Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Bioetyka

General data

Course ID: WT-P-FG-BA
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Bioetyka
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Punkty ECTS:


Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest wszechstronne, uwzględniające podstawy biologiczne, genetyczne, medyczne, teologiczne i psychologiczne, przygotowanie studentów do interpretacji etycznych aspektów ludzkiego życia i zdrowia.

Full description: (in Polish)

1. Lekarze i duchowni.

2. Współczesne spojrzenie na posługę kapelana szpitalnego.

3. Pogarda dla starości.

4. Problemy psychiczne i psychologiczne osób leczonych z powodu choroby nowotworowej.

5. Wsparcie psychologiczne dla pacjenta chorego onkologicznie i jego rodziny.

6. Jak radzić sobie ze stratą najbliższych.

7. Ocena psychologiczno-medyczna przeżycia spoczynku w Duchu Świętym.

Bibliography: (in Polish)

1. A. Bartoszek, Człowiek w obliczu cierpienia i umierania. Moralne aspekty opieki paliatywnej, Katowice 2000.

2. A. Muszala, A. Rudziewicz, Bioetyka w szkole, Kraków 2007.

3. Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności, (red.) D. Pater, Warszawa 2013, t. 1, s.144.

4. Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności, (red.) D. Pater, Warszawa 2014, t. 2, s.200.

5. Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności. Medycyna -Filozofia-Teologia, (red.) D. Pater, Warszawa 2015, t. 3, s.263.

6. Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności. Medycyna –Teologia-Kultura, (red.) D. Pater, Warszawa 2016, t. 4, s.209.

7. Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności. Zaburzenia psychiczne, (red.) D. Pater, Warszawa 2017, t. 5, s.274.

8. Doka K. J., Żałoba jest podróżą. Jak zmagać się ze stratą, Kielce 2017.

9. Domżał T. M., Ból, Warszawa 1980.

10. Gajda Z., Do historii medycyny wprowadzenie, Kraków 2011.

11. Leczenie bólu po opuszczeniu szpitalnego oddziału ratunkowego w świetle przeprowadzonych badań, E. Zieliński, D. Pater, J. Telak, w: Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności, (red.) D. Pater, Warszawa 2014, t. 2, s.165-180.

12. Lucas R. L., Bioetyka dla każdego, Częstochowa 2005.

13. Pater D., Christus Medicus – wobec bólu i cierpienia. Posługa kapelana szpitalnego w nowym spektrum, „Warszawskie Studia Pastoralne” 31(2016),s.53-71.

14. O lęku bez strachu, red. P. Żak, Kielce 2017.

15. Pater D., Cierpienie człowieka a tajemnica krzyża Chrystusowego, w: D. Pater (red.), Skąd przychodzi pomoc? Modlitwy i teksty w cierpieniu. Przewodnik duchowy dla służby zdrowia, Warszawa 2011, s. 12-27.

16. Pater D., Cierpienie jako dar łaski, w: D. Pater (red.), Skąd przychodzi pomoc? Modlitwy i teksty w cierpieniu. Przewodnik duchowy dla służby zdrowia, Warszawa 2011, s. 52-61.

17. Pater D., Cierpienie jako zło, w: Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności. Medycyna- Filozofia-Teologia, (red.) D. Pater, Warszawa 2015, t. 3, s. 190-203.

18. Pater D., Człowiek wobec bólu i cierpienia. Refleksja pastoralna, Warszawa 2012, s. 47.

19. Pater D., Holistyczna koncepcja człowieka chorego. Teologia, medycyna, praktyka, Warszawa 2017, s.274.

20. Pater D., Jak chrześcijanie konfrontują się z cierpieniem?, w: Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności, (red.) D. Pater, Warszawa 2014, t. 2, s.102-117.

21. Pater D., Modern views on hospital chaplain ministry, Archives of Physiotherapy and Global Researches 2016, 20(3), s. 33-37.

22. Pater D., Sztuka cierpienia-sztuka umierania. Sytuacje graniczne jako szansa „przekroczenia progu nadziei”, „Collectanea Theologica” 85 (2015) nr 2, s.133-150.

23. Pater D., Wartość życia osób w podeszłym wieku w świetle nauczania Jana Pawła II, w: 16. Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności. Medycyna-Teologia- Kultura, (red.) D. Pater, Warszawa 2016, t. 4, s. 144-159.

