Didactics and Catechetical Methodology
General data
Course ID: | WT-FW-DY |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Didactics and Catechetical Methodology |
Name in Polish: | Dydaktyka i metodyka katechezy |
Organizational unit: | Institute of General Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot ma na celu wyposażenie studentów w podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu dydaktyki ogólnej i katechetycznej umożliwiające podjęcie pracy na stanowisku katechety i nauczyciela religii w szkole. |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: 1. Główne pojęcia dydaktyczne. 2. Dydaktyka ogólna. Dydaktyka katechezy, jej przedmiot i zadania. 3. proces dydaktyczny i jego ogniwa. 4. Zasady dydaktyczne w procesie katechetycznym. 5. Metody nauczania-uczenia się w procesie katechetycznym. 6. Środki dydaktyczne w katechezie. 7. Dyydaktyczno-wychowawcze wykorzystanie sprawdzania i oceniania. 8. Przygotowanie się bliższe do lekcji. Hospitacje. Planowanie dydaktyczne. Konspekt. Metody oceny: Pisemna praca roczna. Końcowy egzamin ustny. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Kubik W., Zarys dydaktyki katechetycznej, Kraków 1990; Kruszewski K. Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 2007; Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1998; Szpet J., Dydaktyka katechezy, Poznań 1999; Literatura uzupełniająca: Aktywizowanie katechizowanych, red. S. Kulpaczyński, Lublin 1997; Edwards C., Dyscyplina kierowania klasą, Warszawa2006; Metody aktywizujące w katechezie, red. Z. Barciński i in, Cz. I-IV, Lublin 2001; Niemirko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007; Półturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli,Toruń 1998; Szpet J., Vademecum katechety, Poznań 2000; Śnieżyński M., Dialog edukacyjny, Kraków 2001; Śnieżyński M., Zarys dydaktyki dialogu, Kraków 1997. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty kształcenia: Po zakończeniu zajęć student w zakresie wiedzy: zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej i katechetycznej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego (TMA_W08); w zakresie umiejętności: posiada umiejetność merytorycznego argumentowania i prowadzenia dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów zaczerpniętych z literatury, formułowania własnych wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań (TMA_U09); potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego (TMA_U15); w zakresie kompetencji społecznych: rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny (TMA_K02); potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (TMA_K03). Opis ECTS: Udział aktywny w wykładach. Praca własna studenta. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Efekty kształcenia w zakresie wiedzy: Na ocenę: Ndst (2): Nie zna podstawowych pojęć z zakresu dydaktyki ogólnej i katechetycznej. Dst (3): Zna kluczowe pojęcia z zakresu dydaktyki ogólnej i katechetycznej. Db (4): Poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu dydaktyki ogólnej i katechetycznej. Bdb (5): Precyzyjnie definiuje pojęcia z zakresu dydaktyki ogólnej i katechetycznej. W zakresie umiejętności: Na ocenę: Ndst (2): Podstawowych pojęć z zakresu dydaktyki ogólnej i katechetycznej nie potrafi odnieść do procesu dydaktyczno-katechetycznego. Dst (3): Kluczowe pojęcia z zakresu dydaktyki ogólnej i katechetycznej potrafi ogólnikowo odnieść do procesu dydaktyczno-katechetycznego. Db (4): Potrafi praktycznie wykorzystać większość pojęć z zakresu dydaktyki ogólnej i katechetycznej. Bdb (5): Posiada własne, twórcze, efektywne, praktyczne podejście do wykorzystania pojęć z zakresu dydaktyki ogólnej i katechetycznej. W zakresie kompetencji społecznych: Na ocenę: Ndst (2): nie rozumie potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, nie potrafi krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny, nie widzi swoich możliwości współpracy w grupie i pełnienia w niej różnych ról. Dst (3): Działalność dydaktyczno-katechetyczną Kościoła w formie katechezy parafialnej i szkolnego nauczania religii analizuje pobieżnie. Db (4): Rozumie i docenia znaczenie uwzględniania osiągnięć dydaktyki ogólnej i katechetycznej w realizacji ewangelizacyjnej misji Kościoła, poprawnie analizuje postulaty dydaktyczno-katechtyczne, wyciąga wnioski. Bdb (5): Widzi swoją rolę i sposoby współpracy w zespole dla realizacji ewangelizacyjnej i katechetycznej misji Kościoła. Wnikliwie analizuje dydaktyczno-katechetyczne postulaty oraz pojawiające się współcześnie trudności w procesie dydaktycznym katechezy parafialnej i nauczania religii w szkole, wyciąga właściwe wnioski. Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin końcowy. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiagnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z: - pisemna praca kontrolna: dst - dst plus - 50-60%, db - db plus - 60-85%, bdb - 85-100% -egzamin końcowy: dst - dst plus - 50-60%, db - db plus - 60-85%, bdb - 85-100% obecności na zajęciach: dst - od 60%, db - 60-95%, bdb - 95-100% |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.