Wprowadzenie do liturgii w katechezie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-FW-WL |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do liturgii w katechezie |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://0kmslld |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia TMA_W12; TMA_W18; TMA_U06; T<A_K05 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: Podstawowy Cele przedmiotu: Po zaliczeniu przedmiotu student powinien: - zdefiniować pojęcie liturgii, wskazać i omówić nauczanie Kościoła (w podstawowych dokumentach) na temat liturgii, zgromadzenia liturgicznego, uczestnictwa w liturgii i jej celebracji, - rozumieć znaczenie symbolu w liturgii i umieć wytłumaczyć (także na poziomie katechetycznym) symbolikę chrześcijańskich obrzędów, zwłaszcza Mszy św., - znać dokumenty będące źródłami prawa liturgicznego oraz księgi służące do celebracji liturgii, - posiadać ogólną umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy w ewentualnej katechezie liturgicznej. Wymagania wstępne: Wykład zakłada znajomość podstawowych pojęć z zakresu teologii dogmatycznej i fundamentalnej, biblistyki, historii Kościoła oraz znajomość przebiegu celebracji Mszy św. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: Przedmiot obejmuje dwa główne bloki tematyczne: - Zagadnienia dotyczące rozumienia liturgii Kościoła, jej teologii, celebracji, przestrzeni liturgicznej, symboliki i prawa liturgicznego oraz uczestnictwa w liturgii. - Wykład obrzędów Mszy Świętej – objaśnienie symboliki i teologii poszczególnych części Mszy, działań, znaków i modlitw. Spis tematów: 1. Pojęcie liturgii w „Mediator Dei”, Konstytucji o liturgii i w Katechizmie Kościoła Katolickiego. Liturgia a pobożność ludowa. 2. Sposoby obecności Chrystusa w liturgii. Potrójna norma liturgiczna. 3. Liturgia jako źródło katechezy Kościoła. Katechumenalna inspiracja katechezy w świetle Dyrektorium o katechizacji Papieskiej Rady ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji (2020). 4. Pierwotna tradycja liturgiczna Kościoła. Rodziny liturgiczne w Kościele wschodnim i zachodnim. 5. Księgi liturgiczne. 6. Elementy naturalne w liturgii. 7. Naczynia i szaty liturgiczne. 8. Przestrzeń liturgiczna i jej ukształtowanie. 9. Rozwój liturgii Mszy Świętej. Nazwy i formy Eucharystii. 10. Zgromadzenie liturgiczne wspólnotą osób w działaniu – uczestnictwo w liturgii. 11. Obrzędy Mszy Świętej – obrzędy wstępne. 12. Liturgia słowa. 13. Liturgia eucharystyczna. 14. Liturgia rozesłania – Eucharystia za życie świata. Kult Eucharystii poza Mszą Świętą. 15. Postawy i gesty w liturgii. |
Literatura: |
Spis zalecanych lektur: Literatura podstawowa: Konstytucja o liturgii Soboru Watykańskiego II, w: Sobór Watykański II. Konstytucje, Dekrety, Deklaracje, Poznań 2002; Katechizm Kościoła Katolickiego 2002; Pius XII, Encyklika Mediator Dei, Kielce 1948. Papieska Rada ds. Nowej Ewangelizacji, Dyrektorium o katechizacji, Kielce 2020. S. Czerwik, Pojęcie liturgii według dokumentów reformy soborowej i nowego Katechizmu Kościoła Katolickiego, w: Misterium liturgii w Katechizmie Kościoła Katolickiego, red: J.J. Kopeć, H. Sobeczko, R. Pierskała, Sympozja 8, Opole 1995, s. 15-33. B. Nadolski, Liturgika, t. I: Liturgika fundamentalna, Poznań 2014. B. Nadolski, Liturgika, t. IV: Eucharystia, Poznań 2011. B. Nadolski, Wprowadzenie do liturgii, Kraków 2004. M. Kunzler, Liturgia Kościoła, Poznań 1999. T. Sinka, Symbole liturgiczne, wyd. II (poprawione), Kraków 2001. M. Zachara, Msza Święta: Liturgiczne ABC, Warszawa 2018. Literatura uzupełniająca: Mysterium Christi, t. I: Fundamentalne rzeczywistości liturgii, red. W. Świerzawski, Zawichost-Kraków-Sandomierz 2012. M. Feuillet, Leksykon symboli liturgicznych, Poznań 2006. B. Nadolski, Leksykon symboli liturgicznych, Kraków 2010. B. Nadolski, Msza Święta, Kraków 2013. J. Nowak, Apostolski wymiar liturgii. Studium teologiczno-liturgiczne w świetle Konstytucji „Sacrosanctum Concilium”, Poznań 1999. M. Zachara, Krótka historia mszału rzymskiego, Warszawa 2014. