Fundamental Catechetics
General data
Course ID: | WT-FW-K |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Fundamental Catechetics |
Name in Polish: | Katechetyka fundamentalna |
Organizational unit: | Institute of General Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot ma na celu wyposażenie studentów w podstawową wiedzę i rozumienie zagadnień odnoszących się do natury i zadań katechetyki, katechezy, szkolnych lekcji religii oraz ich miejsca w realizacji misji Kościoła. |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: 1. Pojęcie i podział katechetyki. 2. Pojęcie, natura katechezy oraz szkolnych lekcji religii. 3. Cele, zadania, funkcje katechezy oraz szkolnych lekcji religii. 4. Źródła i treść katechezy oraz szkolnych lekcji religii. 5. Formy katechezy. 6. Współczesne kierunki i modele katechezy. 7. Osobowość i formacja katechetów. 8. Główne posoborowe dokumenty katechetyczne Kościoła katolickiego. Odpowiedzialność Kościoła za katechezę. Metody oceny znajomości treści merytorycznych: Pisemna praca roczna. Końcowy egzamin ustny. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Alberich Emilio, Katecheza dzisiaj. Podręcznik katechetyki fundamentalnej, red. wyd. pol. K. Misiaszek, Wydawnictwo Salezjańskie Warszawa 2003; Marek Zbigniew, Podstawy i założenia katechetyki fundamentalnej, WAM Kraków 2007; Dokumenty Kościoła: Jan Paweł II Pp, Adhortacja apostolska ojca świętego Jana Pawła II do biskupów, kapłanów i wiernych całego Kościoła katolickiego O katechizacji w naszych czasch (Catechesi tradendae 1979), tekst polski w: Katecheza po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła, red. W. Kubik, t. 2, ATK Warszawa 1985, s. 146-217; Kongregacja ds. Duchowieństwa, Ogólna instrukcja katechetyczna (Directorium Catechisticum Generale 1971), tekst polski w: Katecheza po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła, red. W. Kubik, t. 1, ATK Warszawa 1985, s. 91-192; Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dyrektorium ogólne o katechizacji (1997), tekst polski, Pallottinum Poznań 1998; Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, WAM Kraków 2001; Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, Program nauczania religii, WAM Kraków 2001. Literatura uzupełniająca: Ewangelizować czy katechizować?, red. S. Dziekoński, Verbinum Warszawa 2002; Historia katechezy i katechetyka fundamentalna, pr. zbior, Biblos Tarnów 2003; Panuś Tadeusz, Główne kierunki katechetyczne XX wieku, Wydawnictwo "M" Kraków 2001; |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć student w zakresie wiedzy: ma pogłębioną wiedzę i charakteryzuje główne zasady działalności katechetycznej Kościoła katolickiego (TMA_W08); w zakresie umiejętności: potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem wiedzy teologicznej (TMA_U01); posiada umiejetność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów zaczerpniętych z literatury, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań (TMA_U09); w zakresie kompetencji społecznych: ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności (TMA_K01); Opis ECTS: Aktywny udział w wykładach. Praca własna studenta. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Efekty kształcenia w zakresie wiedzy: Na ocenę: Ndst (2): Nie zna podstawowych pojęć z zakresu katechtyki fundamentalnej i podstawowych zasad katechetycznej działalności Kościoła. Dst (3): Zna kluczowe pojęcia z zakresu katechetyki fundamentalnej i kluczowe zasady katechetycznej działalności Kościoła. Db (4): Poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu katechetyki fundamentalnej i porawnie charakteryzuje zasady katechetycznej działalności Kościoła. Bdb (5): Precyzyjnie definiuje pojęcia z zakresu katechetyki fundamentalnej, trafnie charakteryzuje zasady katechetycznej działalności Kościoła. Efekty kształcenia w zakresie umiejętności: Na ocenę: Ndst (2): Nie potrafi podstawowych pojęć z zakresu katechetyki fundamentalnej i zasasd katechetycznej działalności Kościoła samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł. Dst (3): Kluczowe pojęcia z zakresu katechetyki fundamentalnej i kluczowe zasady działalności katechetycznej Kościoła potrafi ogólnikowo odnieść do procesu katechezy parafialnej i nauczania religii w szkole. Db (4): Większośc pojęć z zakresu katechetyki fundamentalnej i zasad katechetycznej działalności Kościoła poprawnie odnosi do procesu katechezy i nauczania religii w szkole, potrafi integrować informacje na powyższe tematy pochodzące z różnych źródeł. Bdb (5): Pojęcia z zakresu katechetyki fundamentalnej i zasady katechetycznej działalności Kościoła precyzyjnie i trafnie odnosi do procesu katechizacji parafialnej i szkolnej lekcji religii, potrafi samodzielnie analizować i oceniać informacje na powyższe problemy pochodzące z różnych źródeł, posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej powyższych zagadnień, posiada umiejętność wyprowadzania i formułowania własnych wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań. Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych: Na ocenę: Ndst (2): Nie wykazuje potrzeby służenia Kościołowi nabytą wiedzą i umiejętnościami, nie odczuwa własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt katechetycznej działalności Kościoła. Dst (3): Katechetyczną działalność Kościoła analizuje pobieżnie. Db (4): Widzi i docenia znaczenie katechetycznej działalności Kościoła w realizacji ewangelizacyjnej misji w świecie, ma krytyczną świadomość poziomu nabytej wiedzy i własnych umiejętności w tej dziedzinie. Bdn (5): Widzi swoją rolę w realizacji katechetycznej działalności Kościoła, wnikliwie i krytycznie analizuje katechetyczne postulaty Urzędu Nauczycielskiego Kościoła oraz postulaty katechetyków, jest otwarty na podjęcie współpracy z innymi, by swoją wiedzą i umiejętnościami odpowiedzialnie służyć dziełu katechizacji. Metoda weryfikacji efektów kształcenia: Pisemna praca kontrolna (roczna) w oparciu o lekturę obowiązkową oraz ustny egzamin końcowy. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z: - pisemna praca kontrolna: dst - dst plus - 50-60%, db -db plus -60-85%, bdb - 85-100%; - egzamin końcowy: dst - dst plus - 50-60%, db -db plus -60-85%, bdb - 85-100%; - obecności na zajęciach: dst - od 60%, db - 60-90%, bdb - 90-100%; |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.