Psychologia społeczna i psychologia małżeństwa i rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-FW-CPSMR |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia społeczna i psychologia małżeństwa i rodziny |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TnMA_W03, TnMA_W09, TnMA_U02, TnMA_K06 |
Skrócony opis: |
Zajęcia stanowią wprowadzenie do problematyki z obszaru psychologii małżeństwa, rodziny oraz psychologii społecznej. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Inteligencja emocjonalna a inteligencja ogólna. Różnice międzypłciowe w zakresie zdolności oraz w zakresie inteligencji emocjonalnej. Określenie własnego poziomu funkcjonowania w obszarze niektórych zdolności inteligencji emocjonalnej. Wpływ inteligencji emocjonalnej na różne aspekty życia. Rodzinne uwarunkowania inteligencji emocjonalnej. 2. Zasady budowania więzi międzyludzkich. Zaburzenia więzi. Style przywiązania. Trauma pochodząca z zaburzonego stylu przywiązania. 3. System rodzinny i jego dynamika. Granice w systemie rodzinnym. Role pełnione w systemie rodzinnym. Podsystemy w rodzinie. Koalicje i trójkaty w systemie rodzinnym. 4. Budowanie zdrowego małżeństwa. Prawidłowa i zaburzona komunikacja. Asertywne komunikowanie się. 5. Rodzina z problemem alkoholowym. Role pełnione przez dzieci w rodzinie z rodzicem alkoholikiem. Współuzależnienie. PTSD (Post Traumatic Stress Disorders) u dzieci w rodzinie z problemem alkoholowym. DDA (Dorosłe Dzieci Alkoholików). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Orzechowski, J., Śmieja, M. (2008). Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. Plopa, M. (2005). Psychologia Rodziny: teoria i badania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 3. Ryś, M. (2004). Systemy Rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej. 4. Ryś, M. (2007). Rodzinne uwarunkowania psychospołeczne funkcjonowania Dorosłych Dzieci Alkoholików. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PAN> Literatura uzupełniająca: 1. Aronson, E, Wilson Timothy D, Alert Robin M. (2004). Psychologia Społeczna. Poznań: Wydawnictwo Zyski i S-ka. 2. Matczak, A., Knopp K., A., (2013). Znaczenie inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu człowieka. Wydawnictwo Liberi Libri. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Opis ECTS: aktywny udział w zajęciach - 30h konsultacje z prowadzącym - 10h praca własna studenta - 10h Razem 50h - 2 punkty ECTS Efekty kształcenia: Znajomość podstawowej problematyki z obszaru psychologii małżeństwa, rodziny i społecznej poruszanej na zajęciach. Zrozumienie dynamiki relacji międzyludzkich. Znajomość skutecznych metod i strategii komunikacyjnych. Świadomość konsekwencji wczesnodziecięcej traumy oraz innych problemów rodzinnych oraz perspektywy poradzenia sobie z nimi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student zalicza zajęcia poprzez aktywny udział w zajęciach. W przypadki nieobecności większej niż jedna, student dodatkwo zalicza kolokwium ustne na podstawie literatury wyznaczonej przez wykładowcę. Metody dydaktyczne: a. sytuacyjna b. burza mózgów c. ćwiczeniowa na bazie materiałów filmowych d. drama e. wykład mutimedialny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.