Theology means of social communication
General data
Course ID: | WT-FW-TSP |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Theology means of social communication |
Name in Polish: | Teologia środków społecznego przekazu |
Organizational unit: | Institute of General Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | theology |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | TMA_W07, TMA_W22, TMA_U07, TMA_U15, TMA_K04. |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: podstawowy Celem przedmiotu jest poznanie: polskiego systemu medialnego, w tym chrześcijańskiego, prawa mediów i prawa autorskiego, rodzajów mediów, a także przedstawienie syntezy nauczania Kościoła, jego ewolucji, w tym zakresie. Studenci nabędą podstawowych umiejętności z zakresu posługiwania się mediami w kościelnej działalności duszpasterskiej (odbiorca nadawca), poznają metodologię teologii środków społecznego przekazu. Wymagania wstępne: Zakres wiedzy zdobytej w poprzednich latach studiów. |
Full description: |
(in Polish) Podstawowe zagadnienia poruszane w trakcie zajęć: 1. Kwestie metodologiczne: specyfika i odrębność teologii środków społecznego przekazu w systemie nauk teologicznych oraz medioznawczych. 2. Historia i rodzaje mediów, system prasowy w Polsce. 3. Prawo prasowe i autorskie w Polsce i Europie. 4. Nauka Kościoła wobec środków społecznego przekazu i jej ewolucja w czasie. 5. Orędzia na światowy dzień środków społecznego przekazu. 6. Zadania i funkcje mediów w świetle teologii środków społecznego przekazu. 7. System prasowy mediów chrześcijańskich w Polsce, ewangelizacja poprzez media: czasopisma; radio; telewizja; media komunikujące przez Internet – teoria i praktyka. 8. Kościół w środkach społecznego przekazu – teoria i praktyka. 9. Wykorzystanie mediów w działalności pastoralnej Kościoła – teoria i praktyka. 10. Ochrona danych osobowych w mediach chrześcijańskich. |
Bibliography: |
(in Polish) Podstawowa: - Adamski Andrzej (red.), Media audiowizualne i cyfrowe wobec wyzwań współczesnego społeczeństwa, Warszawa 2012. - Adamski Andrzej, Łęcicki Grzegorz, Teologia mediów i komunikacji - na styku nauk o mediach oraz nauk teologicznych, w: „Studia medioznawcze” 2016, (65) 2, s. 11-24. - Goban-Klas Tomasz, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2004. - Jan Paweł II, Benedykt XVI, Franciszek, Orędzia na światowy dzień środków społecznego przekazu 1990-2021. - Jan Paweł II, Redemptoris missio, Rzym 1991. - Kloch Józef, Internet i Kościół, Warszawa 2011. - Kloch Józef, Kościół wobec WEB2.0, Kielce 2013. - Kuciński Mariusz, Kościół w Internecie. Internet w Kościele, Bydgoszcz 2018. - Pokorna-Ignatowicz Katarzyna, Kościół w świecie mediów. Historia – dokumenty – dylematy, Kraków 2002. - Sobczak Jacek, Prawo prasowe. Komentarz, Warszawa 2008. - Wajs Piotr, Media społecznościowe jako przestrzeń głoszenia Słowa Bożego, Warszawa 2019. - Wrzos Marcin, Misje w polskojęzycznym Internecie, Warszawa 2020. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) ==>UWAGA: ze względu na specyfikę zajęć on-line, należy mieć włączoną kamerkę<== https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aA4EPBmYb8Bpzs2_DjBNA5mDco9BeJyP1zaIUBGCDgw01%40thread.tacv2/conversations?groupId=9fdedbc6-4d11-4ab3-8aa8-51fdec4f0e9c&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 - w zakresie wiedzy: student zna i rozumie korzystając z wiedzy o języku i aktach komunikacyjnych wskazuje na ich znaczenie i konsekwencje dla teologii, zna ich historie, specyfikę i rodzaje; podaje przykłady powiązania treści z teologii środków społecznego przekazu z innymi dziedzinami nauki, zwłaszcza naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi; - w zakresie umiejętności: student prawidłowo konstruuje i interpretuje przekazy komunikacyjne posługując się różnymi formami komunikacji; prezentuje własne pomysły wykorzystania kanałów i technik komunikacyjnych dla porozumiewania się i popularyzowania teologii oraz instytucji i wytworów kultury chrześcijańskiej; - w zakresie kompetencji społecznych: student jest zainteresowany bieżącymi dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii środków społecznego przekazu, duszpasterstwa i komunikacji. