(in Polish) Duszpasterstwo hospicyjne
General data
Course ID: | WT-FW-CWI3 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Duszpasterstwo hospicyjne |
Organizational unit: | Institute of General Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest przedstawienie teologicznych, duchowych i psychologicznych podstaw duszpasterstwa hospicyjnego. Zapoznanie się jak w perspektywie historycznej ukształtował się współczesny ruch hospicyjny dorosłych i dzieci. Student dostrzeże i przeanalizuje dylematy etyczne w opiece paliatywnej i hospicyjnej, jak również pozna istotę duszpasterstwa hospicyjnego. Student zdobędzie praktyczne umiejętności towarzyszenia dziecku terminalnie choremu, osobom u schyłku życia, ich rodzinom, a także osobom przeżywającym proces żałoby. |
Full description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest przedstawienie teologicznych i psychologicznych podstaw duszpasterstwa hospicyjnego, które jest działalnością zbawczą Kościoła, podejmowaną zespołowo wobec i z człowiekiem w terminalnej fazie choroby, obejmującą również rodzinę chorego w okresie preinatalnym, jak również po jego śmierci. W ramach prowadzonych zajęć zostaną wskazane typowe struktury i instytucje społeczne, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które składają się na opiekę paliatywną i hospicyjną. Poznawane treści będą również przybliżały jak w perspektywie historycznej ukształtował się współczesne duszpasterstwo hospicyjne. Zostaną przybliżone założenia ruchu hospicyjnego i opieki paliatywnej. W ramach zajęć zostanie omówiona istota duszpasterstwa hospicyjnego, medyczne oraz pozamedyczne wymiary opieki paliatywno-hospicyjnej, wskazania Magisterium Kościoła odnośnie tematu, oraz konkretne sposoby dotyczące towarzyszenia osobom terminalnym i ich rodzinom. Zostanie również podjęta tematyka towarzyszenia osobom przeżywającym proces żałoby. Celem przedmiotu jest również zdobycie umiejętności w dostrzeżeniu i przeanalizowaniu dylematów etycznych w opiece i duszpasterstwie hospicyjnym, oraz dokonanie przez studenta samooceny własnych kompetencji i udoskonalenie umiejętności. |
Bibliography: |
(in Polish) gisterium Kościoła: 1. Jan Paweł II, List apostolski Salvifici doloris. O chrześcijańskim sensie ludzkiego cierpienia, Watykan 1984. 2. Jan Paweł II, Encyklika Evangelium vitae. O wartości i nienaruszalności życia ludzkiego, Watykan 1995. 3. Benedykt XVI, Orędzie na XV Śwatowy Dzień Chorego 2007. Duchowa i duszpasterska troska o nieuleczalnie chorch, Watykan 2006. 4. Kongregacja Nauki Wiary, Deklaracja Iura et bona. O eutanazji, Watykan 1980. 5. Papieska Rada Cor Unum, Niektóre kwestie etyczne odnoszące się do ciężko chorych i umierających, Watykan 1981. 6. Papieska Rada ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia, Karta Pracowników Służby Zdrowia, Watykan 1995. 7. Kongregacja Nauki Wiary, Odpowiedzi na pytania dotyczące sztucznego odżywiania i nawadniania, Watykan 2007. 8. Sakramenty chorych. Obrzędy i duszpasterstwo, Katowice 1998. Literatura pomocnicza: 1. Bartoszek A., Człowiek w obliczu cierpienia i umierania. Moralne aspekty opieki paliatywnej, Katowice 2000. 2. Binnebesel J., Janowicz A., Krakowiak P., Paczkowska A., (red.), Pozamedyczne aspekty opieki paliatywno-hospicyjnej, Gdańsk 2010. 3. Bartoszewska E., Formy pomocy dziecku nieuleczalnie choremu i jego rodzinie w hospicjum, Kraków 2005. 4. Binnebesel J., Opieka nad dziećmi i młodzieżą z chorobą nowotworową – w oczach pacjenta, Toruń 2003. 5. Binnebesel J., Bohdan Z., Krakowiak P., Krzyżanowski D., Paczkowska A., Stolarczyk A., Przewlekle chore dziecko w domu. Podręcznik dla rodziny i opiekunów, Gdańsk 2012. 6. Goldman A., Care of the Dying Child, Oxford 1994. 7. Herbert M., Żałoba w rodzinie. Jak pomóc cierpiącym dzieciom i ich rodzinom, Gdańsk 2005. 8. Kalinowski M., Duszpasterstwo hospicyjne, Lublin 2001. 9. Kalinowski M., Wspólnoty nadziei, Lublin 2007. 10. Kostek M., Wolontariat w hospicjum impulsem do zmiany w człowieku?, Lublin 2010. 11. Krakowiak P., Modlińska A., Binnebesel J. (red.), Podrecznik koordynatora wolontariatu hospicyjnego, Gdańsk 2008. 12. Krakowiak P., Strata, osierocenie i żałoba. Poradnik dla pomagających i dla osób w żałobie, Gdańsk 2008. 13. Krakowiak P., Zdążyć z prawdą,Gdańsk 2006. 14. Krakowiak P., Krzyżanowski D., Modlińska A. (red.) Przewlekle chory w domu. Poradnik dla rodzin i opiekunów, Gdańsk 2010. 15. Kubler-Ross E., Rozmowy o śmierci i umieraniu, Poznań 2007. 16. Szot L., Obecni do konca, Warszawa 2010. 17. Szot L., Ruch hospicyjny jako odpowiedz na bezradnosc w obliczu umierania i smierci, w: Opieka i pomoc społeczna wobec wyzwan współczesnosci, W. Walc, B. Szluz, I. Marczykowska red., Rzeszów 2008, s. 310 - 319. 18. Szczepaniak L., Troska o dziecko umierające w szpitalu. Studium z pogranicza medycyny i teologii moralnej, Kraków 2008. 19. Walden–Gałuszko K. de, (red.) Podstawy opieki paliatywnej, Warszawa 2006. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) 1. Student zna teologiczne, duchowe i psychologiczne podstawy duszpasterstwa hospicyjnego 2. Student definiuje pojęcie opieki duszpasterskiej i jej cele 3. Student rozumie potrzebę duszpasterskiej opieki preinatalnej, oraz towarzyszenie rodzinie w żałobie. 4.Student opisuje sytuację człowieka terminalnie chorego. 5. Student charakteryzuje wsparcie hospicyjne, jego przebieg i trudności z nim związane 6. Student posługuje się poprawną terminologią oraz zasadami komunikacji dotyczącymi opieki paliatywnej 7. Student dobiera formy pomocy osobie chorej i jej rodzinie 8. Student jest chętny do wolontaryjnej pomocy osobom terminalnie chorym i ich rodzinom oraz animuje tę pomoc. 9. Student zna treść podstawowych dokumentów Magisterium Kościoła odnoszących się do duszpasterstwa chorych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Prowadzenie ćwiczeń dotyczących poszczególnych tematów będzie odbywało się za pomocą następujących metod: -metoda podająca (wykład informacyjny i konserwatoryjny) -metoda eksponująca (pokaz, prezentacja multimedialna) -metoda partycypacyjna (aktywny udział w ćwiczeniach, dyskusja, praca indywidualna, praca w grupach) |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.