(in Polish) Teologia pastoralna: Rodzina podmiotem duszpasterstwa
General data
Course ID: | WT-FW-CWY7 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Teologia pastoralna: Rodzina podmiotem duszpasterstwa |
Organizational unit: | Institute of General Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z podmiotem duszpasterstwa, którym jest rodzina, w oparciu o encyklikę "Familiaris consortio" oraz odhortację "Amoris laetitiae" |
Full description: |
(in Polish) zakres tematów: 1. Duszpasterstwo rodzin - pojęcie i rozwój. 2. Określenie rodziny jako podmiotu duszpasterstwa. 3. Boży zamysł wobec małżeństwa i rodziny. 4. Rewolucja kulturowa wobec rodziny. 5. Rodzina w świecie współczesnym – analiza pastoralna i socjologiczna. |
Bibliography: |
(in Polish) a) podstawowa Adhortacja Apostolska “Familiaris consortio”, Adhortacja Apostolska “Amoris laetitia”, Encyklika “Humanae vitae”, Kamiński R. Pyźlak G., Goleń J., Duszpasterstwo rodzin, refleksja naukowa i działalność pastoralna, Lublin 2013. Konferencja Episkopatu Polski, Wytyczne pastoralne do Adhortacji “Amoris laetitia”, Warszawa 2018 r. Goleń J. (red.), Towarzyszyć małżeństwu I rodzinie. Inspiracje adhortacji apostolskiej “Amoris laetitia” dla duszpasterstwa rodzin, Lublin 2018 r. Zarembski Z., Wskazania papieża Franciszka dla duszpasterstwa rodzin, „Duszpasterstwo w świetle nauczania papieża Franciszka”, red. D. Lipiec, Lublin 2015 r. b) uzupełniająca Bieleń R., Duszpasterstwo rodzin we współczesnej Polsce, Lublin 2001; Mierzwiński B., Elementy teologii praktycznej małżeństwa i rodziny, w: K. Majdański (red.), Teologia małżeństwa i rodziny, Warszawa 1980, s. 157-253; Szafrański A., Małżeństwo i rodzina w świetle nauki Kościoła i współczesnej teologii, Lublin 1985; Dyrektorium Duszpasterstwa Rodzin, Warszawa 2003. Mierzwiński B., Wilk J., Bieleń R., Duszpasterstwo Rodzin, w: Kamiński R. (red.), Teologia pastoralna, t. 2, Lublin 2002, s. 403-442. Buxakowski J., Wprowadzenie do teologii duszpasterstwa rodzin, Pelplin 1999., |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza TMA_W07 – ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii praktycznej; TMA_W11 - ma pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego; zna także katolicką naukę społeczną; Umiejętności TMA_U01 – potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej; TMA_U09 – posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów zaczerpniętych z literatury, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań; Kompetencje społeczne TMA_K03 – potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; TMA_K05 – ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na zaliczenie Wiedza Student posiada uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii praktycznej. Zna współczesne nauczanie Kościoła katolickiego oraz katolicką naukę społeczną. Umiejętności Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów zaczerpniętych z literatury, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań; Kompetencje społeczne Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów. Nie zaliczenie Wiedza Student nie posiada uporządkowanej, pogłębionej, prowadzącej do specjalizacji, szczegółowej wiedzy z zakresu teologii praktycznej. Nie zna współczesnego nauczania Kościoła katolickiego oraz katolickiej naukę społeczną. Umiejętności Student nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej. Nie posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów zaczerpniętych z literatury, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań; Kompetencje społeczne Student nie potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.