Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Fundamental Catechetics

General data

Course ID: WT-FW-K1
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Fundamental Catechetics
Name in Polish: Katechetyka fundamentalna
Organizational unit: Institute of General Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Przedmiot ma na celu wyposażenie studentów w podstawową wiedzę i rozumienie zagadnień odnoszących się do natury i zadań katechetyki, katechezy, szkolnych lekcji religii oraz ich miejsca w realizacji misji Kościoła.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

1. Pojęcie i podział katechetyki.

2. Pojęcie, natura katechezy oraz szkolnych lekcji religii.

3. Cele, zadania, funkcje katechezy oraz szkolnych lekcji religii.

4. Źródła i treść katechezy oraz szkolnych lekcji religii.

5. Formy katechezy.

6. Współczesne kierunki i modele katechezy.

7. Osobowość i formacja katechetów.

8. Główne posoborowe dokumenty katechetyczne Kościoła katolickiego.

Metody oceny znajomości treści merytorycznych:

Pisemna praca roczna. Końcowy egzamin ustny.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Alberich Emilio, Katecheza dzisiaj. Podręcznik katechetyki fundamentalnej, red. wyd. pol. K. Misiaszek, Wydawnictwo Salezjańskie Warszawa 2003;

Marek Zbigniew, Podstawy i założenia katechetyki fundamentalnej, WAM Kraków 2007;

Dokumenty Kościoła: Jan Paweł II Pp, Adhortacja apostolska ojca świętego Jana Pawła II do biskupów, kapłanów i wiernych całego Kościoła katolickiego O katechizacji w naszych czasch (Catechesi tradendae 1979), tekst polski w: Katecheza po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła, red. W. Kubik, t. 2, ATK Warszawa 1985, s. 146-217;

Kongregacja ds. Duchowieństwa, Ogólna instrukcja katechetyczna (Directorium Catechisticum Generale 1971), tekst polski w: Katecheza po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła, red. W. Kubik, t. 1, ATK Warszawa 1985, s. 91-192;

Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dyrektorium ogólne o katechizacji (1997), tekst polski, Pallottinum Poznań 1998;

Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, WAM Kraków 2001;

Literatura uzupełniająca:

Ewangelizować czy katechizować?, red. S. Dziekoński, Verbinum Warszawa 2002;

Historia katechezy i katechetyka fundamentalna, pr. zbior, Biblos Tarnów 2003;

Panuś Tadeusz, Główne kierunki katechetyczne XX wieku, Wydawnictwo "M" Kraków 2001;

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć student

w zakresie wiedzy: ma pogłębioną wiedzę i charakteryzuje główne zasady działalności katechetycznej Kościoła katolickiego (TMA_W08);

w zakresie umiejętności: potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej (TMA_U01); posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów zaczerpniętych z literatury, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań (TMA_U09);

w zakresie kompetencji społecznych: ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności (TMA_K01).

Opis ECTS:

Aktywny udział w wykładach.

Praca własna studenta.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Efekty kształcenia w zakresie wiedzy:

Na ocenę:

Ndst (2): Nie zna podstawowych pojęć z zakresu katechetyki fundamentalnej i podstawowych zasad katechetycznej działalności Kościoła.

Dst (3): Zna kluczowe pojęcia z zakresu katechetyki fundamentalnej i kluczowe zasady katechetycznej działalności Kościoła.

Db (4): Poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu katechetyki fundamentalnej i poprawnie charakteryzuje zasady katechetycznej działalności Kościoła.

Bdb (5): Precyzyjnie definiuje pojęcia z zakresu katechetyki fundamentalnej, trafnie charakteryzuje zasady katechetycznej działalności Kościoła.

Efekty kształcenia w zakresie umiejętności:

Na ocenę:

Ndst (2): Nie potrafi podstawowych pojęć z zakresu katechetyki fundamentalnej i zasad katechetycznej działalności Kościoła samodzielnie wyszukiwać, analizować , oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł.

Dst (3): Kluczowe pojęcia z zakresu katechetyki fundamentalnej i kluczowe zasady działalności katechetycznej Kościoła potrafi ogólnikowo odnieść do procesu katechezy parafialnej i nauczania religii w szkole.

Db (4): Większość pojęć z zakresu katechetyki fundamentalnej i zasad katechetycznej działalności Kościoła poprawnie odnosi do procesu katechezy i nauczania religii w szkole, potrafi integrować informacje na powyższe tematy pochodzące z różnych źródeł.

Bdb (5): Pojęcia z zakresu katechetyki fundamentalnej i zasady katechetycznej działalności Kościoła precyzyjnie i trafnie odnosi do procesu katechizacji parafialnej i szkolnej lekcji religii, potrafi samodzielnie analizować i oceniać informacje na powyższe problemy pochodzące z różnych źródeł, posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej powyższych zagadnień, posiada umiejętność wyprowadzania i formułowania własnych wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań.

Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych:

Na ocenę:

Ndst (2): Nie wykazuje potrzeby służenia Kościołowi nabytą wiedzą i umiejętnościami, nie odczuwa własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt katechetycznej działalności Kościoła.

Dst (3): Katechetyczną działalność Kościoła analizuje pobieżnie.

Db (4): Widzi i docenia znaczenie katechetycznej działalności Kościoła w realizacji ewangelizacyjnej misji w świecie, ma krytyczną świadomość poziomu nabytej wiedzy i własnych umiejętności w tej dziedzinie.

Bdb (5): Widzi swoją rolę w realizacji katechetycznej działalności Kościoła, wnikliwie i krytycznie analizuje katechetyczne postulaty Urzędu Nauczycielskiego Kościoła oraz postulaty katechetyków, jest otwarty na podjęcie współpracy z innymi, by swoją wiedzą i umiejętnościami odpowiedzialnie służyć dziełu katechizacji.

Metoda weryfikacji efektów kształcenia:

Pisemna praca kontrolna (roczna) w oparciu o lekturę obowiązkową oraz ustny egzamin końcowy.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.

O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:

- pisemna praca kontrolna: dst - dst plus - 50-60%, db - db plus - 60-85%, bdb - 85-100%;

- egzamin końcowy: dst - dst plus 50-60%, db - db plus - 60-85%, bdb - 85-100%;

- obecności na zajęciach: dst - od 60%, db - 60-90%, bdb - 95-100%.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)