Gilbert Keith Chesterton w poszukiwaniu prawdziwego Kościoła
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-FW-CGK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gilbert Keith Chesterton w poszukiwaniu prawdziwego Kościoła |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PTE_W03 PTE_W08 PTE_U02 PTE_U04 PTE_U06 PTE_K03 |
Skrócony opis: |
Na ćwiczeniach przybliżona zostaje studentom postać wybitnego angielskiego apologety Gilberta Keitha Chestertona oraz prezentowane są teksty tego pisarza, zwłaszcza poruszające tematykę różnic między Kościołem anglikańskim a katolickim oraz historię konwersji G. K. Chestertona. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia mają na celu przybliżenie studentom eklezjologii zawartej w pracach Chestertona Zagadnienie: 1. Kim był G. K. Chesterton 2. Konwersja 3. Twórczość 4. Kościół anglikański a katolicki 5. Znamiona prawdziwego Kościoła 6. Czym jest Kościół 7. Chesterton a ówcześni pisarze angielscy 8. Kościół dziś 9. Wyzwania stojące przed współczesnym Kościołem |
Literatura: |
Literatura: Chesterton Gilbert Keith, Człowiek, który był Czwartkiem, Warszawa 1995. Chesterton Gilbert Keith, Dla sprawy, Warszawa 2014. Chesterton Gilbert Keith, Kula i krzyż, Warszawa 2008. Chesterton Gilbert Keith, Ortodoksja, Warszawa 2016. Chesterton Gilbert Keith, Święty Franciszek z Asyżu, Warszawa 2014. Chesterton Gilbert Keith, Autobiografia, Warszawa 2010. Chesterton Gilbert Keith, Heretycy, Warszawa 2016. Chesterton Gilbert Keith, Wiekuisty człowiek, Warszawa 2012. Chesterton Gilbert Keith, Źródło i mielizny, Warszawa 2016. Chesterton Gilbert Keith, Nawrócenie i magia, Sandomierz 2015. Chesterton Gilbert Keith, Obrona rozumu, Warszawa 2014. Chesterton Gilbert Keith, Obrona wiary, Warszawa 2014. Chesterton Gilbert Keith, Obrona człowieka, Warszawa 2008. Chesterton Gilbert Keith, Obrona świata, Warszawa 2016. Chesterton Gilbert Keith, Ojciec Brown. Księga wszystkich spraw, Poznań 2019. Chesterton Gilbert Keith, Obrona rzeczy wzgardzonych, Warszawa 2009. Chesterton Gilbert Keith, Czterech niewinnych złoczyńców, Sandomierz 2014. Chesterton Gilbert Keith, Zabobon rozwodu, Sandomierz 2012. Chesterton Gilbert Keith, Eugenika i inne zło, Sandomierz 2012. Chesterton Gilbert Keith, Co jest złe w świecie, Sandomierz 2013. Chesterton Gilbert Keith, Kościół katolicki i kontrowersje, Sandomierz 2013. Chesterton Gilbert Keith, Święty Tomasz z Akwinu, Warszawa 1976. Chesterton Gilbert Keith, Drzewa pychy, Warszawa 2016. Chesterton Gilbert Keith, Paradoksy Pana Ponda, Warszawa 2010. Chesterton Gilbert Keith, Żywy człowiek, Warszawa 1954. Chesterton Gilbert Keith, Poeta i wariaci, Warszawa 2009. Chesterton Gilbert Keith, Napoleon z Notting Hill, Warszawa 2009. Chesterton Gilbert Keith, Powrót Don Kichota, Warszawa 2010. Górny Grzegorz, Utracony blask średniowiecza, Życie Warszawy 1995 nr 193 s. 7. Rydzewska Jaga, Chesterton. Dzieło i myśl. Warszawa 2003. Rydzewska Jaga, Obrońca wiary, Ząbki 2004. Ahlquist Dale, Apostoł zdrowego rozsądku, Warszawa 2008. Sadło Krzysztof, Człowiek, który był Chestertonem, Kraków 2014. Piekutowski Jerema, G.K. Chesterton, Kraków 2013. Golonka Wojciech, Protestantyzm oczami Chestertona, Warszawa 2017. Krajewska Katarzyna, Powrót do Chestertona. Arcana 2002 nr 1 s. 63-76. Skórzyński Piotr, Gilbert Keith Chesterton (1874-1937). Topos 1999 nr 4 s. 41-47. Skórzyński Piotr, Przypomnienie Chestertona. Dekada Literacka 2000 nr 2/3 s. 16-17. Pearce Joseph, Pisarze nawróceni, Warszawa 1999. Walczuk Anna, G.K. Chesterton and C.S. Lewis: The Mystic Artists. [w:] And gladly wolde he lerne and gladly teche, 2001. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Udział w ćwiczeniach - 10 godz. Lektura zalecanej literatury - 5 godz. Przygotowanie do zaliczenia - 3 godziny Na zaliczenie student: • zna terminologię nauk teologicznych i jej korzenie grecko-łacińskie • zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego • posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów • posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych • posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych • potrafi współdziałać i pracować w grupie • ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego • uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy Student nie zalicza przedmiotu gdy: • Nie zna terminologii nauk teologicznych • Nie zna zasad działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego • Nie posiada umiejętności badawczych z zakresu teologii, nie potrafi przeprowadzić analizy tekstów apologetycznych i teologicznych i przedstawić własnych wniosków tej analizy • Nie potrafi interpretować źródeł teologicznych • Nie potrafi wykorzystywać wiedzy z różnych dyscyplin teologicznych i nauk humanistycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w ćwiczeniach (lista obecności) Lektura zaproponowanej literatury przedmiotowej (ocenianie ciągłe) Praca własna zaproponowana na ćwiczeniach polegająca na interpretacji źródeł i tekstów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.