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) kolokwium/ egzamin ustny na ocenę 3 - student zna niektóre z: definicji i zadań mediów w kontekście teologii środków społecznego przekazu; historii mediów; zarysu doktryny medialnej Kościoła, jak i zarysu systemu medialnego i prawa mediów, prawa autorskiego i ochrony danych osobowych w kraju; umie rozpoznawać niektóre rodzaje mediów oraz zna niektóre elementy metodologicznej specyfiki teologii mediów; potrafi sporządzić i nadać niektóre rodzaje przekazu medialnego; na ocenę 4 - student zna większość definicji i zadań mediów w kontekście teologii środków społecznego przekazu; historii mediów; zarysu doktryny medialnej Kościoła, jak i zarysu systemu medialnego i prawa mediów, prawa autorskiego i ochrony danych osobowych w kraju; umie rozpoznawać większość rodzajów mediów oraz zna większość elementów metodologicznej specyfiki teologii mediów; potrafi sporządzić i nadać większość rodzajów przekazu medialnego i niektóre z nich użyć w duszpasterskiej działalności; na ocenę 5 - student zna: definicje i zadania mediów w kontekście teologii środków społecznego przekazu; historii mediów; zarysu doktryny medialnej Kościoła, jak i zarysu systemu medialnego i prawa mediów, prawa autorskiego i ochrony danych osobowych w kraju; umie rozpoznawać rodzaje mediów oraz zna metodologiczną specyfikę teologii mediów; potrafi sporządzić i nadać większość rodzajów przekazu medialnego i użyć je w duszpasterskiej działalności. Na ocenę i ewentualne zwolnienie z kolokwium ma wpływ obecność na zajęciach (możliwa nieobecność na jednym bloku), aktywność oraz przygotowanie krótkiej prezentacji na zadany temat. Egzamin obejmuje wiedzę z wykładów oraz zalecanej literatury |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA WYK
WYK
|
Type of class: |
Lectures, 15 hours
|
|
Coordinators: | Marcin Wrzos | |
Group instructors: | Marcin Wrzos | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Udział w wykładzie: 15 godz. Przygotowanie do egzaminu: 20 godz. Samodzielna analiza materiałów źródłowych, w tym mediów: 35 godz. Konsultacje: 5 godz. SUMA GODZIN: 75 = 3 ECTS, w tym w kontakcie bezpośrednim z Nauczycielem Akademickim – 20 godz. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: podstawowy Celem przedmiotu jest poznanie: polskiego systemu medialnego, w tym chrześcijańskiego, prawa mediów i prawa autorskiego, rodzajów mediów, a także przedstawienie syntezy nauczania Kościoła, jego ewolucji, w tym zakresie. Studenci nabędą podstawowych umiejętności z zakresu posługiwania się mediami w kościelnej działalności duszpasterskiej (odbiorca nadawca), poznają metodologię teologii środków społecznego przekazu. Wymagania wstępne: Zakres wiedzy zdobytej w poprzednich latach studiów. |
|
Full description: |
(in Polish) Podstawowe zagadnienia poruszane w trakcie zajęć: 1. Historia i rodzaje mediów, system prasowy w Polsce. 2. Prawo prasowe i autorskie w Polsce i Europie. 3. Kwestie metodologiczne: specyfika i odrębność teologii środków społecznego przekazu w systemie nauk teologicznych oraz medioznawczych. 4. Nauka Kościoła wobec środków społecznego przekazu i jej ewolucja w czasie. 5. Orędzia na światowy dzień środków społecznego przekazu. 6. Zadania i funkcje mediów w świetle teologii środków społecznego przekazu. 7. System prasowy mediów chrześcijańskich w Polsce, ewangelizacja poprzez media: czasopisma; radio; telewizja; media komunikujące przez Internet – teoria i praktyka. 8. Kościół w środkach społecznego przekazu – teoria i praktyka. 9. Wykorzystanie mediów w działalności pastoralnej Kościoła – teoria i praktyka. 10. Ochrona danych osobowych w mediach chrześcijańskich. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Podstawowa: - Adamski Andrzej (red.), Media audiowizualne i cyfrowe wobec wyzwań współczesnego społeczeństwa, Warszawa 2012. - Adamski Andrzej, Łęcicki Grzegorz, Teologia mediów i komunikacji - na styku nauk o mediach oraz nauk teologicznych, w: „Studia medioznawcze” 2016, (65) 2, s. 11-24. - Goban-Klas Tomasz, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2004. - Jan Paweł II, Benedykt XVI, Franciszek, Orędzia na światowy dzień środków społecznego przekazu 1990-2021. - Jan Paweł II, Redemptoris missio, Rzym 1991. - Kloch Józef, Internet i Kościół, Warszawa 2011. - Kloch Józef, Kościół wobec WEB2.0, Kielce 2013. - Kuciński Mariusz, Kościół w Internecie. Internet w Kościele, Bydgoszcz 2018. - Pokorna-Ignatowicz Katarzyna, Kościół w świecie mediów. Historia – dokumenty – dylematy, Kraków 2002. - Sobczak Jacek, Prawo prasowe. Komentarz, Warszawa 2008. - Wajs Piotr, Media społecznościowe jako przestrzeń głoszenia Słowa Bożego, Warszawa 2019. - Wrzos Marcin, Misje w polskojęzycznym Internecie, Warszawa 2020. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Zakres wiedzy zdobytej w poprzednich latach studiów. Podstawowa znajomość mediów. |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: | (unknown) | |
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | graded credit | |
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.