Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Liturgical Year in the Catechesis

General data

Course ID: WT-FW-RL
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religion and theology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Liturgical Year in the Catechesis
Name in Polish: Rok liturgiczny w katechezie
Organizational unit: Institute of General Theology
Course groups:
Course homepage: http://liuwsow
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 OR 2.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description:

Level of subject:

intermediate

Aim:

presentation of the nature, the stucture and the meaning of a liturgical year in religious education (general and detailed depictions). The focus will be on typical solemnities and liturgical meaning of a liturgical year.

Preliminary requirements:

general knowledge of theological and liturgical issues

Full description:

Essential content:

The lectures present truths contained in Church’s documents, which depict inseparable union of religious education with liturgy and sacraments. Since in sacraments, and particularly in the Eucharist, Christ acts fully in order to transform a man. This is why the religious education should lead to an active, conscious and complete participation in liturgical celebrations.

The syllabus of lectures covers the following issues:

-Liturgy as a source and an aim of religious education. Sacramental religious education;

-Liturgical year in documents of the Second Vatican Council;

-Liturgy as a way of Christian education (liturgy as a school of faith, prayer, morality, spiritual life and aesthetics);

-Sunday, the oldest and the first holiday – its history, meaning and names;

-Dialogue between God and a man in the liturgy of Advent and Christmas;

-God summoning people and the community which responds to His call, seen from the perspective of the liturgy of Lent, the Easter Triduum and the Easter Season;

-Theology of the liturgy of Ordinary Time;

-Worship of Blessed Virgin Mary and of the saints as a way of love for the Father, the Son and the Holy Spirit as well as a way of an accomplishment of Church’s life;

-Liturgical year in a parish;

-Place of the Paschal Mystery in the liturgical year.

Assessment Methods:

Knowledge of students will be assessed by a test concerning lectures content and based on prepared thesis.

Bibliography:

- L. H. Stookey, Calendar: Christ’s Time for the Church, Nashvillle 1996, p. 17-52;

- R. E. Webber, Ancient – Future Time: Forming Spirituality through the Christian Year, Nashville 2004;

- H. L. Hickman et al, The New Handbook of the Christian Year, Nashville 1992.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Kod dostępu do przedmiotu w MS TEAMS: liuwsow

2 ECTS; 30 godzin=1 ECTS

15 godz. - udział w wykładzie

15 godz. - przygotowanie prezentacji multimedialnej bądź referatu na wskazany temat

30 godz. - przygotowanie się do części ustnej kolokwium poprzez lekturę materiałów z wykładów oraz literatury przedmiotu.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kolokwium końcowe (zaliczenie z oceną). Na ocenę końcową składa się:

- przygotowanie prezentacji multimedialnej bądź referatu na wskazy temat (50% oceny końcowej);

- odpowiedź ustna na podstawie materiału przedstawionego podczas wykładów (forma zaliczenia odpowiedzi ustnej ze względu na pandemię w semestrze zimowym 2020/2021 odbędzie się online - poprzez MSTeams) - student odpowiada na pytania postawione przez wykładowcę, wcześniej przed częścią ustną kolokwium otrzymuje tezy, na podstawie których przygotowuje się do odpowiedzi) [50% oceny końcowej]

EK 1:

ndst(2): nie zna pojęcia roku kościelnego i jego struktury, nie zna świąt ani ich historii i zasadniczych treści teologicznych wypływających z lex orandi

dst (3): zna pojęcie roku kościelnego i jego strukturę, zna najważniejsze święta i okresy w roku kościelnym

db (4): zna pojęcie roku kościelnego, jego strukturę podział świąt, zna historię i teologię poszczególnych celebracji roku kościelnego

bdb (5): zna pojęcie roku kościelnego, jego strukturę, zna rozwój historycznych poszczególnych obchodów w roku kościelnym oraz teologię wypływającą z analizy hermeneutycznej tekstów liturgicznych

EK2:

ndst (2): nie umie wyjaśnić czym jest rok kościelny i jaką ma strukturę, nie umie przedstawić innym głównych obchodów roku kościelnego

dst (3): umie wyjaśnić innym definicję roku kościelnego i jego strukturę, podział świąt, umie przekazać innym podstawowe informacje na temat poszczególnych świąt i okresów liturgicznych

db (4): umie wyjaśnić innym pojęcie roku kościelnego i jego układ, umie wyjaśnić innym historię powstania najważniejszych świąt i okresów liturgicznych oraz ukazać główne tematy teologiczne na podstawie analizy lex orandi

Bdb (5): umie wyjaśnić genezę, pojęcie roku kościelnego, historię kalendarza kościelnego i jego układ, umie zaprezentować innym święta i okresy liturgiczne w ich historycznym rozwoju oraz teologię i parenezę na podstawie analizy hermeneutycznej współczesnych tekstów liturgicznych, umie ukazać innych formy pobożności ludowej związane z poszczególnymi obchodami roku kościelnego.

EK 3 Kompetencje społeczne - potrafi wyjaśnić innym pojęcie i strukturę roku kościelnego oraz znaczenie teologiczne poszczególnych celebracji roku kościelnego oraz ukazać ich korelacje z kulturą (folklor, zwyczaje, pobożność ludowa) i ich wpływ na życie duchowe człowieka (lex vivendi); potrafi wskazać innych i objaśnić formy pobożności ludowej związane z poszczególnymi okresami w roku kościelnym.

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 15 hours more information
Coordinators: Krzysztof Filipowicz
Group instructors: Krzysztof Filipowicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class: (unknown)
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)