Wybrane zagadnienia moralne dotyczące natury człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-FW-CNCZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia moralne dotyczące natury człowieka |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TMA_W06, TMA_U01, TMA_K05 |
Skrócony opis: |
Przedmiotem ćwiczeń jest uporządkowanie podstawowych pojęć moralnych odnoszących się do antropologii człowieka oraz kształtowania się jego tożsamości. Za podstawę do rozumienia ćwiczeń traktuje się fundamentalną znajomość antropologii oraz pojęć psychologicznych (nauczanych w ramach studiów teologicznych). Zaproponowane zagadnienia stawiają problem, ukazują jego złożoność oraz prezentują możliwe odpowiedzi. |
Pełny opis: |
Teologia moralna dotyczy namysłu nad człowiekiem, zarówno pod kątem indywidualnym jak i społecznym. Punktem odniesienia dla tak rozumianego opisu są dane pochodzące zarówno z wyników nauk empirycznych jak i z namysłu spekulatywnego. Ćwiczenia mają za zadanie pogłębić refleksję o człowieku, usystematyzować siatkę pojęć odnoszącą się do jego rozwoju oraz sformułować wyzwania moralne, które pojawiają się odnośnie jego definicji we współczesnych czasach. Kwestia tożsamości płciowej, integralnie związana z antropologią, rozpatrywana będzie zarówno pod kątem filozoficznym, psychologicznym jak i teologicznym. |
Literatura: |
Mroczkowski I., Natura osoby ludzkiej. Podstawy tożsamości człowieka Płock 2012; Paweł VI, Humanae vitae Kraków 2003; Peeters M., Gedner – światowa norma polityczna i kulturowa, Warszawa 2013; Mroczkowski I., Chrześcijańska tożsamość osoby, Płock 2016; Duda M., Dogmat płci Gdańsk 2016; Milcarek P., Teoria ciała ludzkiego w pismach św. Tomasza z Akwinu ,Warszawa 1994; Gasiul H., Psychologia osobowości, Warszawa 2006; Bem S., Męskość, kobiecość. O różnicach wynikających z płci, Warszawa 2000; Muszala A., Embrion ludzki w starożytnej refleksji teologicznej, Kraków 2009. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Kod zespołu: d09f4h0 Po zaliczeniu przedmiotu: w zakresie wiedzy - student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej (fundamentalnej, dogmatycznej i moralnej) w zakresie umiejętności - student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrowaćć informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej w zakresie kompetencji społecznych - student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów |
Metody i kryteria oceniania: |
analiza, krytyka źródeł, wykład problemowy, praca w grupach. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest złożenie pracy pisemnej na jeden z wybranych tematów. Na ocenę: Ndst (2) - student nie posiada wiedzy z zakresu teologii moralnej; Dst (3) - student posiada podstawową wiedzę z zakresu teologii moralnej wynikającą z poprzednich lat kształcenia; Db (4) - student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu teologii moralnej; Bdb (5) - student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu teologii moralnej i poprawnie wybiera z niej treści odnoszące się do treści ćwiczeń. Na ocenę: Ndst (2) - student nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy i interpretacji różnych poglądów nt. rozwoju tożsamości osoby; Dst (3) - student wymienia aktualne poglądy i interpretacje w zakresie tożsamości osoby; Db (4) - student wymienia aktualne poglądy interpretacje w zakresie tożsamości osoby i dokonuje ich krytycznej analizy; Bdb (5) - student dokonuje krytycznej analizy i interpretacji różnych poglądów nt. tożsamości osoby, popierając swe wywody bogatą teorią. Na ocenę: Ndst (2) student nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów; Dst (3) student ma podstawową świadomość złożoności rzeczywistości i interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów; Db (4) student posiada pogłębioną świadomość złożoności rzeczywistości i korzysta z interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów; Bdb (5) student ma świadomość złożoności rzeczywistości i korzysta z interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów. Kryteria oceny pracy zaliczeniowej: Ndst (2) Brak pracy bądź napisanie jej nie na temat z rażącymi błędami rzeczowymi, które świadczą o nieznajomości zarówno teologii moralnej jak i form rozwiązywania wynikających w jej ramach kontrowersji. Student nie zna tekstów źródłowych i literatury przedmiotu oraz nie potrafi z nich korzystać. Dst (3) Student wykazuje się podstawową wiedzą, jeśli chodzi o teologię moralną, potrafi dostrzec niektóre aspekty moralne. Db (4) Student umie przygotować pracę ukazującą wybrany problem moralny oraz jego reperkusje we współczesności. W swojej argumentacji odwołuje się do podstawowych źródeł, dokumentów Magisterium i podaje literaturę przedmiotu, do której można się odnieść szukając odpowiedzi na problemy natury moralnej, związane z kontrowersjami wokół początków ludzkiego życia. Umie także wyjaśnić innym czynniki, które wpływały na kształtowanie się doktryny. Zna podstawową literaturę przedmiotu i potrafi z niej korzystać. Bdb (5) Student w przygotowanej przez siebie pracy umie przedstawić problem i wieloaspektowo wyjaśnić powstające w jego wyniku kontrowersje; w swojej argumentacji odwołuje się do dokumentów Magisterium, potrafi dokonać syntezy i podaje czynniki, które wypłynęły na kształtowanie się myśli doktrynalnej. Zna źródła teologii moralnej i potrafi z ich pomocą konstruować własną argumentację. Stosując metody hermeneutyki teologii moralnej potrafi z nich wydobyć treści teologiczne oraz ukazać ich wymiar moralny zarówno w życiu indywidualnym jak i społecznym. Umie harmonijnie łączyć ze sobą wiedzę z różnych dyscyplin: teologii i psychologii przy rozwiązywaniu problemów natury moralnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.