Podstawy webmasteringu- nowe technologie w misji Kościoła
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-FW-CWE |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy webmasteringu- nowe technologie w misji Kościoła |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efeStudent: -uzyskuje podstawową wiedzę na temat nowych technologii w duszpasterstwie parafialnym, -potrafi wykorzystywać nowe technologie w duszpasterstwie oraz w nauczaniu Kościoła.któw kształcenia |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest nauka wykorzystywania dostępnych technologii w duszpasterstwie w szczególności systemu Wordpress. Ukazanie w praktyczny sposób w jaki sposób Kościół widzi rolę nowych technologii (ze szczególnym uwzględnieniem mediów 2.0), w realizacji swojej misji, jak również ukazanie etycznych wyzwań jakie stoją przed twórcami tychże technologii i zagrożeń płynących z bezkrytycznego ich używania przez odbiorców. Zapoznanie się z nowymi technologiami i ich rolą w duszpasterstwie oraz różnymi formami ich wykorzystywania. |
Pełny opis: |
Szanowni Państwo, Przesyłam kod do zajęć Podstawy webmasteringu- nowe technologie w misji Kościoła. Kod do ćwiczeń ayac4gs Link do zespołu https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a6f6934cf220844ec8752496d95968aeb%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=1ae1d80a-f1d7-44cb-82ad-522ef56bfb91&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Benedykt XVI, Orędzie na 47 Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu (2013) 2. Franciszek, Przekaz ukazujący rodzinę, jako sprzyjające środowisko spotkania w bezinteresownej miłości, Orędzie na 49. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu 2015 r. 3. Jan Paweł II, Budować mosty, które jednoczą w prawdzie. Przemówienie do pracowników środków społecznego przekazu. Irlandia, 29 września 1979 roku, w: Dziennikarstwo według 4. Mordarski S., Media w działaniu. Funkcjonowanie środków społecznego przekazu w świetle nauczania Kościoła, Sandomierz-Kraków 2007. 5. Papieska Komisja ds. Środków Społecznego Przekazu, Instrukcja duszpasterska o środkach społecznego przekazu "Communio et progressio", 6. Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Etyka w reklamie, Watykan 1997. 7. Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Kościół a Internet , Watykan 2002. 8. Paweł VI, Komunikacja społeczna i ewangelizacja świata współczesnego, Orędzie na 8.Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu 1974 r. 9. Pokorna-Ignatowicz K., Kościół w świecie mediów, Kraków 2002. 10. Przybysz M., Wielebski T. (red.), Media w duszpasterstwie, Warszawa 2014. 11. Sobór Watykański II, Dekret o środkach społecznego przekazywania myśli "Inter mirifica", Watykan 1963. Uzupełniająca: 1. Baczyński A., Telewizja w służbie ewangelizacji, Kraków 1998. 2. Balon A., ABC redaktora pisma parafialnego, Częstochowa 1998. 3. Darin Barney, Społeczeństwo w sieci, Wydawnictwo Sic!, 2008, ss. 236. 4. Fabianiak-Czerniak Katarzyna, Internetowe media społecznościowe jako narzędzie public relations, w: Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych niepewności, red. K. Kubiak, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa 2012, ss. 173-194. 5. Głowacki B., Współczesne dziennikarstwo a etyka. Wybrane zagadnienia, w: Formy dziennikarstwa: miedzy odpowiedzialnością a sensacją, red: Kazimierza Wolnego-Zmorzyńskiego Krzysztofa Kowalika Katarzyny Bernat Mateusza Zimnocha, Towarzystwo Studiów Dziennikarskich, Warszawa - Kraków - Rzeszow 2015, ss. 78-88. 6. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe: Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN S.A, Warszawa-Kraków 2009, ss. 340. 7. Hajduk R., Apologetyka pastoralna. Duszpasterska odpowiedź Kościoła na wyzwania czasów współczesnych, Kraków 2009. 8. II Sobór Watykański, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym "Gaudium et spes". 9. Jan Paweł II, Posynodalna adhortacja apostolska o powołaniu i misji świeckich w Kościele i świecie "Christifideles laici", Watykan 1988. 10. Jaroszyński Piotr, Kultura a oddziaływanie mediów, w: Nasz Dziennik, z 7 kwietnia 2001. 11. Kamiński R. (red.), Teologia pastoralna fundamentalna, t. 1, Lublin 2000. 12. Kloch J.., Kościół w Polsce wobec WEB 2.0, Kielce 2013. 13. Kościół. Stereotypy, uprzedzenia, manipulacje, red. Marcin Przeciszewski, Gaudium, Lublin 2012, ss. 236. 14. Lepa A., Mity i obrazy, Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie,, Łódz 2001, ss. 96. 15. Lepa A., Świat manipulacji, Częstochowa 2011, ss. 255. 16. Lepa A., Świat propagandy, Częstochowa 2008, ss. 184. 17. Lepa A., Terror medialny czy upiór totalitaryzmu?, w: Nasz Dziennik z 6 września 2014. 18. Lewek A., Media i dziennikarstwo w nauczaniu Jana Pawła II, Warszawa 2008. 19. Lewek A., Podstawy edukacji medialnej i dziennikarstwa, Warszawa 2005. 20. Maciaszek Paweł, Nowa ewangelizacja przez nowe media, w: Kultura-Media-Teologia, 2012, nr 11, ss. 8-17. 21. Robak M., Zarzućcie sieć: chrześcijanie wobec wyzwań Internetu, Warszawa 2001. 22. Wedziuk M., Kościół rodzina media, Wydawnictwo Sióstr Loretanek, Warszawa, ss. 288. 23. Znyk P., Od komunikacji do manipulacji, Kezmarok 2008. ss. 222 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: -wyjaśnia istotę i zadania teologii pastoralnej i duszpasterstwa, -posiada wiedzę dotyczącą nauczania Magisterium w zakresie mediów i nowych technologii, -ma podstawową wiedzę n/t roli technologii (szczególnie mediów 2.0.) w realizacji misji Kościoła, -rozumie znaczenie etycznego działania w mediach, -ma podstawową wiedzę o możliwości i zakresie manipulacji w mediach. Umiejętności: -potrafi z Magisterium wyprowadzać zasady działalności zbawczej Kościoła, -potrafi analizować i wykorzystywać w praktyce zalecenia Magisterium dotyczące wykorzystania nowych technologii w duszpasterstwie, -potrafi definiować i oceniać technologie pod względem realizacji misji Kościół, -potrafi zauważać metody manipulacyjne stosowane w środkach społecznego przekazu, -twórczo wykorzystuje media w duszpasterstwie, uwzględniając najnowsze osiągnięcia technologiczne. Kompetencje: -docenia interdyscyplinarne podejście do rozwiązywania problemów metodologicznych, -ma świadomość korzyści i zagrożeń wynikających z wykorzystywania nowych technologii i jest otwarty na stosowanie ich w realizacji misji Kościoła, -potrafi sam stworzyć materiał do emisji w mediach wykorzystywanych przez duszpasterstwo. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: Prowadzenie ćwiczeń dotyczących poszczególnych tematów będzie się odbywało za pomocą następujących metod: metoda podającej (wykład informacyjny, i konwersatoryjny), eksponującej (pokaz, prezentacja) oraz metoda partycypacyjna (aktywny udział w ćwiczeniach). Kryteria oceny: Podstawą zaliczenia przedmiotu jest twórcza obecność na ćwiczeniach oraz przygotowanie prezentacji dotyczącej jednego z dokumentów Kościoła poruszającego kwestię nowych technologii w duszpasterstwie lub/i materiału wideo bądź innej formy multimedialnej zaproponowanej przez studenta |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.