Dogmatic Theology - Grace
General data
Course ID: | WT-FW-L |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Dogmatic Theology - Grace |
Name in Polish: | Teologia dogmatyczna - Łaska |
Organizational unit: | Institute of General Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | TMA_W15; TMA_U05; TMA_K01; TMA_K08 |
Short description: |
Course level: Intermediate Course targets: The lecture concerns the truth dealing with the Catholic teaching on grace, beginning with the biblical perspective, through the development of the dogma, to the contemporary points of view. The systematic part stresses the grace in a sinner’s life, justification and grace in justified man. It also covers the issue of meritorious acts and universality of the free distribution of grace. Entrance requirements: Knowledge of the basic issues in theology, drawn up within “Introduction”. |
Full description: |
Course content: 1. The notion and division of grace 2. Grace in the biblical revelation 3. Gnostic and Pelagian errors (response of the Church’s Magisterium) 4. Fathers’ and Doctors of the Church’s teaching about grace 5. Errors of Protestantism and their influence on Baius, Jansenius, and Quesnel 6. Free and supernatural character of grace in the historic tradition of the Church 7. Grace and free will ((Congregationes de Auxiliis Divinae Gratiae) 8. Contemporary perspectives on the teaching about grace 9. Grace in the life of a sinner (the existence and nature of actual grace) 10. The Council of Trent’s definition of justification (sanctifying grace) 11. Nature, features, causes and results (aspects) of justification 12. Gifts received in justification (faith, hope, love) 13. Grace in the life of a justified human 14. Conditions and the object of a meritorious act 15. Universality of the free distribution of grace |
Bibliography: |
- W. Granat, Catholic Dogmatics, vol.5: On God’s grace grantem by Christ the Redemptor, Lublin 1959. - C. Baumgartner, Christ’s grace, in: The mystery of Christ, B. Bejze ed., Poznań-Warszawa-Lublin 1969, s. 311-566. - R. Guardini, The world and a person: attempts to approach the Christian research on a human, “Znak” 1969. - A. Zuberbier, Realtion nature- preternatural character, Warszawa 1973. - H. de Lubac, On nature and grace, Kraków 1986. - A. Santorski, The mystery of grace, Warszawa 1988. - D. Oko, Grace and freedom. Grace in the Bible, Church teaching, and contemporary theology, Kraków 1997. - S. C. Napiórkowski, Justification of a sinner, Kraków 1998. - G. Greshake, Introduction to the doctrine of grace, “WAM”, Kraków 2005. - Z. Kijas, Grace, in: Dogmatics, vol.4, E. Adamiak, A. Czaja, J. Majewski ed., Biblioteka “Więzi”, Warszawa 2007, p. 463-514. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
The lecture concerns the truth dealing with the Catholic teaching on grace, beginning with the biblical perspective, through the development of the dogma, to the contemporary points of view. The systematic part stresses the grace in a sinner’s life, justification and grace in justified man. It also covers the issue of meritorious acts and universality of the free distribution of grace. |
Assessment methods and assessment criteria: |
Assessment methods: Oral examinations. Active participation in lecturers, based on the knowledge of the Reading list. |
Practical placement: |
(in Polish) Współcześnie społeczeństwa Europy chylą się ku upadkowi, ponieważ od wielu lat konsekwentnie wykorzeniają się z swojej bogatej gleby chrześcijańskiej tradycji. Starając się w jakimś stopniu przeciwdziałać temu procesowi, praktyki zawodowe związane z wykładem o lasce Bożej ukazują, że nauka Księgi Rodzaju, pogłębiona przez Jezusa Chrystusa w perspektywie nowotestamentowej, zawiera klucz do zrozumienia i uznania osobowej wartości człowieka w społeczności, otwartego na perspektywę nadprzyrodzoną, a więc przyjmującego łaskę Bożą oraz dary zbawczej wiary, nadziei i miłości. Dzięki temu otwarciu może on najpełniej wyrażać się jako osoba i równocześnie coraz lepiej widzieć sens życia własnego i innych. Praktyki starają się wyczerpująco odpowiadać na wezwanie papieży doby posoborowej i całego współczesnego Kościoła, aby nowa ewangelizacja niezmiennie koncentrowała się na antropologicznej nowości chrześcijaństwa. Ta wciąż aktualna nowość zajmuje centralne miejsce w nauczaniu Kościoła, począwszy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.