24. Praktyczny podręcznik psychoonkologii dorosłych, red. M. Rogiewicz, Kraków 2015

25. Przewlekle chory w domu. Poradnik la rodzin i opiekunów, red. P. Krakowiak, D. Krzyżanowski, A. Modlińska, Gdańsk 2010.

26. Skąd przychodzi pomoc? Modlitwy i teksty w cierpieniu. Przewodnik duchowy dla służby zdrowia, (red.) D. Pater, Warszawa 2011, s.176.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć student:

EK 1 w zakresie wiedzy: zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych, umierających, ich rodzin oraz personelu medycznego (TMA_ W08)

EK 2 w zakresie umiejętności: potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej wobec chorych, umierających, ich rodzin oraz personelu medycznego (TMA_U15)

EK 3 w zakresie kompetencji: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (TMA_K03)

Opis ECTS:

Aktywny udział w wykładach: 15 godzin

Aktywny udział ćwiczeniach: 15 godzin

Praca własna studenta: 30 godzin

Razem 60 godz. = 2 ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

EK nr 1 określany jako "zna główne zasady z zakresu biologii, genetyki, medycyny i teologii zajmujące się etycznymi aspektami ludzkiego życia i zdrowia"

Na ocenę

ndst (2) - nie zna podstawowych zasad z zakresu biologii, genetyki, medycyny i teologii zajmujących się etycznymi aspektami ludzkiego życia i zdrowia

dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniować podstawowe zasady z zakresu biologii, genetyki, medycyny i teologii zajmujących się etycznymi aspektami ludzkiego życia i zdrowia

db (4) - w dobrym stopniu, odwołując się do nauk medycznych, psychologicznych i teologicznych, potrafi zdefiniować podstawowe zasady etyczne różnych aspektów ludzkiego życia i zdrowia

bdb (5) - wykazuje się bardzo dużą wiedzą z zakresu biologii, genetyki, medycyny i teologii zajmujących się etycznymi aspektami ludzkiego życia i zdrowia

EK nr 2 określany jako "potrafi twórczo podejmować kwestie dopuszczalności lub niedopuszczalności działań medycznych oraz godziwości i niegodziwości działań leczniczych i eksperymentalnych dokonywanych na ludzkim ciele"

ndst (2) - nie potrafi twórczo podejmować kwestii dopuszczalności lub niedopuszczalności działań medycznych oraz godziwości i niegodziwości działań leczniczych i eksperymentalnych dokonywanych na ludzkim ciele

dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi podejmować kwestie dopuszczalności lub niedopuszczalności działań medycznych oraz godziwości i niegodziwości działań leczniczych i eksperymentalnych dokonywanych na ludzkim ciele

db (4) - w dobrym stopniu potrafi twórczo podejmować kwestie dopuszczalności lub niedopuszczalności działań medycznych oraz godziwości i niegodziwości działań leczniczych i eksperymentalnych dokonywanych na ludzkim ciele

bdb (5) - bardzo aktywnie podejmuje kwestie dopuszczalności lub niedopuszczalności działań medycznych oraz godziwości i niegodziwości działań leczniczych i eksperymentalnych dokonywanych na ludzkim ciele

EK nr 3 określany jako "współdziałanie i praca w grupie oraz przyjmowanie w niej różnych ról"

ndst (2) - nie potrafi twórczo współdziałać i podejmować dyskusji na tematy etyczne dotyczące ludzkiego życia i zdrowia.

dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi współdziałać i podejmować dyskusje na tematy etyczne dotyczące ludzkiego życia i zdrowia.

db (4) - w miarę dobrze potrafi współdziałać i podejmować dyskusje na tematy etyczne dotyczące ludzkiego życia i zdrowia.

bdb (5) - twórczo i aktywnie potrafi współdziałać i podejmować dyskusje na tematy etyczne dotyczące ludzkiego życia i zdrowia.

Metoda weryfikacji efektów kształcenia: ustne kolokwium końcowe.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywna i obowiązkowa obecność w prowadzonych zajęciach oraz kolokwium końcowe obejmujące znajomość wybranych lektur i treści wykładu.

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 10 hours more information
Coordinators: Dariusz Pater
Group instructors: Dariusz Pater
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - credit
Lectures - credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)