Teologia dogmatyczna między Wschodem i Zachodem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-FW-CTDW |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Teologia dogmatyczna między Wschodem i Zachodem |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | (tylko po angielsku) enter learning outcome code/codes |
Skrócony opis: |
kod dostepu do ćwiczeń WT-FW-CTDW - ćw. Teologia dogmatyczna między Wschodem i Zachodem : nz7ogzh https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3afca006c810384427831151280fcf0656%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=0b966f95-5e1a-4858-89c8-f7903fcb172f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 W czasie ćwiczeń zostanie przedstawione rozwój teologii na Wschodzie i Zachodzie. Podczas ćwiczeń będzie omówiony rozwój teologii na synodach i soborach. |
Pełny opis: |
Kluczowym słowem ćwiczeń jest paradoksalnie słowo: „między”. Nie ma bowiem czystego „Wschodu”, tak jak i czystego „Zachodu”. W trakcie ćwiczeń nie sposób nie uzmysłowić sobie wpływu na uprawianie teologii katolickiej myśli Jana Pawła II o Europie dwóch płuc. Koncepcja ta, trzymając się jego metafory, pozwoliła teologom chrześcijaństwa zachodniego na wzięcie większego oddechu, pomogła wpuścić świeże powietrze tradycji teologicznej wciąż nierozerwalnie związanej z kultem i kontemplacją. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. ks. Marek Dobrzeniecki, ks. Maciej Raczyński-Rożek, Teologia między Wschodem a Zachodem, Wydawnictwo WAM, Myśl Teologiczna, 2019 2. Dokumenty Soborów Powszechnych, t. 1-4 3. Acta Synodalia, t. 1-4 Literatura uzupełniająca: 1. Balthasar H.U. von, Antyrzymski resentyment. Papiestwo a Kościół, przeł. W. Szymona OP, Poznań 2004. 2. Belting H., Obraz i kult. Historia obrazu przed epoką sztuki, przeł. T. Zatorski, Gdańsk 2012. 3. Berschin W., Grecko-łacińskie średniowiecze. Od Hieronima do Mikołaja z Kuzy, przeł. i oprac. K. Liman, Gniezno 2003. 4. Bierdiajew N., Prawda prawosławia, „Znak” nr 453, luty 1993 5. Bułgakow S., Prawosławie. Zarys nauki Kościoła prawosławnego, przeł. H. Paprocki, Białystok−Warszawa 1992. 6.Czerski J., Boska liturgia św. Jana Chryzostoma. Wprowadzenie liturgiczno-biblijne do liturgii eucharystycznej Kościoła Wschodniego, Opole 1998 7. Feuerbach L., O istocie chrześcijaństwa, przeł. A. Landman, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1959. 8. Filarska B., Początki architektury chrześcijańskiej, Lublin 1983. 9.Janocha M., „Ars longa – ars aeterna”. O dwóch koncepcjach czasu w kulturze i sztuce europejskiej Zachodu i Wschodu, w: Poprzęcka M. (red.), Ars longa. Prace dedykowane pamięci profesora Jana Białostockiego, Warszawa 1999, ss. 151–168. 10.Janocha M., Między Wschodem i Zachodem. Przemiany nowożytnego malarstwaikonowego na Kresach Wschodnich na przykładzie tematu Przemienienia Pańskiego i Zstąpienia do Otchłani, w: Baranowski A.J. (red.), Sztuka pograniczy Rzeczypospolitej w okresie nowożytnym od XVI do XVIII wieku, Warszawa 1998, ss. 251–275. 11. Janocha M., Spotkanie Wschodu i Zachodu. Boże Narodzenie w polskim i ruskim malarstwie nowożytnym na kresach Rzeczpospolitej, w: Kotlarski G., Figura M. (red.), Oblicza Wschodu w kulturze polskiej, Poznań 1999. 12.Janocha M., Ukraińskie i białoruskie ikony świąteczne w dawnej Rzeczypospolitej. Problem kanonu, Warszawa 2001. 13.