcza Objawienia chrześcijańskiego oraz uzasadnić obecność Kościoła w świecie. Samodzielnie analizuje oraz ocenia i poddaje weryfikacji zarzuty kierowane przeciwko nauczaniu i działalności Kościoła.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Do egzaminu obowiązuje wskazany wyżej zakres zagadnień. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie odpowiedniej liczby punktów w teście pisemnym: od 100% do 86% - ocena bardzo dobra, 85%-61% - dobra, 60%-50% punktów - ocena dostateczna, 49% i poniżej - ocena niedostateczna. Ocena z testu pisemnego może zostać zweryfikowana przez egzamin ustny. W tej sytuacji ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje student, który opanował podany zakres wiedzy i potrafi umiejętnie się nią posługiwać. Ocenę dobrą (4) - student posiadający pełną wiedzę w zakresie omawianych zagadnień, ale nie potrafiący jej zastosować. Ocenę dostateczną (3) - student, który zna podstawowe zagadnienia teologicznofundamentalne w stopniu ograniczonym: posiada niewielki zakres luźno powiązanych wiadomości. Ocenę niedostateczną (2) - student nie znający podstawowych zagadnień z zakresu teologii fundamentalnej.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)