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Kod do przedmiotu w MS TEAMS: 0kmslld Udział w wykładach jest obowiązkowy i stanowi podstawę dopuszczenia studenta do egzaminu końcowego. Przygotowanie prezentacji multimedialnej lub referatu na zadany wcześniej temat (50% procent oceny końcowej) Egzamin ustny z całości materiału przedstawionego podczas wykładów (50% oceny końcowej). Egzamin ustny w formie zdalnej w MS Teams. Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wskazany przez wykładowcę temat, jej przedstawienie podczas zajęć i udzielenie odpowiedzi na pytania postawione przez wykładowcę i studentów. Prezentacje są przesyłane jako zadanie w MS Teams i tam archiwizowane oraz oceniane. Podstawą dopuszczenia do egzaminu końcowego jest obecność na zajęciach i czynny w nich udział. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: aktywny udział w wykładach, przygotowania prezentacji lub referatu, egzamin ustny z całości materiału (egzamin w formie zdalnej w MS Teams). Przy ocenienie prezentacji multimedialnej bądź referatu będzie brane pod uwagę wykorzystanie tekstów źródłowych oraz literatury przedmiotu (praca powinna być odpowiednio udokumentowana). EK 1 określany jako wykazuje uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu liturgii i liturgiki Na ocenę: Ndst (2): nie zna pojęcia liturgii i sposobów obecności Chrystusa w liturgii, nie zna obrzędów Mszy Świętej, nie zna symboliki liturgicznej; Dst (3): zna pojęcie liturgii i wymienia sposoby obecności Chrystusa w liturgii, orientuje się w przebiegu Mszy Świętej, posiada elementarną wiedzę w zakresie symboliki liturgicznej; Db (4): zna pojęcie liturgii i orientuje się w ewolucji definicji liturgii od jej określenia w Mediator Dei aż po KKK; przedstawia i omawia strukturę Mszy Świętej ukazując symbolikę poszczególnych obrzędów; wymienia księgi liturgiczne, dobrze orientuje się w symbolice naczyń, szat i przestrzeni liturgicznej; Bdb (5): zna pojęcie liturgii i dostrzega różnice w definicji liturgii od jej określenia w Mediator Dei aż po KKK, zna korelacje pomiędzy liturgią a katechezą i przedstawia je w oparciu do dokumenty Kościoła; wie czym jest potrójna norma liturgiczna, bardzo dobrze orientuje się w zagadnieniach związanych z przestrzenią liturgiczną i dostrzega kontekst historyczno-kulturowy liturgii; posiada ugruntowaną wiedzę jeśli chodzi o dzieje Mszy Świętej, jej przebieg oraz symbolikę poszczególnych obrzędów. EK 2 określany jako umiejętności z zakresu liturgii i liturgiki fundamentalnej Ndst (2): nie umie zdefiniować liturgii, nie umie wymienić sposobów obecności Chrystusa w liturgii; nie umie omówić przebiegu Mszy Świętej i wyjaśnić symboliki poszczególnych jej obrzędów; nie umie wymienić ksiąg liturgicznych; Dst (3): umie zdefiniować liturgię, umie wymienić sposoby obecności Chrystusa w liturgii, umie omówić strukturę Mszy Świętej i wyjaśnić symbolikę jej obrzędów; umie wymienić podstawowe księgi liturgiczne, naczynia i szaty liturgiczne; Db (4): umie przedstawić różne definicję liturgii i ukazać różnice między nimi, umie wymienić sposoby obecności Chrystusa w liturgii, umie przedstawić dzieje, strukturę Mszy Świętej i wyjaśnić symbolikę jej poszczególnych obrzędów; umie posłużyć się normami liturgicznymi w celu wyjaśnienia problemów praktycznych, podaje argumenty i formułuje wnioski w dyskusji nad zagadnieniami szczegółowymi związanymi z celebracji Mszy Świętej oraz szeroko rozumianą symboliką liturgiczną; Bdb (5): umie ukazać ewolucję definicji liturgii odwołując się do dokumentów Magisterium Kościoła, umie wyjaśnić korelacje pomiędzy liturgią a katechezą w oparciu o analizę dokumentów Magisterium Kościoła; umie swobodnie podawać argumenty i formułować trafne wnioski w dyskusji nad problemami szczegółowymi związanych z celebracją liturgiczną oraz szeroką rozumianą symboliką przestrzeni liturgicznej, symboliką naczyń oraz szat liturgicznych wskazując na uwarunkowania historyczno-kulturowe; umie posłużyć się normami liturgicznymi w celu wyjaśnienia problemów praktycznych; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Filipowicz | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Filipowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.