Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Egzegeza a teologia w interpretacji Ewangelii

General data

Course ID: WT-FWD-ETIE
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Egzegeza a teologia w interpretacji Ewangelii
Organizational unit: Institute of General Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Punkty ECTS:


Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

TD-W02


TD-U06


TD-K03



Short description:

The scope of the course is exegetical and theological analysis of selected passages of the canonical Gospels using various research methods used in modern Biblical studies.

Full description:

1. A methodological introduction to the problem of the relationship between exegesis and theology of the New Testament.

2. Reading of Matthew 1-2.

3. Anthropological and cultural reading of Jesus' Sermon on the Mount (Mt 5-7).

4. Anthropological and cultural reading of the Eight Beatitudes (Mt 5:1-12).

5. Anthropological and cultural interpretation temptation of Jesus (Mt 4:1-11)

6. The beloved disciple in the Gospel of John.

7. Exegesis and theology of John 15.

Bibliography:

Basic literature:

The Greek New Testament, ed. K. Aland, M. Black, C.M. Martini, B.M. Metzger, 4th revised edition 1993.

B.M. Metzger, A Textual Commentary on the Greek New Testament. A Companion Volume to the United Bible Societies' Greek New Testament, Stuttgart-New York 1994.

Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu (Biblia Tysiąclecia), opr. zespół biblistów polskich z inicjatywy benedyktynów tynieckich, wyd. 5, Poznań 2000 (an other polish translaations).

R. Rubinkiewicz (tł. i oprac.), Interpretacja Biblii w Kościele. Dokument Papieskiej Komisji Biblijnej z komentarzem biblistów polskich, RSB 4: Warszawa 1999.

Papieska Komisja Biblijna, Naród żydowski i jego Święte Pisma w Biblii chrześcijańskiej, tłum. R. Rubinkiewicz, Kielce 2002.

J. Kręcidło, Honor i wstyd w interpretacji Ewangelii. Szkice z egzegezy antropologicznokulturowej, Lingua sacra. Monografie 1, Verbinum, Warszawa 2013.

J. Kręcidło, Nowe życie uczniów Jezusa. J 21 jako owoc eklezjologicznej relektury J 1 - 20 we wspólnocie Umiłowanego Ucznia, RSB 33, Vocatio, Warszawa 2009.

S. Mędala, Ewangelia wg świętego Jana, NKBNT, t. IV, cz. 1-2, Częstochowa 2008.

Secondary literature:

B.J. Malina, R.L. Rohrbaugh, Social-Science Commentary on the Synoptic Gospels, Minneapolis 2003.

J. Kręcidło, Tożsamość Umiłowanego Ucznia w czwartej Ewangelii, CTh 3(2008) 45-58.

J. Kręcidło, Dlaczego Jezus jest godzien najwyższej czci? Strategie perswazyjne Ewangelistów Mateusza i Łukasza w perspektywie kultury honoru i wstydu, CTh 2(2010) 5-20.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Learning outcomes (LO)

LO 1 After completing the course the student has ordered and in-depth knowledge of exegesis and theology of canonical Gospels (TD-W02).

LO 2 In terms of skills, the student analyzes and critically evaluates the hypotheses of various authors and is able to apply the literary techniques learned in class (TD-U06) for the analysis of the studied texts.

LO 3 In terms of social competence, the student is open to various points of view, creative in the personal use of acquired knowledge and skills for reading biblical texts (TD-K03).

Description of ECTS:

Participation in classes: 15 hours.

Student's own work and consultation with the teacher: 30 hours.

Total: 45 hours = 1.5 ECTS.

Assessment methods and assessment criteria:

Verification of learning outcomes will take place at two stages: 1) an essay written on a topic indicated by the teacher related to the interpretation of the lecture's works; 2) oral exam during the session. Final result will be a mean value.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)