Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia społeczna i psychologia małżeństwa i rodziny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-FW-CPSMR
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia społeczna i psychologia małżeństwa i rodziny
Jednostka: Instytut Teologii Ogólnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

TnMA_W03, TnMA_W09, TnMA_U02, TnMA_K06

Skrócony opis:

Zajęcia stanowią wprowadzenie do problematyki z obszaru psychologii małżeństwa, rodziny oraz psychologii społecznej.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

1. Inteligencja emocjonalna a inteligencja ogólna. Różnice międzypłciowe w zakresie zdolności oraz w zakresie inteligencji emocjonalnej. Określenie własnego poziomu funkcjonowania w obszarze niektórych zdolności inteligencji emocjonalnej. Wpływ inteligencji emocjonalnej na różne aspekty życia. Rodzinne uwarunkowania inteligencji emocjonalnej.

2. Zasady budowania więzi międzyludzkich. Zaburzenia więzi. Style przywiązania. Trauma pochodząca z zaburzonego stylu przywiązania.

3. System rodzinny i jego dynamika. Granice w systemie rodzinnym. Role pełnione w systemie rodzinnym. Podsystemy w rodzinie. Koalicje i trójkaty w systemie rodzinnym.

4. Budowanie zdrowego małżeństwa. Prawidłowa i zaburzona komunikacja. Asertywne komunikowanie się.

5. Rodzina z problemem alkoholowym. Role pełnione przez dzieci w rodzinie z rodzicem alkoholikiem. Współuzależnienie. PTSD (Post Traumatic Stress Disorders) u dzieci w rodzinie z problemem alkoholowym. DDA (Dorosłe Dzieci Alkoholików).

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Orzechowski, J., Śmieja, M. (2008). Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

2. Plopa, M. (2005). Psychologia Rodziny: teoria i badania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

3. Ryś, M. (2004). Systemy Rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.

4. Ryś, M. (2007). Rodzinne uwarunkowania psychospołeczne funkcjonowania Dorosłych Dzieci Alkoholików. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PAN>

Literatura uzupełniająca:

1. Aronson, E, Wilson Timothy D, Alert Robin M. (2004). Psychologia Społeczna. Poznań: Wydawnictwo Zyski i S-ka.

2. Matczak, A., Knopp K., A., (2013). Znaczenie inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu człowieka. Wydawnictwo Liberi Libri.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Opis ECTS:

aktywny udział w zajęciach - 30h

konsultacje z prowadzącym - 10h

praca własna studenta - 10h

Razem 50h - 2 punkty ECTS

Efekty kształcenia:

Znajomość podstawowej problematyki z obszaru psychologii małżeństwa, rodziny i społecznej poruszanej na zajęciach. Zrozumienie dynamiki relacji międzyludzkich. Znajomość skutecznych metod i strategii komunikacyjnych. Świadomość konsekwencji wczesnodziecięcej traumy oraz innych problemów rodzinnych oraz perspektywy poradzenia sobie z nimi.

Metody i kryteria oceniania:

Student zalicza zajęcia poprzez aktywny udział w zajęciach. W przypadki nieobecności większej niż jedna, student dodatkwo zalicza kolokwium ustne na podstawie literatury wyznaczonej przez wykładowcę.

Metody dydaktyczne:

a. sytuacyjna

b. burza mózgów

c. ćwiczeniowa na bazie materiałów filmowych

d. drama

e. wykład mutimedialny

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)