Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Logic / theory of cognition

General data

Course ID: WT-FW-LOG
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Logic / theory of cognition
Name in Polish: Logika / teoria poznania
Organizational unit: Institute of General Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 OR 4.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description:

Level of the course: Basic

Objectives of the course:

Mastering the logical, methodological, and epistemological knowledge base, knowledge of basic scientific methods, awareness of the need for the strict language of science and developed methods, taking into account the specificity of various disciplines, to form vigilance against common logical and methodological errors.

Prerequisites:

General knowledge learned in secondary school, in particular, some grasp of science (mathematics, physics - at the secondary school level).

Full description:

Course contents:

selection of basic issues in the field of general logic (including the methodology of science) and the theory of cognition.

Methods of assessment: Credit with a mark of the test on the basis of oral or written responses from all of the material during the second semester (based on the script) or at the end of classes.

Bibliography:

Kazimierz Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii – teoria poznania i metafizyka, Warszawa 1983.

Józef M. Bocheński, Współczesne metody myślenia, W drodze, Poznań 1992.

Mieczysław Bombik, Logika i teologia (W jakim zakresie może i powinna dzisiejsza logika być stosowana we współczesnej teologii?), w: Studia Philosophiae Christianae 24(1988)2, s. 75-89.

Edward Nieznański, Udział logiki i dialektyki w przekazie informacji, w: Rocznik Naukowy WSSS, Rok I 1993/1994, ss. 173-179.

Edward Nieznański, Elementy Filozofii teoretycznej [rozdział Teodycea], Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2004 [ss. 23-34].

dodatkowo: Jan Paweł II, Encyklika Fides et Ratio (Wiara i Rozum), 1998.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wymienia główne pojęcia z zakresu logiki ogólnej (w tym metodologii nauk) i teorii poznania.

Dokonuje podstawowych rozróżnień w zakresie wymagań naukowych i typów metod opisywanych w metodologii nauk.

Wychwytuje podstawowe błędy logiczne.

Poprawia podstawowe błędy logiczne.

Operuje ściślejszym (aniżeli na początku roku) językiem, szczególnie w zakresie pojęć logicznych i zastosowań logiki.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena w oparciu o jakość (trafność, bezbłędność, wyczerpujący charakter, poparcie przykładami) odpowiedzi na pytania egzaminacyjne (pod koniec drugiego semestru zajęć).

Kryterium oceniania jest stwierdzony poziom wiedzy i umiejętności stosownie do docelowych efektów kształcenia.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 15 hours more information
Coordinators: Roman Tomanek
Group instructors: Roman Tomanek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - final test
Lectures - final test
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 15 hours more information
Coordinators: Roman Tomanek
Group instructors: Roman Tomanek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - final test
Lectures - final test
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Poziom przedmiotu: Podstawowy

Cele przedmiotu: Opanowanie podstaw wiedzy logicznej, metodologicznej i teoriopoznawczej, poznanie podstawowych metod naukowych, uświadomienie potrzeby stosowania w nauce ścisłego języka oraz wypracowanych metod, uwzględnianie specyfiki poszczególnych nauk, wyrobienie czujności wobec typowych błędów logicznych i metodologicznych.

Wymagania wstępne: Wiedza ogólna wyniesiona ze szkoły średniej, w szczególności pewne obeznanie z naukami ścisłymi (matematyka i fizyka na poziomie szkoły średniej).

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne: Wybór podstawowych zagadnień z dziedziny logiki ogólnej (w tym metodologii nauk) oraz teorii poznania.

Metody oceny: Zaliczenie na stopień (tzw. kolokwium) na podstawie odpowiedzi ustnej bądź pisemnej z całego materiału w trakcie drugiego semestru (w oparciu o skrypt) lub po zakończeniu zajęć.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. Kazimierz Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii; teoria poznania i metafizyka, Warszawa 1983.

2. Józef M. Bocheński, Współczesne metody myślenia, W drodze, Poznań 1992.

3. Mieczysław Bombik, Logika i teologia (W jakim zakresie może i powinna dzisiejsza logika być stosowana we współczesnej teologii?), w: Studia Philosophiae Christianae 24(1988)2, s. 75-89.

4. Edward Nieznański, Udział logiki i dialektyki w przekazie informacji, w: Rocznik Naukowy WSSS, Rok I 1993/1994, ss. 173-179.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)