Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Pedagogy

General data

Course ID: WT-FW-PE1
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Pedagogy
Name in Polish: Pedagogika
Organizational unit: Institute of General Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description:

Course level: basic

Objectives of the course: general - to familiarize students with the basic problems of general pedagogy, specific - showing various problems of general education in a historical perspective and to highlight the situations of life worthy of pedagogical attention - in the first semester

The effect of education - first semester: sensitivity to the relevance of even the remotest events and teaching the skills of observation of everyday events in terms of their pedagogical evaluation

Prerequisites: - basic knowledge of philosophy and methodology of intellectual work

Full description:

Course contents:

First semester:

1.Preliminary issues including a breakdown of departments pedagogics depending on the stage of human development;

2. Methodology of collection and analysis of pedagogic experience;

3. Attempt to define the process of education;

4. The role of the principle of subjectivity.

5. The role of the principle of subsidiarity;

6. The objectives of pedagogics: self-upbringing, self-education, development of mature personality;

7. Parental attitude;

8. The place of the child in the family and the threats of its development;

9. The place of a disabled child in the family;

10. The development of pedagogic thought from antiquity to the Renaissance (general characteristics);

11. Old Greek inspiration;

12. Old Roman inspiration;

13. Influence of Christianity;

14. Middle Ages;

15. Renaissance.

Bibliography:

Literature

1. Kwieciński Z., Śliwerski B. (ed.) Pedagogika. Podręcznik akademicki (Pedagogy. An academic coursebook), vols. I and II, Warszawa 2003.

2. Nowak M. Teorie i koncepcje wychowania (Theories and concepts of education), Warszawa 2008.

3. Placha J. (ed.) Dialogi pedagogiczne. Wychowanie jako pomoc (Pedagogical dialogues. Education as assistance), Warszawa 1992.

4. Placha J., Zabłocki J. K. (ed.) Pedagogika wczoraj, dziś i jutro (Pedagogy yesterday, today, and tomorrow), Olecko 2003.

5. Placha J. Rola personalizmu w rozwoju pedagogiki chrześcijańskiej (The role of personalism in the development of Christian pedagogy), in: Placha J., Zabłocki J. K. (ed.) Pedagogika – wczoraj, dziś i jutro (Pedagogy – yesterday, today, and tomorrow), Olecko 2003.

6. Placha J., Pedagogia na co dzień,(Everyday pedagogy), Warszawa 2009.

7. Placha J., O lepszą jakość uczenia się (For better efficiency of learning), Warszawa 2010

8.Śliwerski B.(red. naukowa), Pedagogika, (Pedagogy),tom (vols) I - III, Gdańsk 2006

9.Tarnowski J., Problem chrześcijańskiej pedagogiki egzystencjalnej,(The problem of Christian personal and existential pedagogy), Warszawa 1982.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

student wie czym zajmuje się pedagogika, zna jej główne założenia i metody oraz zna podstawowe pojęcia i orientuje się w dynamice rozwoju myśli pedagogicznej od początku historii wychowania do okresu Odrodzenia - w tym także elementów wiedzy dotyczącej osób z niepełnosprawnością

Umiejętności:

student umie wyrobić sobie własny sąd o prezentowanych zjawiskach wychowawczych, potrafi samodzielnie skonstruować

narzędzia badawcze do badań pedagogicznych; potrafi również samodzielnie przygotować materiał do dyskusji podczas zajęć.

Kompetencje:

student jest otwarty na wchodzenie w relacje z osobą prowadzącą jak również na zagadnienia poruszane podczas zajęć. Prawidłowo rozstrzyga dylematy natury pedagogicznej i etycznej.

ETCS:

udział w wykładzie - 8

przygotowanie do wykładu i lektura tekstów do wygłoszenia krótkiej pogadanki, w oparciu o książkę J.Plachy "Pedagogia na co dzień" - 4

przygotowanie do egzaminu 4

SUMA GODZIN: 16 : 8 = 2

LICZBA ETCS - 2

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)