Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Psychology

General data

Course ID: WT-FW-PSYO
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Psychology
Name in Polish: Psychologia ogólna
Organizational unit: Institute of General Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 OR 5.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description:

Course level: elementary

Aim of the course: it provides you with an overview of the field of psychology. The course will familiarize you with the basic terms and theories, showing specifics of this area of science. You will have a chance to learn about philosophical and methodological assumptions; means of verifying scientific hypothesis; and paths leading to understand human behaviour. Another aim is to demonstrate a natural change occurring within the individual during one’s development. We hope the student will also understand that understanding human’s functioning is only while we take into account his social, cultural and economical background.

Course goals: Acquiring and understanding the basics of major vocabulary of psychology.

Pre-requisites: none

possible

Full description:

1. Historical outline of the psychology as a science. Main trends in modern psychology. Understanding human’s behaviour from different theoretical perspectives. Main areas of psychology.

2. Methodes user in modern psychology. Basic research methodes: experimental mode, correlational mode.

3. Elements of Individual differences psychology: intelligence, emotional intelligence, temperament. Regulative theories of temperament: temperament vs stress coping; temperament vs style of action

4. Personalisty and goal-directed behaviour. Regulation levels: drive and emotional mechanisms, cognitive factors, value system. Selected personality. Personality disorders.

5. Emotive and motivational processes.

6. Human as a religious being – elements of psychology of religion. Psychological theories of spirituality sources. Qualities of mature spirituality. Psychological causes of religious sect appeal. Religion meaning in individual’s psychological functioning.

7. Forming of individual’s identity during the life cycle, with an emphasis placed on sexual identity and sexual orientation forming.

8. Basics of psychology of dependence, containing i.a. dependencies In modern world.

Methodes of evaluation: written exam (multiple choice test plus one descriptive question) in the spring semester. Requirements: reading the basic literature and written materials presented during the classes)

Bibliography:

Basic literature:

Makselon, J.(red.). (1995). Psychologia dla teologów. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Papieskiej

Akademii

Teologicznej.

Additional literature:

Zimbardo, P.G. (1999). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć student

W zakresie wiedzy:

EK1 - posiada podstawową wiedzę na temat pojęć związanych z psychologią; umie wymienić główne nurty we współczesnej psychologii i główne szkoły terapeutyczne; zna korzenie współczesnej psychologii i jej kontekst w odniesieniu do innych gałęzi nauki; umie wymienić działy psychologii akademickiej i praktycznej; zna podstawowe metody badawcze stosowane w psychologii; rozumie i umie zdefiniować pojęcia z zakresu psychologii różnic indywidualnych; potrafi nazwać podstawowe mechanizmy regulujące zachowanie człowieka; rozumie różnicę pomiędzy stylem a zaburzeniem osobowości; potrafi wymienić podstawowe style i zaburzenia osobowości; zna podstawowe definicje z psychologii ogólnej; potrafi określić etiologię zaburzeń tożsamości; potrafi wymienić grupy i rodzaje uzależnień oraz je opisać.

W zakresie umiejetności:

EK2 - posiada posiada podstawową umiejętność odróżniania normy od patologii w obrębie psychologii; posiada umiejętność wykorzystania psychologicznej wiedzy teoretycznej w życiu praktycznym; potrafi krytycznie spojrzeć na ograniczenia współczesnej psychologii; potrafi określić etiologię zaburzeń tożsamości; rozumie dynamikę procesów psychicznych prowadzących do uzależnienia.

W zakresie kompetencji społecznych:

EK3 - docenia znaczenie psychologii dla różnych obszarów i dziedzin funkcjonowania człowieka; odnosi zdobytą wiedzę do własnych działań w obrębie relacji interpersonalnych oraz życia zawodowego; jest uwrażliwiony na przejawy trudności psychicznych u innych, które mogą stanowić zagrożenie ich życia czy zdrowia.

Opis ECTS:

Aktywny udział w zajęciach - 16h

Praca własna studenta - 40h

Konsultacje z prowadzącym - 10h

Razem: 66h = 3 ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kryteria oceny:

EK nr 1 określany jako znajomość podstawowych pojęć i zależności występujących w psychologii:

Na ocenę

Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć z zakresu psychologii

Dst (3): zna kluczowe pojęcia z psychologii

Db (4): poprawnie definiuje większość pojęć psychologicznych, potrafi odnieść je do procesów psychologicznych

Bdb (5): precyzyjnie definiuje pojęcia psychologiczne, odnosi je do procesów obserwowanych w rzeczywistości, spontanicznie wyprowadza własne, trafne wnioski

Metoda weryfikacji efektów kształcenia: test pisemny

O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z testu:

dst – dst plus – 50-60%, db – db plus 60-85%, bdb – 85-100%;

Metody dydaktyczne: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną, wykład konwersatoryjny, studia przypadków, dyskusja

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 15 hours more information
Coordinators: Błażej Szostek
Group instructors: Błażej Szostek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 15 hours more information
Coordinators: Tomasz Janus
Group instructors: Tomasz Janus
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)