Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Funkcja nauczycielska a znaki czasu

General data

Course ID: WT-FW-CFN
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religion and theology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Funkcja nauczycielska a znaki czasu
Organizational unit: Institute of General Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem ćwiczeń jest wykształcenie w uczestnikach umiejętności rozpoznawania, rozeznawania i odpowiadania na znaki czasu w świetle Magisterium Kościoła a także ich adaptacji w funkcji nauczycielskiej.

Full description: (in Polish)

Uczestnicy poznając najważniejsze dokumenty Kościoła odnoszące się do znaków czasu, uczą się ich identyfikowania, interpretowania i odpowiadania na nie w warunkach współczesnego świata w kontekście realizowanej posługi słowa. Wpatrując się w zmieniające się konteksty życia społecznego, rozwój ludzkiej myśli i techniki oraz nowe wyzwania starają się dostrzegać w nich zbawczą obecność Boga i odczytywać Jego zamysł. Perspektywa teologiczna znaków czasu poszerzona zostaje również o perspektywę socjologiczną (najnowsze badania GUS, ISKK), by ukazać aktualne wyzwania stojące przed Kościołem, zwłaszcza w dobie pandemii.

Bibliography: (in Polish)

Obowiązkowa:

Konstytucja dogmatyczna o Kościele "Lumen gentium".

Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym "Gaudium et spes".

Adhortacja Apostolska "Evangelii Gaudium".

Adhortacja Apostolska „Amoris Laetitia”.

Apraecida. V ogólna konferencja Episkopatów Ameryki Łacińskiej i Karaibów. Dokument końcowy, Kraków 2014.

Kairologia. Zarys nauki o Kościele w świecie współczesnym, A.L. Szafrański, Lublin 1990.

Teologia pastoralna. Tom I, Ryszard Kamiński, Lublin 2002.

Uzupełniająca:

Teologia pastoralna, Tomas Spidlik, Marko I. Rupnik, Kraków 2010.

Garrone G., Orientacje Soboru, Znaki czasu, Paryż 1969

Balter L. (red.), Dramatyczne pytania naszego wieku, Kolekcja Communio, 17, 2006.Butler Ch., Teologia soboru watykańskiego drugiego, Znaki Czasu, Paryż, 1971.

Kominek B., Kościół po soborze, Paryż 1969.

Krukowski J., Zadanie nauczycielskie Kościoła wobec wyzwań XXI wieku, Radom 2010

Ratzinger J., Ruchy kościelne i ich teologiczne miejsce, Communio 6(114)1999.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

- posiada wiedzę dotyczącą nauczania Magisterium w zakresie problematyki posługi nauczania wobec pojawiających się znaków czasu;

- na podstawie Magisterium wyjaśnia istotę i zadania teologii pastoralnej (ze szczególnym uwzględnieniem posługi słowa Bożego) we współczesnym świecie;

- ma podstawową wiedzę o zmianach społeczno-kulturalnych w życiu człowieka XXI wieku oraz ich wpływie na doświadczenie wiary i wynikających z nich postaw;

Umiejętności:

- potrafi na podstawie Magisterium wyprowadzać fundamentalne zasady pasterskiego zaangażowania Kościoła;

- umiejętnie odczytuje i analizuje znaki czasu oraz odpowiedzi jakie daje na nie Kościół;

- potrafi definiować i oceniać działalność Kościoła będącą odpowiedzią na palące problemy współczesności;

Kompetencje:

- docenia troskę Kościoła o współczesnego człowieka i jego interdyscyplinarne podejście do rozwiązywania nowych problemów;

- świadomy korzyści i zagrożeń wynikających z rozwoju ludzkiej myśli, życia społecznego i techniki, potrafi ukazać rolę i miejsce Kościoła, a w nim każdego chrześcijanina;

- krytycznie i zgodnie z nauczaniem Magisterium potrafi wybrać najlepsze metody i formy odpowiedzi jakie Kościół może dawać człowiekowi dzisiaj;

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ćwiczenia realizowane poprzez wykład konwersatoryjny w wykonaniu on-line, a także metodami praktycznymi, takimi jak praca z tekstem, praca w grupach, prezentacja.

Warunki zaliczenia:

- udział w zajęciach;

- aktywne włączanie się w zajęcia;

- prezentacja jednego zagadnienia (w formie prezentacji).

Kod dostępu: eg0d50x

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)