Historia filozofii starożytnej i średniowiecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-FW-HF2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Historia filozofii starożytnej i średniowiecznej |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | filozofia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia TMA_W02; TMA_W10; TMA_U01; TMA_U12; TMA_K11 |
Skrócony opis: |
Jońska filozofia przyrody. Pitagorejczycy. Parmenides. Sokrates i sokratycy. Platon. Arystoteles. Epikurejczycy, stoicy, sceptycy. Neoplatonizm. Starożytna filozofia chrześcijańska. Jan Szkot Eriugena. Spory filozoficzne w XI w. Piotr Abelard. Spór o powszechniki. Tomasz z Akwinu. Jana Duns Szkot |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z historią filozofii starożytnej i średniowiecznej, nabycie umiejętności rozpoznawania głównych problemów filozoficznych oraz doskonale kompetencji krytycznego myślenia. |
Literatura: |
Böhner F., Gilson E., Historia filozofii chrześcijańskiej, 1962. Copleston F, Historia filozofii, t. 2, Od Augustyna do Szkota, 2000. Copleston F., Historia filozofii, t. 1, Grecja i Rzym, 1988. Dąmbska I., Zarys filozofii greckiej, 1983. Gilson E., Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, 1987. Gilson E.,Tomizm. Wprowadzenie do filozofii św. Tomasza z Akwinu, 1960. Hadot P., Czym jest filozofia starożytna, 2000. Krokiewicz A., Zarys filozofii greckiej, 1995. Swieżawski S., Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, 2002. Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t.1i2 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KOD DOSTEPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS: de56u8c W1 – student zna główne kierunki filozoficzne W2 – student rozpoznaje główne spory filozoficzne W3 – student zna głównych myślicieli filozoficznych W4 – student zna główne pojęcia filozoficzne W5 – student zna ewolucję pojęć filozoficznych U1 – student analizuje teksty filozoficzne U2 – student porównuje szkoły filozoficzne U3 – student ocenia argumentację filozoficzną U4 – student klasyfikuje poglądy filozoficzne U5 - student poddaje krytyce stanowiska filozoficzne K1 – student zachowuje postawę krytyczną K2 – student jest otwarty na zmianę swoich postaw K3 – student dyskutuje merytorycznie K4 – student jest gotowy do jasnego wyrażania swoich opinii K5 – student docenia wagę merytorycznej dyskusji |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt W1, W2, W3 - na ocenę bardzo dobra student zna wszystkie kierunki filozoficzne, rozpoznaje wszystkie spory filozoficzne i zna wszystkich myślicieli filozoficznych - na ocenę dobrą student zna większość kierunków filozoficznych, rozpoznaje większość sporów filozoficznych i zna większość myślicieli filozoficznych - na ocenę dostateczną - student zna niektóre kierunki filozoficzne, rozpoznaje niektóre spory filozoficzne i zna niektórych myślicieli filozoficznych Efekt W4, W5 - na ocenę bardzo dobrą student zna wszystkie pojęcia filozoficzne i zna ich ewolucję - na ocenę dobrą student zna główne pojęcia filozoficzne i zna ich ewolucję - na ocenę dostateczną student zna niektóre pojęcia filozoficzne i zna ich ewolucję Efekt U1, U2, U3 - na ocenę bardzo dobrą – student doskonale analizuje teksty filozoficzne, porównuje szkoły filozoficzne oraz ocenia argumentację filozoficzną - na ocenę dobrą student poprawnie analizuje teksty filozoficzne, porównuje szkoły filozoficzne oraz ocenia argumentację filozoficzną - na ocenę dostateczną student analizuje podstawowe teksty filozoficzne, porównuje szkoły filozoficzne oraz ocenia argumentację filozoficzną Efekt U4, U5 - na ocenę bardzo dobrą - student doskonale klasyfikuje poglądy filozoficzne i poddaje krytyce stanowiska filozoficzne - na ocenę dobrą student poprawnie klasyfikuje poglądy filozoficzne i poddaje krytyce stanowiska filozoficzne - na ocenę dostateczną student klasyfikuje podstawowe poglądy filozoficzne i poddaje krytyce stanowiska filozoficzne Efekt K1, K2, K3, K4, K5 - na ocenę bardzo dobrą student zachowuje postawę krytyczną, dyskutuje merytorycznie, jest gotowy do jasnego wyrażania swoich opinii - na ocenę dobrą student w wysokim stopniu zachowuje postawę krytyczną, dyskutuje merytorycznie, jest gotowy do jasnego wyrażania swoich opinii - na ocenę dostateczną student zachowuje w sposób podstawowy postawę krytyczną, dyskutuje merytorycznie, jest gotowy do jasnego wyrażania swoich opinii |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bartosz Wieczorek | |
Prowadzący grup: | Bartosz Wieczorek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bartosz Wieczorek | |
Prowadzący grup: | Bartosz Wieczorek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bartosz Wieczorek | |
Prowadzący grup: | Bartosz Wieczorek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.