Teologia fundamentalna: Wyzwania wspołczesnej apologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-FW-CWA1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Teologia fundamentalna: Wyzwania wspołczesnej apologii |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PTE_W03 PTE_W08 PTE_U02 PTE_U04 PTE_U06 PTE_K03 |
Skrócony opis: |
Na ćwiczeniach przybliżone zostają studentom wyzwania współczesnej apologii. Uczymy się jak we współczesnym świecie bronić wiary i wartości chrześcijańskich. Poruszamy tematy związane głownie z apologią życia, Kościoła, analizujemy obecną sytuację i problemy Kościoła. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia mają na celu przybliżenie studentom eklezjologii zawartej w pracach Chestertona Zagadnienie: 1. Czym jest apologia 2. Historia apologii 3. Najważniejsi apologeci 4. Dzieła apologetyczne 5. Apologia życia 6. Czym jest Kościół 7. Apologia Kościoła jako wspólnoty wierzących 8. Kościół dziś 9. Wyzwania stojące przed współczesnym Kościołem |
Literatura: |
Artemiuk P., Renesans apologii, Płock 2016. Wąsek D. [red.], Wiara - wiarygodność, Kraków 2014. Artemiuk P. [red.], Islam. Apologia i dialog, Płock 2016. Artemiuk P. [red.], Teologia fundamentalna na straży tożsamości chrześcijaństwa, Płock 2017. Artemiuk P. [red.], Historia - wiara - nauka. Źródła poznania Jezusa Chrystusa, Płock 2018. Artemiuk P. [red.], Współczesny kontekst chrześcijaństwa, Płock 2016. Seweryniak H. [red.], Bronić czy dialogować, Płock 2016. Raport o Kościele w Polsce |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KOD DOSTEPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS: r7nlm68 Udział w ćwiczeniach - 10 godz. Lektura zalecanej literatury - 5 godz. Przygotowanie do zaliczenia - 3 godziny Na zaliczenie student: • zna terminologię nauk teologicznych i jej korzenie grecko-łacińskie • zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego • posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów • posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych • posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych • potrafi współdziałać i pracować w grupie • ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego • uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy Student nie zalicza przedmiotu gdy: • Nie zna terminologii nauk teologicznych • Nie zna zasad działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego • Nie posiada umiejętności badawczych z zakresu teologii, nie potrafi przeprowadzić analizy tekstów apologetycznych i teologicznych i przedstawić własnych wniosków tej analizy • Nie potrafi interpretować źródeł teologicznych • Nie potrafi wykorzystywać wiedzy z różnych dyscyplin teologicznych i nauk humanistycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w ćwiczeniach (lista obecności) Lektura zaproponowanej literatury przedmiotowej (ocenianie ciągłe) Praca własna zaproponowana na ćwiczeniach polegająca na interpretacji źródeł i tekstów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.