Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Didactics and Catechetical Methodology

General data

Course ID: WT-FW-DY
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Didactics and Catechetical Methodology
Name in Polish: Dydaktyka i metodyka katechezy
Organizational unit: Institute of General Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Przedmiot ma na celu wyposażenie studentów w podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu dydaktyki ogólnej i katechetycznej umożliwiające podjęcie pracy na stanowisku katechety i nauczyciela religii w szkole.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

1. Główne pojęcia dydaktyczne.

2. Dydaktyka ogólna. Dydaktyka katechezy, jej przedmiot i zadania.

3. proces dydaktyczny i jego ogniwa.

4. Zasady dydaktyczne w procesie katechetycznym.

5. Metody nauczania-uczenia się w procesie katechetycznym.

6. Środki dydaktyczne w katechezie.

7. Dyydaktyczno-wychowawcze wykorzystanie sprawdzania i oceniania.

8. Przygotowanie się bliższe do lekcji. Hospitacje. Planowanie dydaktyczne. Konspekt.

Metody oceny:

Pisemna praca roczna. Końcowy egzamin ustny.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Kubik W., Zarys dydaktyki katechetycznej, Kraków 1990;

Kruszewski K. Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 2007;

Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1998;

Szpet J., Dydaktyka katechezy, Poznań 1999;

Literatura uzupełniająca:

Aktywizowanie katechizowanych, red. S. Kulpaczyński, Lublin 1997;

Edwards C., Dyscyplina kierowania klasą, Warszawa2006;

Metody aktywizujące w katechezie, red. Z. Barciński i in, Cz. I-IV, Lublin 2001;

Niemirko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007;

Półturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli,Toruń 1998;

Szpet J., Vademecum katechety, Poznań 2000;

Śnieżyński M., Dialog edukacyjny, Kraków 2001;

Śnieżyński M., Zarys dydaktyki dialogu, Kraków 1997.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Efekty kształcenia:

Po zakończeniu zajęć student

w zakresie wiedzy: zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej i katechetycznej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego (TMA_W08);

w zakresie umiejętności: posiada umiejetność merytorycznego argumentowania i prowadzenia dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów zaczerpniętych z literatury, formułowania własnych wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań (TMA_U09); potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego (TMA_U15);

w zakresie kompetencji społecznych: rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny (TMA_K02); potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (TMA_K03).

Opis ECTS:

Udział aktywny w wykładach.

Praca własna studenta.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Efekty kształcenia w zakresie wiedzy:

Na ocenę:

Ndst (2): Nie zna podstawowych pojęć z zakresu dydaktyki ogólnej i katechetycznej.

Dst (3): Zna kluczowe pojęcia z zakresu dydaktyki ogólnej i katechetycznej.

Db (4): Poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu dydaktyki ogólnej i katechetycznej.

Bdb (5): Precyzyjnie definiuje pojęcia z zakresu dydaktyki ogólnej i katechetycznej.

W zakresie umiejętności:

Na ocenę:

Ndst (2): Podstawowych pojęć z zakresu dydaktyki ogólnej i katechetycznej nie potrafi odnieść do procesu dydaktyczno-katechetycznego.

Dst (3): Kluczowe pojęcia z zakresu dydaktyki ogólnej i katechetycznej

potrafi ogólnikowo odnieść do procesu dydaktyczno-katechetycznego.

Db (4): Potrafi praktycznie wykorzystać większość pojęć z zakresu dydaktyki ogólnej i katechetycznej.

Bdb (5): Posiada własne, twórcze, efektywne, praktyczne podejście do wykorzystania pojęć z zakresu dydaktyki ogólnej i katechetycznej.

W zakresie kompetencji społecznych:

Na ocenę:

Ndst (2): nie rozumie potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, nie potrafi krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny, nie widzi swoich możliwości współpracy w grupie i pełnienia w niej różnych ról.

Dst (3): Działalność dydaktyczno-katechetyczną Kościoła w formie katechezy parafialnej i szkolnego nauczania religii analizuje pobieżnie.

Db (4): Rozumie i docenia znaczenie uwzględniania osiągnięć dydaktyki ogólnej i katechetycznej w realizacji ewangelizacyjnej misji Kościoła, poprawnie analizuje postulaty dydaktyczno-katechtyczne, wyciąga wnioski.

Bdb (5): Widzi swoją rolę i sposoby współpracy w zespole dla realizacji ewangelizacyjnej i katechetycznej misji Kościoła. Wnikliwie analizuje dydaktyczno-katechetyczne postulaty oraz pojawiające się współcześnie trudności w procesie dydaktycznym katechezy parafialnej i nauczania religii w szkole, wyciąga właściwe wnioski.

Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin końcowy.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiagnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.

O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:

- pisemna praca kontrolna: dst - dst plus - 50-60%, db - db plus - 60-85%, bdb - 85-100%

-egzamin końcowy: dst - dst plus - 50-60%, db - db plus - 60-85%, bdb - 85-100%

obecności na zajęciach: dst - od 60%, db - 60-95%, bdb - 95-100%

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)