Fundamental Theology
General data
Course ID: | WT-FLR-TF |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Fundamental Theology |
Name in Polish: | Teologia fundamentalna |
Organizational unit: | Theological Faculty (Łódź-Retkinia) |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) TMA_W04, TMA_W06, TMA_U01, TMA_U02, |
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu: charakterystyka teologii fundamentalnej jako dyscypliny teologicznej i jej znaczenia w kontekście współczesnej kultury oraz prezentacja podstawowych traktatów teologii fundamentalnej. Wymaganie wstępne: ogólna znajomość zagadnień z zakresu teologii chrześcijańskiej i historii filozofii. |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: - Podstawowe pojęcia i zagadnienia z zakresu teorii teologii fundamentalnej (cel, przedmiot materialny i formalny, metody, nurty itp.). - Współczesny kontekst uprawiania dyscypliny. - Interpretacja filozoficzno-teologiczna genezy religii oraz zagadnienie "homo capax Dei". - Pojęcie wiarygodności oraz chrześcijańskie rozumienie wiary. - Nauczanie Kościoła o Objawieniu Bożym. - Współczesne wizerunki Jezusa Chrystusa i ich krytyka. - Wiarygodność źródeł o Jezusie Chrystusie: pozachrześcijańskich, chrześcijańskich i archeologicznych. - Boska tożsamość Mistrza z Nazaretu. - Historyczność Chrystusowej Pasji i wiarygodność soteriologii katolickiej. - Zmartwychwstanie Jezusa jako wydarzenie historyczne i nadprzyrodzone oraz zagadnienie pierwotnych elementów chrystologii popaschalnej. - Drogi uzasadnienia wiarygodności Kościoła Chrystusowego. - Pojęcia sukcesji apostolskiej, prymatu papieskiego i nieomylności Urzędu Nauczycielskiego Kościoła oraz ich uzasadnienie. - Wiarygodność Kościoła w relacji do współczesnego świata i w relacji do innych religii. |
Bibliography: |
(in Polish) Podstawowa: (1) H. Seweryniak. Teologia fundamentalna. T. 1-2. Warszawa 2010. (2) Leksykon teologii fundamentalnej. Red. M. Rusecki i in. Lublin-Kraków 2002. Uzupełniająca: (1) Teologia fundamentalna. Red. T. Dzidek, Ł. Kamykowski, A. Kubiś, A. Napiórkowski. T. 1-6. Kraków 1999-2014. (2) M. Rusecki. Wiarygodność chrześcijaństwa. Lublin 1994. (3) J. McDowell. Przewodnik apologetyczny. Warszawa 2002. (4) S. Rosa. Teologia fundamentalna. Cz. 1-2. Tarnów 2000. (5) Powszechna encyklopedia filozofii. Red. A. Maryniarczyk i in. T. 1-8. Lublin 2000-2007 (wybrane hasła w wersji elektronicznej: http://www.ptta.pl/pef). (6) Jan Paweł II. Encyklika "Fides et ratio". |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza EK 1 - Student posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu podstaw teologii fundamentalnej: definiuje jej cel i przedmiot, opisuje zadania, metody i współczesne nurty. Zna historię nazwy dyscypliny i dzieje problematyki. Prezentuje nowożytny kontekst jej uprawiania. EK 2 - Student wyjaśnia zjawisko pochodzenia religii: opisuje jego interpretację filozoficzną oraz genezę w perspektywie Objawienia. Tłumaczy relację między wiarą i wiarygodnością. Posiada pogłębioną wiedzę na temat Objawienia Bożego: jego istoty, etapów, rodzajów, znaków i sposobów przekazywania. EK 3 - Student opisuje podstawowe zagadnienia z zakresu chrystologii fundamentalnej. Charakteryzuje różne typy źródeł mówiące o Jezusie Chrystusie i wyjaśnia ich wiarygodność. Zna pozakościelne wizerunki Mistrza z Nazaretu i potrafi poddać je krytyce. Objaśnia zagadnienie tożsamości Jezusa i tłumaczy wiarygodność wydarzeń zbawczych: Męki, Śmierci i Zmartwychwstania Chrystusa. Potrafi omówić filozoficzne i chrystologiczne rozumienie cierpienia oraz ukazać znaczenie tytułów popaschalnych. EK 4 - Student posiada pogłębioną wiedzę o historycznych i współczesnych metodach argumentacyjnych wiarygodności Kościoła. Opisuje jego genezę i charakteryzuje podstawowe elementy jego struktury: sukcesję apostolską i prymat papieski. Wyjaśnia zjawiska cudu w Kościele i objawienia prywatnego. Tłumaczy zagadnienie wiarygodności Kościoła wobec współczesnej polityki, ekonomii, kultury i nauki oraz jego wiarygodność w relacji do judaizmu, islamu, hinduizmu i buddyzmu. Umiejętności EK 5 - W oparciu o posiadaną wiedzę student potrafi ukazać wiarygodność religii Objawionej, zwłaszcza Objawienia chrześcijańskiego oraz uzasadnić obecność Kościoła w świecie. Samodzielnie analizuje oraz ocenia i poddaje weryfikacji zarzuty kierowane przeciwko nauczaniu i działalności Kościoła. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Do egzaminu obowiązuje wskazany wyżej zakres zagadnień. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie odpowiedniej liczby punktów w teście pisemnym: od 100% do 86% - ocena bardzo dobra, 85%-61% - dobra, 60%-50% punktów - ocena dostateczna, 49% i poniżej - ocena niedostateczna. Ocena z testu pisemnego może zostać zweryfikowana przez egzamin ustny. W tej sytuacji ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje student, który opanował podany zakres wiedzy i potrafi umiejętnie się nią posługiwać. Ocenę dobrą (4) - student posiadający pełną wiedzę w zakresie omawianych zagadnień, ale nie potrafiący jej zastosować. Ocenę dostateczną (3) - student, który zna podstawowe zagadnienia teologicznofundamentalne w stopniu ograniczonym: posiada niewielki zakres luźno powiązanych wiadomości. Ocenę niedostateczną (2) - student nie znający podstawowych zagadnień z zakresu teologii fundamentalnej. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.