Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Theology means of social communication

General data

Course ID: WT-FW-TSP
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religion and theology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Theology means of social communication
Name in Polish: Teologia środków społecznego przekazu
Organizational unit: Institute of General Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

theology

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

TMA_W07, TMA_W22, TMA_U07, TMA_U15, TMA_K04.

Short description: (in Polish)

Poziom przedmiotu: podstawowy

Celem przedmiotu jest poznanie: polskiego systemu medialnego, w tym chrześcijańskiego, prawa mediów i prawa autorskiego, rodzajów mediów, a także przedstawienie syntezy nauczania Kościoła, jego ewolucji, w tym zakresie. Studenci nabędą podstawowych umiejętności z zakresu posługiwania się mediami w kościelnej działalności duszpasterskiej (odbiorca nadawca), poznają metodologię teologii środków społecznego przekazu.

Wymagania wstępne: Zakres wiedzy zdobytej w poprzednich latach studiów.

Full description: (in Polish)

Podstawowe zagadnienia poruszane w trakcie zajęć:

1. Kwestie metodologiczne: specyfika i odrębność teologii środków społecznego przekazu w systemie nauk teologicznych oraz medioznawczych.

2. Historia i rodzaje mediów, system prasowy w Polsce.

3. Prawo prasowe i autorskie w Polsce i Europie.

4. Nauka Kościoła wobec środków społecznego przekazu i jej ewolucja w czasie.

5. Orędzia na światowy dzień środków społecznego przekazu.

6. Zadania i funkcje mediów w świetle teologii środków społecznego przekazu.

7. System prasowy mediów chrześcijańskich w Polsce, ewangelizacja poprzez media: czasopisma; radio; telewizja; media komunikujące przez Internet – teoria i praktyka.

8. Kościół w środkach społecznego przekazu – teoria i praktyka.

9. Wykorzystanie mediów w działalności pastoralnej Kościoła – teoria i praktyka.

10. Ochrona danych osobowych w mediach chrześcijańskich.

Bibliography: (in Polish)

Podstawowa:

- Adamski Andrzej (red.), Media audiowizualne i cyfrowe wobec wyzwań współczesnego społeczeństwa, Warszawa 2012.

- Adamski Andrzej, Łęcicki Grzegorz, Teologia mediów i komunikacji - na styku nauk o mediach oraz nauk teologicznych, w: „Studia medioznawcze” 2016, (65) 2, s. 11-24.

- Goban-Klas Tomasz, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2004.

- Jan Paweł II, Benedykt XVI, Franciszek, Orędzia na światowy dzień środków społecznego przekazu 1990-2021.

- Jan Paweł II, Redemptoris missio, Rzym 1991.

- Kloch Józef, Internet i Kościół, Warszawa 2011.

- Kloch Józef, Kościół wobec WEB2.0, Kielce 2013.

- Kuciński Mariusz, Kościół w Internecie. Internet w Kościele, Bydgoszcz 2018.

- Pokorna-Ignatowicz Katarzyna, Kościół w świecie mediów. Historia – dokumenty – dylematy, Kraków 2002.

- Sobczak Jacek, Prawo prasowe. Komentarz, Warszawa 2008.

- Wajs Piotr, Media społecznościowe jako przestrzeń głoszenia Słowa Bożego, Warszawa 2019.

- Wrzos Marcin, Misje w polskojęzycznym Internecie, Warszawa 2020.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

==>UWAGA: ze względu na specyfikę zajęć on-line, należy mieć włączoną kamerkę<==

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aA4EPBmYb8Bpzs2_DjBNA5mDco9BeJyP1zaIUBGCDgw01%40thread.tacv2/conversations?groupId=9fdedbc6-4d11-4ab3-8aa8-51fdec4f0e9c&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

- w zakresie wiedzy: student zna i rozumie korzystając z wiedzy o języku i aktach komunikacyjnych wskazuje na ich znaczenie i konsekwencje dla teologii, zna ich historie, specyfikę i rodzaje; podaje przykłady powiązania treści z teologii środków społecznego przekazu z innymi dziedzinami nauki, zwłaszcza naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi;

- w zakresie umiejętności: student prawidłowo konstruuje i interpretuje przekazy komunikacyjne posługując się różnymi formami komunikacji; prezentuje własne pomysły wykorzystania kanałów i technik komunikacyjnych dla porozumiewania się i popularyzowania teologii oraz instytucji i wytworów kultury chrześcijańskiej;