Łosski W., Teologia mistyczna Kościoła Wschodniego, przeł. M. Sczaniecka, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1989. 14.Špidlík T., Duchowość chrześcijańskiego Wschodu. Przewodnik systematyczny,przeł. L. Rodziewicz, Bratni Zew, Kraków 2005. 15. Špidlík T., Gargano I., Grossi V., Duchowość Ojców Kościoła, przeł. K. Franczyk, J. Serafin, K. Stopa, w: Historia duchowości, t. 3, Homo Dei, Kraków 2004. 16. Špidlík T., Myśl rosyjska. Inna wizja człowieka, przeł. J. Dembska, Wydawnictwo Księży Marianów, Warszawa 2000. 17. Дестивель И., Экуменизм в современном католическом учении: между историей и памятью, w: Сигов К.Б. (red.), Память и история: на перекрестке культур, Киев 2009. 18. Фаворский В., O композиции, „Творчество” 1967. 19. Иларион (Алфеев), Православие, t. 1−2, Москва 2008−2009 20. Корзо М., Украинская и белорусская катехетическая традиция конца XVI – XVIII вв.: становление, эволюция и проблема заимствований, Москва 2007. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student ma gruntowną wiedzę teologiczną, opartą na znajomości Pisma Świętego, patrystyki i historii Kościoła. Posiada rozwinięte umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy teologicznej i poszerzania własnych kompetencji oraz podejmowania autonomicznych działań, zmierzających do rozwoju intelektualnego i kierowania własnym rozwojem moralno-duchowym. Jest zdolny do czynnego uczestnictwa w życiu Kościoła w wymiarze lokalnym i globalnym |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest: 1) Obecność na 75 proc. zajęć. 2) Przygotowanie 15-minutowego przedłożenia na jeden z wybranych tematów TEMATY: (Praca własna studenta w I semestrze) SOBORY 1. Sobór Nicejski I + List Euzebiusza do swego Kościoła 2. Sobór Konstantynopolitański I 3. Sobór Efeski + List Kapreola z Kartaginy 4. Sobór Chalcedoński 5. Sobór Konstantynopolitański II 6. Sobór Konstantynopolitański III 7. Sobór Nicejski II 8. Sobór Konstantynopolitański IV + List Jana VIII do Focjusza 9. Sobór Laterański I, II i III 10. Sobór Laterański IV 11. Sobór Lyoński I + Bulla o złożeniu Fryderyka 12. Sobór Lyoński II 13. Sobór w Vienne 14. Sobór w Konstancji (1414-1418) + tezy Wiclefa i Husa 15. Sobór w Bazylei + w Ferrarze 16. Sobór we Florencji + w Rzymie 17. Sobór Laterański V 18. Sobór Trydencki (1545-1563) Sesja 1-5 19. Sobór Trydencki (1545-1563) Sesja 6-10 20. Sobór Trydencki (1545-1563) Sesja 11-16 21. Sobór Trydencki (1545-1563) Sesja 17- 22 22. Sobór Trydencki (1545-1563) Sesja 23-25 + Dokumenty Po Sesji 25/B 23. Sobór Watykański I 24. Sobór Watykański II Niektóre SYNODY (Praca własna studenta w II semestrze) I 1. JEROZOLIMA (ok. 50): tzw. «Synod Apostolski» 2. CEZAREA PALESTYŃSKA (Ok. 198) 3. KARTAGINA (15 maja 251) 4. RZYM (ok. 263) 5. ELWIRA (ok. 306) 6. ALEKSANDRIA (ok. 323) 7. GANGRA (ok. 340) 8. ANTIOCHIA (ok. 344/345) 9. RZYM (365/366) do SARAGOSSA (4 października 380) II 1. RZYM (382) 2. KAPUA (392) 3. KONSTANTYNOPOL (ok. 400) + TOLEDO I 4. KARTAGINA (25 sierpnia 403) 5. SALIQ, SELEUCJA-KTEZYFON 6. BYZACENA (418) III 1. TOURS (454) 2. RZYM (458) 3. TOURS (18 listopada 461) 4. GALIA = KARTAGINA IV według Collectio Hispana: (ok. 475-485) 5. RZYM (494/495) IV 1. AGDE (11 września 506) 2. GERONA (8 czerwca 517) 3. VAISON (5 listopada 529) 4. ORLEAN III (7 maja 538) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.