(in Polish) Duszpasterstwo młodzieży
General data
Course ID: | WT-FWD-DUM |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Duszpasterstwo młodzieży |
Organizational unit: | Institute of General Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | TMA_W12 TMA_U01 TMA_U03 TMA_K05 |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest ukazanie interdyscyplinarnego modelu duszpasterstwa młodzieżowego, które następnie realizowane w praktyce duszpasterskiej, uwzględniając podmiotowe traktowanie młodych ludzi, przyczyni się do kształtowania w nich nowego człowieka w Chrystusie, doprowadzi ich do dojrzałości w wierze i zaangażowania się w apostolstwo wobec swoich rówieśników (por. ChL 46; EinE 62; EG 106) |
Full description: |
(in Polish) 1. Definicja, istota i podział duszpasterstwa. 2. Definicja i rozwój młodzieży. 3. Podstawy biblijno-teologiczne duszpasterstwa młodzieżowego. 4. Religijność polskiej młodzieży w świetle badań społecznych. 5. Polskie konteksty uwarunkowań duszpasterstwa młodzieżowego 6. Historia duszpasterstwa młodzieżowego w Polsce. 7. Młodzi święci. 8. Funkcja wychowawcza duszpasterstwa młodzieży 9. Indywidualne formy duszpasterstwa młodzieżowego. 10. Wspólnotowe formy duszpasterstwa młodzieżowego. 11. Media w duszpasterstwie młodzieżowym. 12. Katecheza i rekolekcje parafialne dla młodzieży. 13. Duszpasterstwo młodzieży niedostosowanej społecznie. 14. Duszpasterstwo młodzieżowe w Polsce w perspektywie nowej ewangelizacji. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: Jan Paweł II, List apostolski do młodych całego świata z okazji Światowego Roku Młodzieży, Watykan 1985. Orędzia papieskie na Światowe Dni Młodzieży, Watykan 1985-2015. Konferencja Episkopatu Polski, Młodość z Chrystusem. Biskupi polscy do młodzieży, Warszawa 2008. Bieleń R., Kościół katolicki we współczesnej Polsce w służbie młodzieży. Podstawowe kierunki i zadania, formy i metody duszpasterstwa młodzieży, Seminare 2004 nr 20, s. 313-330. Kalinowski M., Duszpasterstwo młodzieży, w: R. Kamiński, B. Drożdż (red.), Duszpasterstwo specjalne, Lublin 1998, s. 21-38. Potocki A., Wychowanie religijne w polskich przemianach, Warszawa 2007. Tomasik H., (red.), Z młodzieżą do Chrystusa, Siedlce 2007. Warszawskie Studia Pastoralne 2014 nr 2 (cały numer poświęcony duszpasterstwu młodzieżowemu). Literatura uzupełniająca: Kurosz J., Szkolne nauczanie religii w spotkaniu z duszpasterstwem dzieci i młodzieży. Wyzwania i szanse, Poznań 2008. Pawlina K., Organizacja duszpasterstwa młodzieży w Polsce po II wojnie światowej, Roczniki Teologiczne t. 38-39:1991-1992, z. 6, s. 133-146. Plech J., Ewangelizacja i nowa ewangelizacja młodzieży polskiej jako nowe wyzwanie dla Kościoła w Polsce, w: B. Biela (red. ), Nowa ewangelizacja wyzwaniem dla Kościoła w Polsce, Katowice 2011, s. 315-337. Półtorak K., Rola parafii w duszpasterstwie młodzieży. Kierunki odnowy w warunkach przemian, Teologia praktyczna 5:2004, s. 39-58 Przybyłowski J., Funkcja wychowawcza w teorii i praktyce eklezjalnej, Warszawa 2010. Przybyłowski J., Znaczenie nowej ewangelizacji dla duszpasterstwa młodzieży. Studium pastoralne, Lublin 2001. Szymkowiak R., Siedem ważnych kroków w pracy z młodzieżą trudną, Warszawskie Studia Pastoralne 2008 nr 7 s. 114-122. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Po ukończeniu zajęć student: w zakresie wiedzy: • definiuje istotę i podział duszpasterstwa oraz jego podstawy teologiczne; • wymienia najważniejsze wątki dokumentów Magisterium dotyczące duszpasterstwa młodzieżowego; • prezentuje najważniejsze metody i formy duszpasterstwa młodzieżowego; • tłumaczy interdyscyplinarnie kwestię dorastania młodzieży do dojrzałości; • wskazuje, na podstawie wyników badań socjologicznych, główne tendencje dotyczące postaw społecznoreligijnych polskiej młodzieży; w zakresie umiejętności: • analizuje wypowiedzi Magisterium dotyczące duszpasterstwa młodzieżowego i konfrontuje je z wynikami badań socjologicznych dotyczących polskich uwarunkowań działalności pastoralnej oraz sytuacji społeczno-religijnej młodzieży; • konstruuje, w oparciu o posiadaną wiedzę pastoralnoteologiczną, modele działalności duszpasterstwa młodzieżowego odpowiadające wyzwaniom czasów współczesnych; • dobiera metody i formy pracy duszpasterskiej adekwatne do wyzwań współczesności; • weryfikuje stosowane do tej pory metody i formy pracy duszpasterstwa młodzieżowego; • przewiduje skutki podejmowanych działań duszpasterskich wobec i z młodzieżą; w zakresie kompetencji: • wykazuje kreatywność w poszukiwaniu nowych metod i form pracy w duszpasterstwie młodzieżowym; • zachowuje otwartość na pracę w zespole; • postrzega relacje pomiędzy stosowanymi metodami i formami pracy duszpasterskiej a sytuacją społeczno-religijną młodzieży; • zdolny do elastycznego modelowania podejmowanych działań duszpasterskich; • chętnie podejmuje się wyzwań duszpasterskich związanych z odczytywaniem i interpretowaniem znaków czasu; Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywna i obowiązkowa obecności w prowadzonych zajęciach oraz praca zaliczeniowa na zadany temat związany z treścią wykładu. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.