Logic / theory of cognition
General data
Course ID: | WT-FW-LOG |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Logic / theory of cognition |
Name in Polish: | Logika / teoria poznania |
Organizational unit: | Institute of General Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
OR
4.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
Level of the course: Basic Objectives of the course: Mastering the logical, methodological, and epistemological knowledge base, knowledge of basic scientific methods, awareness of the need for the strict language of science and developed methods, taking into account the specificity of various disciplines, to form vigilance against common logical and methodological errors. Prerequisites: General knowledge learned in secondary school, in particular, some grasp of science (mathematics, physics - at the secondary school level). |
Full description: |
Course contents: selection of basic issues in the field of general logic (including the methodology of science) and the theory of cognition. Methods of assessment: Credit with a mark of the test on the basis of oral or written responses from all of the material during the second semester (based on the script) or at the end of classes. |
Bibliography: |
Kazimierz Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii – teoria poznania i metafizyka, Warszawa 1983. Józef M. Bocheński, Współczesne metody myślenia, W drodze, Poznań 1992. Mieczysław Bombik, Logika i teologia (W jakim zakresie może i powinna dzisiejsza logika być stosowana we współczesnej teologii?), w: Studia Philosophiae Christianae 24(1988)2, s. 75-89. Edward Nieznański, Udział logiki i dialektyki w przekazie informacji, w: Rocznik Naukowy WSSS, Rok I 1993/1994, ss. 173-179. Edward Nieznański, Elementy Filozofii teoretycznej [rozdział Teodycea], Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2004 [ss. 23-34]. dodatkowo: Jan Paweł II, Encyklika Fides et Ratio (Wiara i Rozum), 1998. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wymienia główne pojęcia z zakresu logiki ogólnej (w tym metodologii nauk) i teorii poznania. Dokonuje podstawowych rozróżnień w zakresie wymagań naukowych i typów metod opisywanych w metodologii nauk. Wychwytuje podstawowe błędy logiczne. Poprawia podstawowe błędy logiczne. Operuje ściślejszym (aniżeli na początku roku) językiem, szczególnie w zakresie pojęć logicznych i zastosowań logiki. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena w oparciu o jakość (trafność, bezbłędność, wyczerpujący charakter, poparcie przykładami) odpowiedzi na pytania egzaminacyjne (pod koniec drugiego semestru zajęć). Kryterium oceniania jest stwierdzony poziom wiedzy i umiejętności stosownie do docelowych efektów kształcenia. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA WYK
WYK
|
Type of class: |
Lectures, 15 hours
|
|
Coordinators: | Roman Tomanek | |
Group instructors: | Roman Tomanek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
final test
Lectures - final test |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA WYK
WYK
|
Type of class: |
Lectures, 15 hours
|
|
Coordinators: | Roman Tomanek | |
Group instructors: | Roman Tomanek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
final test
Lectures - final test |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: Podstawowy Cele przedmiotu: Opanowanie podstaw wiedzy logicznej, metodologicznej i teoriopoznawczej, poznanie podstawowych metod naukowych, uświadomienie potrzeby stosowania w nauce ścisłego języka oraz wypracowanych metod, uwzględnianie specyfiki poszczególnych nauk, wyrobienie czujności wobec typowych błędów logicznych i metodologicznych. Wymagania wstępne: Wiedza ogólna wyniesiona ze szkoły średniej, w szczególności pewne obeznanie z naukami ścisłymi (matematyka i fizyka na poziomie szkoły średniej). |
|
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: Wybór podstawowych zagadnień z dziedziny logiki ogólnej (w tym metodologii nauk) oraz teorii poznania. Metody oceny: Zaliczenie na stopień (tzw. kolokwium) na podstawie odpowiedzi ustnej bądź pisemnej z całego materiału w trakcie drugiego semestru (w oparciu o skrypt) lub po zakończeniu zajęć. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1. Kazimierz Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii; teoria poznania i metafizyka, Warszawa 1983. 2. Józef M. Bocheński, Współczesne metody myślenia, W drodze, Poznań 1992. 3. Mieczysław Bombik, Logika i teologia (W jakim zakresie może i powinna dzisiejsza logika być stosowana we współczesnej teologii?), w: Studia Philosophiae Christianae 24(1988)2, s. 75-89. 4. Edward Nieznański, Udział logiki i dialektyki w przekazie informacji, w: Rocznik Naukowy WSSS, Rok I 1993/1994, ss. 173-179. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.