Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Filozofia przyrody i antropologia filozoficzna

General data

Course ID: WT-FW-FA
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religion and theology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Filozofia przyrody i antropologia filozoficzna
Organizational unit: Institute of General Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

philosophy

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Filozofia jako nauka i jej działy. Jońscy filozofowie przyrody. Demokryt. Platon. Arystoteles. Wszechświat i człowiek. Wszechświat i ewolucja. Wszechświat i sens. Antropologia filozoficzna jako dyscyplina filozofii. Główne filozoficzne koncepcje człowieka.

Full description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z historią filozofii przyrody i antropologią filozoficzną, nabycie umiejętności rozpoznawania głównych problemów filozoficznych oraz doskonale kompetencji krytycznego myślenia.

Bibliography: (in Polish)

Tajemnice natury. Zarys filozofii przyrody, G. Bugajak, J. Kukowski, A. Latawiec, A Lemańska, D. Ługowska, A. Świeżyński, 2009.

M. Heller, T. Pabjan, Elementy filozofii przyrody, 2007.

M. Heller, Filozofia przyrody. Zarys historyczny, 2004.

M. Heller, Filozofia i Wszechświat, 2006.

L. Wciórka, Filozofia przyrody, 1993.

Ch. Delsol, Czym jest człowieka? Kurs antropologii dla niewtajemniczonych, 2011.

R. Ingarden, Książeczka o człowieku, 1987.

S. Kowalczyk, Zarys filozofii człowieka, 1990.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Kod dostępu do MS Teams: ozofb9t

W1 – student zna główne kierunki filozofii przyrody i antropologii filozoficznej

W2 – student rozpoznaje główne spory w filozofii przyrody i antropologii filozoficznej

W3 – student zna głównych myślicieli filozoficznych z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej

W4 – student zna główne pojęcia z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej

W5 – student zna ewolucję pojęć filozoficznych z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej

U1 – student analizuje teksty filozoficzne z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej

U2 – student porównuje szkoły filozoficzne z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej

U3 – student ocenia argumentację filozoficzną z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej

U4 – student klasyfikuje poglądy filozoficzne z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej

U5 - student poddaje krytyce stanowiska filozoficzne z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej

K1 – student zachowuje postawę krytyczną

K2 – student jest otwarty na zmianę swoich postaw

K3 – student dyskutuje merytorycznie

K4 – student jest gotowy do jasnego wyrażania swoich opinii

K5 – student docenia wagę merytorycznej dyskusji

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Efekt W1, W2, W3

- na ocenę bardzo dobrą student doskonale zna główne kierunki filozofii przyrody i antropologii filozoficznej, rozpoznaje główne spory w ich łonie

- na ocenę dobrą student zna główne kierunki filozofii przyrody i antropologii filozoficznej, rozpoznaje główne spory w ich łonie

- na ocenę dostateczną student zna podstawową myśli filozoficzną w zakresie filozofii przyrody i antropologii filozoficznej, rozpoznaje główne spory w ich łonie

Efekt W4, W5

- na ocenę bardzo dobrą student zna pełną ewolucję pojęć filozoficznych z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej

- na ocenę dobrą student zna ewolucję większości pojęć filozoficznych z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej

- na ocenę dostateczną student zna ewolucję podstawowych pojęć filozoficznych z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej

Efekt U1, U2, U3

- na ocenę bardzo dobrą student dokładnie analizuje teksty filozoficzne z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej, porównuje szkoły filozoficzne z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej, ocenia argumentację filozoficzną z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej

- na ocenę dobrą student analizuje poprawnie teksty filozoficzne z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej, porównuje szkoły filozoficzne z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej, ocenia argumentację filozoficzną z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej

- na ocenę dostateczną student analizuje podstawowe teksty filozoficzne z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej, porównuje szkoły filozoficzne z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej, ocenia argumentację filozoficzną z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej

Efekt U4, U5

- na ocenę bardzo dobrą student klasyfikuje wszystkie poglądy filozoficzne z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej oraz poddaje je krytyce

- na ocenę dobrą student klasyfikuje wybrane poglądy filozoficzne z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej oraz poddaje je krytyce

- na ocenę dostateczną student klasyfikuje podstawowe poglądy filozoficzne z zakresu filozofii przyrody i antropologii filozoficznej oraz poddaje je krytyce

Efekt K1, K2, K3. K4, K5

- na ocenę bardzo dobrą student zachowuje postawę krytyczną, dyskutuje merytorycznie, jest gotowy do jasnego wyrażania swoich opinii

- na ocenę dobrą student w wysokim stopniu zachowuje postawę krytyczną, dyskutuje merytorycznie, jest gotowy do jasnego wyrażania swoich opinii

- na ocenę dostateczną student zachowuje w sposób podstawowy postawę krytyczną, dyskutuje merytorycznie, jest gotowy do jasnego wyrażania swoich opinii

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 15 hours more information
Coordinators: Bartosz Wieczorek
Group instructors: Bartosz Wieczorek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-15 - 2025-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 15 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: examination
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)