Old Testament - Pentateuch
General data
Course ID: | WT-FW-P |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Old Testament - Pentateuch |
Name in Polish: | Stary Testament - Pięcioksiąg |
Organizational unit: | Institute of General Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
Objectives: Knowledge of groupe of OT books: Pentateuch (introduction, exegesis of selected texts, theology). |
Full description: |
1) Moses as the autor of the Pentateuch? The old (Witter, Astruc) and the new (Wellhausen) Fonts-thesis about the Pentateuch (way and time of the unify of the singular fonts). About of the fonts: jahwistic, elohistic, priester and deuteronomistic. 2) Macrostructure of the Pentateuch (introduction and thems of the singular books Gen-Deut). 3) Creatiion and sin (Gen 1-3). About "myth" on basis of the text. Theology od Gen 1-3. 4) Sinai-Convenant and Decalogos (Exod 19-20). Esegesis and theology. About law-norms (apodyctis and casuistic). Law-codexes in the Pentateuch. |
Bibliography: |
The New Jerome Biblical Commentary (ed. R.E. Brown, J.A. Fitzmyer, R.E. Murphy), London 1991 (paperback ed.), 3-109. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) w zakresie wiedzy: EK 1 - student ma uporządkowaną, pogłębioną, szczegółową wiedzę z zakresu introdukcji do Pięcioksięgu i intepretacji ważniejszych tekstów ksiąg Rdz i Wj. w zakresie umiejętności: EK 2 - student nabywa umiejętności w zakresie analizy tekstów biblijnych, syntezy różnych poglądów na powstanie Pięcioksięgu, opracowanie i prezentację wyników, posiada umiejętność interpretowania Rdz 1-3 i Wj 19-20, posiada umiejętność uwzględniania w badaniach terminów w języku hebrajskim (torah, berith, jhwh, elohim). Opis ECTS: Udział w wykładach: 8 godz. Praca własna studenta: 50 godz. Razem: 58 godz. = 2 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) EK 1 - na ocenę: Ndst (2): nie zna podstawowych informacji z zakresu introdukcji Pięcioksięgu. Dst (3): zna podstawowe zagadnienia introdukcji Pięcioksięgu. Db (4): zna podstawowe zagadnienia introdukcji Pięcioksięgu i ma podstawową wiedzę na temat Rdz 1-3 i Wj 19-20. Bdb (5): posiada pogłębioną wiedzę z zakresu introdukcji Pięcioksięgu i ważniejszych tekstów Rdz - Pwt. EK 2 - na ocenę: Ndst (2): nie potrafi podać podstawowych informacji na temat Pięcioksiegu, albo podaje błędne. Dst (3): potrafi podać poprawnie podstawowe informacje z zakresu introdukcji Pięcioksiegu. Db (4): poprawnie przedstawia dowolnie wybrany temat z zakresu przedmiotu. Bdb (5): wykazuje się pogłębiona i poszerzona wiedzą z zakresu przedmiotu, uwzgledniając znajomośc istotnych terminów hebrajskich. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.