Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Duszpasterstwo hospicyjne

General data

Course ID: WT-FW-CWI3
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Duszpasterstwo hospicyjne
Organizational unit: Institute of General Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest przedstawienie teologicznych, duchowych i psychologicznych podstaw duszpasterstwa hospicyjnego. Zapoznanie się jak w perspektywie historycznej ukształtował się współczesny ruch hospicyjny dorosłych i dzieci. Student dostrzeże i przeanalizuje dylematy etyczne w opiece paliatywnej i hospicyjnej, jak również pozna istotę duszpasterstwa hospicyjnego. Student zdobędzie praktyczne umiejętności towarzyszenia dziecku terminalnie choremu, osobom u schyłku życia, ich rodzinom, a także osobom przeżywającym proces żałoby.

Full description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest przedstawienie teologicznych i psychologicznych podstaw duszpasterstwa hospicyjnego, które jest działalnością zbawczą Kościoła, podejmowaną zespołowo wobec i z człowiekiem w terminalnej fazie choroby, obejmującą również rodzinę chorego w okresie preinatalnym, jak również po jego śmierci. W ramach prowadzonych zajęć zostaną wskazane typowe struktury i instytucje społeczne, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które składają się na opiekę paliatywną i hospicyjną. Poznawane treści będą również przybliżały jak w perspektywie historycznej ukształtował się współczesne duszpasterstwo hospicyjne. Zostaną przybliżone założenia ruchu hospicyjnego i opieki paliatywnej. W ramach zajęć zostanie omówiona istota duszpasterstwa hospicyjnego, medyczne oraz pozamedyczne wymiary opieki paliatywno-hospicyjnej, wskazania Magisterium Kościoła odnośnie tematu, oraz konkretne sposoby dotyczące towarzyszenia osobom terminalnym i ich rodzinom. Zostanie również podjęta tematyka towarzyszenia osobom przeżywającym proces żałoby. Celem przedmiotu jest również zdobycie umiejętności w dostrzeżeniu i przeanalizowaniu dylematów etycznych w opiece i duszpasterstwie hospicyjnym, oraz dokonanie przez studenta samooceny własnych kompetencji i udoskonalenie umiejętności.

Bibliography: (in Polish)

gisterium Kościoła:

1. Jan Paweł II, List apostolski Salvifici doloris. O chrześcijańskim sensie ludzkiego cierpienia, Watykan 1984.

2. Jan Paweł II, Encyklika Evangelium vitae. O wartości i nienaruszalności życia ludzkiego, Watykan 1995.

3. Benedykt XVI, Orędzie na XV Śwatowy Dzień Chorego 2007. Duchowa i duszpasterska troska o nieuleczalnie chorch, Watykan 2006.

4. Kongregacja Nauki Wiary, Deklaracja Iura et bona. O eutanazji, Watykan 1980.

5. Papieska Rada Cor Unum, Niektóre kwestie etyczne odnoszące się do ciężko chorych i umierających, Watykan 1981.

6. Papieska Rada ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia, Karta Pracowników Służby Zdrowia, Watykan 1995.

7. Kongregacja Nauki Wiary, Odpowiedzi na pytania dotyczące sztucznego odżywiania i nawadniania, Watykan 2007.

8. Sakramenty chorych. Obrzędy i duszpasterstwo, Katowice 1998.

Literatura pomocnicza:

1. Bartoszek A., Człowiek w obliczu cierpienia i umierania. Moralne aspekty opieki paliatywnej, Katowice 2000.

2. Binnebesel J., Janowicz A., Krakowiak P., Paczkowska A., (red.), Pozamedyczne aspekty opieki paliatywno-hospicyjnej, Gdańsk 2010.

3. Bartoszewska E., Formy pomocy dziecku nieuleczalnie choremu i jego rodzinie w hospicjum, Kraków 2005.

4. Binnebesel J., Opieka nad dziećmi i młodzieżą z chorobą nowotworową – w oczach pacjenta, Toruń 2003.

5. Binnebesel J., Bohdan Z., Krakowiak P., Krzyżanowski D., Paczkowska A., Stolarczyk A., Przewlekle chore dziecko w domu. Podręcznik dla rodziny i opiekunów, Gdańsk 2012.

6. Goldman A., Care of the Dying Child, Oxford 1994.

7. Herbert M., Żałoba w rodzinie. Jak pomóc cierpiącym dzieciom i ich rodzinom, Gdańsk 2005.

8. Kalinowski M., Duszpasterstwo hospicyjne, Lublin 2001.

9. Kalinowski M., Wspólnoty nadziei, Lublin 2007.

10. Kostek M., Wolontariat w hospicjum impulsem do zmiany w człowieku?, Lublin 2010.

11. Krakowiak P., Modlińska A., Binnebesel J. (red.), Podrecznik koordynatora wolontariatu hospicyjnego, Gdańsk 2008.

12. Krakowiak P., Strata, osierocenie i żałoba. Poradnik dla pomagających i dla osób w żałobie, Gdańsk 2008.

13. Krakowiak P., Zdążyć z prawdą,Gdańsk 2006.

14. Krakowiak P., Krzyżanowski D., Modlińska A. (red.) Przewlekle chory w domu. Poradnik dla rodzin i opiekunów, Gdańsk 2010.

15. Kubler-Ross E., Rozmowy o śmierci i umieraniu, Poznań 2007.

16. Szot L., Obecni do konca, Warszawa 2010.

17. Szot L., Ruch hospicyjny jako odpowiedz na bezradnosc w obliczu umierania i smierci, w: Opieka i pomoc społeczna wobec wyzwan współczesnosci, W. Walc, B. Szluz, I. Marczykowska red., Rzeszów 2008, s. 310 - 319.

18. Szczepaniak L., Troska o dziecko umierające w szpitalu. Studium z pogranicza medycyny i teologii moralnej, Kraków 2008.

19. Walden–Gałuszko K. de, (red.) Podstawy opieki paliatywnej, Warszawa 2006.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

1. Student zna teologiczne, duchowe i psychologiczne podstawy duszpasterstwa hospicyjnego

2. Student definiuje pojęcie opieki duszpasterskiej i jej cele

3. Student rozumie potrzebę duszpasterskiej opieki preinatalnej, oraz towarzyszenie rodzinie w żałobie.

4.Student opisuje sytuację człowieka terminalnie chorego.

5. Student charakteryzuje wsparcie hospicyjne, jego przebieg i trudności z nim związane

6. Student posługuje się poprawną terminologią oraz zasadami komunikacji dotyczącymi opieki paliatywnej

7. Student dobiera formy pomocy osobie chorej i jej rodzinie

8. Student jest chętny do wolontaryjnej pomocy osobom terminalnie chorym i ich rodzinom oraz animuje tę pomoc.

9. Student zna treść podstawowych dokumentów Magisterium Kościoła odnoszących się do duszpasterstwa chorych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Prowadzenie ćwiczeń dotyczących poszczególnych tematów będzie odbywało się za pomocą następujących metod:

-metoda podająca (wykład informacyjny i konserwatoryjny)

-metoda eksponująca (pokaz, prezentacja multimedialna)

-metoda partycypacyjna (aktywny udział w ćwiczeniach, dyskusja, praca indywidualna, praca w grupach)

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)