Rodzina w Biblii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-FW-CRB |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Rodzina w Biblii |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TMA_W01, TMA_W05, TMA_U02, TMA_K02, TMA_K05 |
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z zagadnieniami małżeństwa i rodziny, które są zawarte w Biblii. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Współczesny kontekst rodziny. 2. Rodzina wspólnotą stworzoną przez Boga. 3. Typy rodziny w Piśmie świętym. 4. Małżeństwo w Biblii. 5. Dziecko w rodzinie. Obowiązki małżeńskie i rodzinne. 6. Śmierć i zwyczaje pogrzebowe. |
Literatura: |
1. Vaux, R. de, Instytucje Starego i Nowego Testamentu, T. I i II, Poznań 2004, s. 29-71. 2. Filipiak, M., Problematyka społeczna w Biblii, Warszwa 1985, s. 102-193. 3. Witaszek, G. (red.), Życie społeczne w Biblii, Lublin 1998, s. 203-248. 4. Witaszek, G. (Red.), Biblia o rodzinie, Lublin 1997. 5. Romaniuk K., Małżeństwo i rodzina w Biblii, Warszawa 1994. 6. Jelonek, T., Małżeństwo i rodzina w Piśmie świętym, Kraków 2007. 7. Bartnicki, R., Będą dwoje jednym ciałem. Małżeństwo w świetle Nowego Testamentu, Warszawa 2007. 8. Kułaczkowski, J., Jedność małżeńska w ujęciu Biblii, Lublin 2004. 9. Sarmiento, A., Małżeństwo chrześcijańskie. Podręcznik teologii, Kraków 2002. 10. Pawlaczyk B., Matka i dziecko w świecie Biblii, Poznań 2013. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KOD DOSTEPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS: k3db273 |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: Wiedza TMA_W01 - ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych. Student zna elementarną terminologię używaną w biblistyce ze szczególnym odniesieniem do małżeństwa i rodziny. na ocenę 2 (ndst) - nie wykazuje jakiejkolwiek wiedzy na temat terminologii biblijnej odnoszącej się do małżeństwa i rodziny, na ocenę 3 (dst) - wykazuje podstawową wiedzę w w/w zakresie, na ocenę 4 (db) - wykazuje w dobrym stopniu wiedzę w w/w zakresie i omawia problematykę zagadnień rodzinnych opisanych w Biblii, na ocenę 5 (bdb) - wykazuje pełną wiedzę nt. terminologii biblijnej odnoszącej się do małżeństwa i rodziny, omawia problematykę zagadnień rodzinnych opisanych w Biblii przytaczając przykłady. TMA_W05 - ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej. na ocenę 2 (ndst) - nie wykazuje jakiejkolwiek wiedzy na temat teologii biblijnej, na ocenę 3 (dst) - wykazuje podstawową wiedzę w w/w zakresie, na ocenę 4 (db) - wykazuje w dobrym stopniu wiedzę w w/w zakresie, na ocenę 5 (bdb) - wykazuje pełną wiedzę nt. temat teologii biblijnej oraz zna proces powstawania ksiąg biblijnych. Umiejętności TMA_U02 - posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów. na ocenę 2 (ndst) - nie potrafi samodzielnie zdobywać wiedzy i rozwijać profesjonalnych umiejętności w zakresie biblijnym, na ocenę 3 (dst) - wskazuje wybrane sposoby samodzielnego zdobywania wiedzy, na ocenę 4 (db) - omawia wybrane sposoby samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwoju profesjonalnych umiejętności, na ocenę 5 (bdb) - omawia różnorodne sposoby samodzielnego zdobywania wiedzy biblijnej i rozwoju profesjonalnych umiejętności. Kompetencje społeczne TMA_K02 - rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno‐duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny. na ocenę 2 (ndst) - nie rozumie potrzeby formacji religijno-duchowej i intelektualnej, na ocenę 3 (dst) – wykazuje potrzebę zdobywania wiedzy w stopniu dostatecznym, na ocenę 4 (db) – ma świadomość potrzeby formacji intelektualnej oraz religijno-duchowej oraz czyni to w praktyce, na ocenę 5 (bdb) - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego). TMA_K05 - ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów. na ocenę 2 (ndst) - nie wykazuje potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów małżeństwa i rodziny, na ocenę 3 (dst) - przytacza zasłyszane argumenty nt. interdyscyplinarnego podejścia w/w zakresie, na ocenę 4 (db) - uzasadnia sens i potrzebę interdyscyplinarnego podejścia i podaje przykłady współpracy dyscyplin, na ocenę 5 (bdb) - uzasadnia sens, wartość i potrzebę interdyscyplinarnego podejścia; samodzielnie planuje tę działalność i poszukuje możliwości jej realizacji, uwzględniając współpracę dyscyplin. Na ocenę końcową składają się: 1. obecność na zajęciach - dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność, każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia; 2. pisemna praca zaliczeniowa. 3. aktywny udział w zajęciach. 6 godzin: aktywny udział w ćwiczeniach 15 godzin: przygotowanie do ćwiczeń, samodzielna praca 4 godziny: przygotowanie pracy pisemnej RAZEM: 25 godzin ECTS: 1 PUNKT |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.