Patristics
General data
Course ID: | WT-FW-PAT |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Patristics |
Name in Polish: | Patrologia |
Organizational unit: | Institute of General Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
Level of course: Basic Objectives of the course: General knowledge about the works, life and activities of the Church Fathers (I-VIII Century). Lecture of patristic texts and their critical and theological analysis. Expounding the basic issues and currents of patristic theology. Prerequisites: Basic knowledge of the theology and history of the Church. |
Full description: |
Course contents: Patrology is a theological discipline: it examines the religious texts of Christian antiquity (I-VIII Century) on account of their theological value and in historical perspective of theology. The lecture's starting point is constituted by approaching the chief authors of this period, mainly the Latin and Greek Fathers. It presents their biographies, literary works and theological thought on the historic and cultural background. The students have the possibility to gain knowledge on the large patristic panorama and the development of ecclesiastical doctrine as well. Assessment methods: The following elements constitute the course's final grades (mark) : - Grade (mark) for the written work - Substantial knowledge and active participation in the classes - Result of the final examination |
Bibliography: |
Bibliography: 1. F. Drączkowski, Patrologia, Pelplin – Lublin 1999. 2. H. Pietras, Początki teologii Kościoła, Kraków 2007. 3. J. Szymusiak, M. Starowieyski, Słownik wczesnochrześcijańskiego piśmiennictwa, Poznań 1971. 4. J. Kelly, Early Christian Doctrines, New York 1978. 5. L. Padovese, Introduzione alla teologia patristica, Casale Monferrato 1992. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć z patrologii ogólnej w I semestrze 2015:2016 student ECTS: - w zakresie wiedzy: EK 1 – posiada pogłębioną wiedzę na temat autorów patrystycznych pierwszych trzech wieków, czyli okresu przednicejskiego. - w zakresie umiejętności: EK 2 – posiada pogłębioną umiejętność dostrzegania specyfiki poszczególnych autorów, potrafi ocenić ich doktrynę w punktu widzenia nauki Kościoła. - w zakresie kompetencji społecznych: EK 3: docenia znaczenie autorów przednicejskich w teologii późniejszego okresu Opis ECTS: Uczestnictwo w wykładach : 8 godzin w semestrze. Własna praca studenta nad czytaniem prac z literatury patrystycznej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) EK nr 1 określany jest jako „zna pojęcia z zakresu patrologii okresu przednicejskiego oraz ich znaczenie dla teologii. Na ocenę: Ndst (2): nie zna pojęć z zakresu patrologii okresu przednicejskiego. Dst (3): zna kluczowe pojęcia z okresu przednicejskiego i potrafi je odróżnić od pojęć z późniejszych okresów. Db (4): poprawie definiuje większość pojęć z okresu przednicejskiego i potrafi je odnieść do sformułowań wiary chrześcijańskiej. Bdb (5): precyzyjnie definiuje pojęcia z teologii przednicejskiej i odnosi je do późniejszej teologii oraz do życia i działalności Kościoła. EK nr 2 określany jest jako „potrafi przygotować poprawną i spójną interpretację wypowiedzi autorów z pierwszych trzech wieków”. Na ocenę: Ndst (2): nie potrafi przygotować poprawną i spójną interpretację wypowiedzi autorów z pierwszych trzech wieków. Dst (3): jest w stanie dokonać prostej interpretacji wypowiedzi autorów przednicejskich. Db (4): przygotowuje pełną interpretację tekstów zawierających naukę autorów pierwszych trzech wieków stosując poprawne kryteria dla teologii chrześcijańskiej. Bdb (5): potrafi przygotować interpretację tekstów zawierających naukę autorów z pierwszych trzech wieków i usytuować ją w kontekście historycznym oraz w kontekście późniejszej teologii. EK nr 3 określany jest jako „widzi wpływ autorów przednicejskich na rozwój myśli teologicznej w późniejszych wiekach”. Na ocenę: Ndst (2): nie dostrzega wpływu autorów przednicejskich na rozwój myśli teologicznej w późniejszych wiekach. Dst (3): analizuje znaczenie teologii pierwszych wieków nie sytuując jej należycie w kontekście starożytnej myśli teologicznej. Db (4): upatruje w przyszłej pracy teologicznej znaczenie teologii pierwszych wieków ; dostrzega ich związek z późniejszymi prądami teologicznymi w łonie chrześcijaństwa. Bdb (5): posiada zaawansowaną koncepcję co do dalszej pracy w dziedzinie studiów teologicznych; widzi znaczenie studium patrologii w kontakcie z wyznawcami innych religii. Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin końcowy. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej decyduje liczba uzyskanych punktów z: - egzaminu: dst-dst plus- 50-60%; db-db plus - 60-85%; bdb 85-100%. - obecność na zajęciach: dst od 60 %; db 60-95%; bdb 95-100 %. Metody dydaktyczne: wykład w oparciu o teksty źródłowe, komentowany przy pomocy opracowań specjalistycznych na dany temat; interpretacja czytanych tekstów w gronie studentów; próba odnoszenia tekstów patrystycznych od współczesnej rzeczywistości. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie ma praktyk zawodowych |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.