- w zakresie kompetencji społecznych: student jest zainteresowany bieżącymi dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii środków społecznego przekazu, duszpasterstwa i komunikacji.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

kolokwium/ egzamin ustny

na ocenę 3 - student zna niektóre z: definicji i zadań mediów w kontekście teologii środków społecznego przekazu; historii mediów; zarysu doktryny medialnej Kościoła, jak i zarysu systemu medialnego i prawa mediów, prawa autorskiego i ochrony danych osobowych w kraju; umie rozpoznawać niektóre rodzaje mediów oraz zna niektóre elementy metodologicznej specyfiki teologii mediów; potrafi sporządzić i nadać niektóre rodzaje przekazu medialnego;

na ocenę 4 - student zna większość definicji i zadań mediów w kontekście teologii środków społecznego przekazu; historii mediów; zarysu doktryny medialnej Kościoła, jak i zarysu systemu medialnego i prawa mediów, prawa autorskiego i ochrony danych osobowych w kraju; umie rozpoznawać większość rodzajów mediów oraz zna większość elementów metodologicznej specyfiki teologii mediów; potrafi sporządzić i nadać większość rodzajów przekazu medialnego i niektóre z nich użyć w duszpasterskiej działalności;

na ocenę 5 - student zna: definicje i zadania mediów w kontekście teologii środków społecznego przekazu; historii mediów; zarysu doktryny medialnej Kościoła, jak i zarysu systemu medialnego i prawa mediów, prawa autorskiego i ochrony danych osobowych w kraju; umie rozpoznawać rodzaje mediów oraz zna metodologiczną specyfikę teologii mediów; potrafi sporządzić i nadać większość rodzajów przekazu medialnego i użyć je w duszpasterskiej działalności.

Na ocenę i ewentualne zwolnienie z kolokwium ma wpływ obecność na zajęciach (możliwa nieobecność na jednym bloku), aktywność oraz przygotowanie krótkiej prezentacji na zadany temat. Egzamin obejmuje

wiedzę z wykładów oraz zalecanej literatury

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 15 hours more information
Coordinators: Marcin Wrzos
Group instructors: Marcin Wrzos
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Udział w wykładzie: 15 godz.

Przygotowanie do egzaminu: 20 godz.

Samodzielna analiza materiałów źródłowych, w tym mediów: 35 godz.

Konsultacje: 5 godz.




SUMA GODZIN: 75 = 3 ECTS, w tym w kontakcie bezpośrednim z Nauczycielem Akademickim – 20 godz.

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Poziom przedmiotu: podstawowy

Celem przedmiotu jest poznanie: polskiego systemu medialnego, w tym chrześcijańskiego, prawa mediów i prawa autorskiego, rodzajów mediów, a także przedstawienie syntezy nauczania Kościoła, jego ewolucji, w tym zakresie. Studenci nabędą podstawowych umiejętności z zakresu posługiwania się mediami w kościelnej działalności duszpasterskiej (odbiorca nadawca), poznają metodologię teologii środków społecznego przekazu.

Wymagania wstępne: Zakres wiedzy zdobytej w poprzednich latach studiów.

Full description: (in Polish)

Podstawowe zagadnienia poruszane w trakcie zajęć:

1. Historia i rodzaje mediów, system prasowy w Polsce.

2. Prawo prasowe i autorskie w Polsce i Europie.

3. Kwestie metodologiczne: specyfika i odrębność teologii środków społecznego przekazu w systemie nauk teologicznych oraz medioznawczych.

4. Nauka Kościoła wobec środków społecznego przekazu i jej ewolucja w czasie.

5. Orędzia na światowy dzień środków społecznego przekazu.

6. Zadania i funkcje mediów w świetle teologii środków społecznego przekazu.

7. System prasowy mediów chrześcijańskich w Polsce, ewangelizacja poprzez media: czasopisma; radio; telewizja; media komunikujące przez Internet – teoria i praktyka.

8. Kościół w środkach społecznego przekazu – teoria i praktyka.

9. Wykorzystanie mediów w działalności pastoralnej Kościoła – teoria i praktyka.

10. Ochrona danych osobowych w mediach chrześcijańskich.

Bibliography: (in Polish)

Podstawowa:

- Adamski Andrzej (red.), Media audiowizualne i cyfrowe wobec wyzwań współczesnego społeczeństwa, Warszawa 2012.

- Adamski Andrzej, Łęcicki Grzegorz, Teologia mediów i komunikacji - na styku nauk o mediach oraz nauk teologicznych, w: „Studia medioznawcze” 2016, (65) 2, s. 11-24.

- Goban-Klas Tomasz, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2004.

- Jan Paweł II, Benedykt XVI, Franciszek, Orędzia na światowy dzień środków społecznego przekazu 1990-2021.

- Jan Paweł II, Redemptoris missio, Rzym 1991.

- Kloch Józef, Internet i Kościół, Warszawa 2011.

- Kloch Józef, Kościół wobec WEB2.0, Kielce 2013.

- Kuciński Mariusz, Kościół w Internecie. Internet w Kościele, Bydgoszcz 2018.

- Pokorna-Ignatowicz Katarzyna, Kościół w świecie mediów. Historia – dokumenty – dylematy, Kraków 2002.

- Sobczak Jacek, Prawo prasowe. Komentarz, Warszawa 2008.

- Wajs Piotr, Media społecznościowe jako przestrzeń głoszenia Słowa Bożego, Warszawa 2019.

- Wrzos Marcin, Misje w polskojęzycznym Internecie, Warszawa 2020.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Zakres wiedzy zdobytej w poprzednich latach studiów. Podstawowa znajomość mediów.

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class: (unknown)
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)